Hur länge blötlägger ni kraften?

L

Lill

Tänkte börja blötlägga Krafft Groov,hur länge o hur mycke vatten ska man ta?
 
Sv: Hur länge blötlägger ni kraften?

Tycker det är bra inför sommaren så man får i dom mera vatten + att det verkar aptitligare
 
Sv: Hur länge blötlägger ni kraften?

Min vägrar äta det blött! Själv tycker jag att det bler som en stel massa när det är uppblött!
/M
 
Sv: Hur länge blötlägger ni kraften?

Jag blötlägger ALLTID, har gjort så i flera år efter att ett glupskt sto med föl vid sidan fick en foderstrupsförstoppning, den tappre distriktsveterinären kämpade och han löste det till slut. Kostade desutom en bra slant.

Efter denna upplevelse blötlägger jag alltid. På kvällen till morgonfodring (använd alltid kallt vatten så det inte står och jäser).

Under dagtid räcker det med ett par timmar till
nästa fodring. Ca halvdubbelt - dubbelt så mycket kallt vatten, blir en gröt - mina hästar älskar det, står och slabbar så man får vara noga med att hålla rent men oftast är krubborna renslickade.

En fördel är tycker jag att det tar lite längre tid för dem att äta och jag känner mig tryggare med fölen också som gärna smakar på mammas mat.
 
Sv: Hur länge blötlägger ni kraften?

varför blötlägga groov?
jag ger groov och befor, betforen ligger hela dan i blöt sen blandar jag i groov och ger.
 
Sv: Hur länge blötlägger ni kraften?

Ta bara precis så mycket vatten att det sugs upp, och samma med tiden (speciellt under sommaren!!).

Du kan alltså prova dig lite fram med just de fodermängder du ger. Men som sagt, inte en minut mer än nödvändigt i sommarvärmen! Risken för onödig bakterietillväxt och till sist även jäsning finns alltid...
 
Sv: Hur länge blötlägger ni kraften?

Jamen, nu e d så att jag ska blötlägga krafften!!Och sen kanske man inte har betfor.Frågan gällde ju inte huruvida man ska eller inte ska blötlägga utan hur länge?
 
Sv: Hur länge blötlägger ni kraften?

Tack till er som svarade på FRÅGAN
 
Sv: Hur länge blötlägger ni kraften?

Ljummet vatten ger kortare tid, ca 15 minuter, och kallt vatten ska ligga längre, ca 30 minuter. Inte en hel dag i sommarvärmen då jäsning startar lätt.
 
Sv: Hur länge blötlägger ni kraften?

Hur mycket vatten beror på om du vill att det ska vara slabbigt eller bara att pelletsen ska luckras upp. Det räcker med 1 del vatten till 1 del groov för att det ska lösas upp.
Nu sommartid (sommaren kommer......) så låt det inte stå för länge. Gör experiment med mängd vatten och tid så hittar du säkert nått som fungerar.
// Linda
 
Sv: Hur länge blötlägger ni kraften?

Pinky !!Det gällde INTE dig,förlåt om du tog det så,såg oxå att d stod Pinky när jag svarade.Därför skrev jag till ett inlägg.Ditt svar var jättebraTACK
 
Sv: Hur länge blötlägger ni kraften?

Detta är ett diskussionsforum inte en frågespalt!!
Verkar aptitligare? För dig eller hästen?
Skall du ha hästen på bete under sommaren?
PL
 
Sv: Hur länge blötlägger ni kraften?

Vad då??? Man kan även få fråga om saker, utan frågor och funderingar inga innehållsrika och givande diskussioner. Frågar man inte får man inget svar - ett kvalitativt motto i livet!!!!:bump:
 
Sv: Hur länge blötlägger ni kraften?

Vad menar du??????aptitligare för mej eller hästen???vad har d med saken att göra, vill jag blötlägga min krafft så får jag väl göra d ...eller???jag ville bara ha svar på frågan ,o inte diskussion om huruvida man ska o inte ska blötlägga.
 
Sv: Hur länge blötlägger ni kraften?

Om jag vill diskutera frågan vidare på ett diskussionsforum står det väl mig fritt!
Undrar fortvarande om din häst tycker bättre om det blött eller om det är du som tycker der verkar aptitiligare.
Om din häst gillar uppblötta pellets så prova dig fram till vad han gillar bäst.
PL
PL
 
Sv: Hur länge blötlägger ni kraften?

Jo visst får man fråga men det blir töntigt när man klagar på att svaren inte håller sig inom ramen för frågan.
PL
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
496
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 150
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
30
· Visningar
2 367
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 848
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp