Hur länge blötlägger ni kraften?

Sv: Hur länge blötlägger ni kraften?

Tja, då är det väl min häst då som är det berömda undantaget som bekräftar regeln...

Hon fick vid ett flertal till fällen foderstrupsförstoppning av havre...både krossad, hel och som soppa, alltid med stora stenar i krubban.
Hon var för glupsk helt enkelt, höet åt hon inte förrän hon ätit sitt kraftfoder även om det gick en timme emellan, det bästa var att ge henne kraftfodert nerslängt på höet, då fick hon leta bland höet och så tror jag att den naturliga ätställningen var bra för henne.
Hon kunde få foerstrupsförstoppning av yttre stress också (fick bla. en gång av ett hiskeligt åskväder)

Senare i hennes liv så fick hon krafft som komplement(gammal tant som behövde extra mat)...och helt plötsligt så börjar damen tugga sin mat och äta betydligt lugnare!!
Äntligen så kunde vi börja slappna av när hon åt!:bump:

Ska kanske tillägga att hästen jag har idag äter krafft... oblötad sådan...-funkar jättebra!
 
Sv: Hur länge blötlägger ni kraften?

Ja d finns nog inget rätt eller fel i den här frågan.Man får göra som man vill helt enkelt:banana:
 
Sv: Hur länge blötlägger ni kraften?

precis! verkar bäst att prova sig fram=)
Min häst får all sin mat uppblött. (betfor, krafft protein, havre, mineraler) inte för att han är glups, utan för säkerhets skull och för att han dricker dåligt inne. Han brukar köra varannan tugga krafftfoder och varannan tugga hösilage.
 
Sv: Hur länge blötlägger ni kraften?

*KL*

Ska se om detta kan räta ut lite frågetecken... :D
Orsaken till att just pelleterade foder ger en ökad risk för foderstrupsförstoppning är att de består av malda spannmål. När bitarna är tillräckligt små stimuleras sväljreflexen. En pellet går sönder i ett nafs när hästen tuggar, går sönder i smådelar, och sväljs då tidigt. Detta innebär att hästen tuggar för få gånger och då hinner alltför lite saliv smörja upp fodret, som då kan fastna på vägen. Om fodret blöts tuggas det inte fler gånger för det, men är då mjukare och blötare och fastnar ej lika lätt.
Detta är versionen jag lärt mig, och den förefaller vara logisk?
 
Senast ändrad:
Sv: Hur länge blötlägger ni kraften?

Lill skrev:
Tycker det är bra inför sommaren så man får i dom mera vatten + att det verkar aptitligare


det blir oftast en stor hård klump som hästarna inte vill ha, men det är väl upp till varje häst..
 
Sv: Hur länge blötlägger ni kraften?

Ok vad e d jag ska jag svara på?Allt står ju redan,och som jag skrivit så finns d nog inget rätt lr fel.Men som sagt frågan va ju HUR länge INTE huruvida man ska lr inte ska blötlägga.Men den frågan finns nog i nån annan tråd.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
496
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 150
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
30
· Visningar
2 367
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 848
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp