Hur länge blötlägger ni kraften?

Sv: Hur länge blötlägger ni kraften?

den lilla kraften min häst äter ger knappast något tuggmotstånd. dom äter ju hö/hösilage...
 
Sv: Hur länge blötlägger ni kraften?

Travhästryttaren skrev:
Hästen behöver tuggmotstånd precis som vi så blöt inte i onödan...

Nje. Hästar behöver inget "tuggmotstånd", de behöver tugga länge.Tänderna slits mot varandra och inte mot någon föda. Jämför tuggmotståndet i färskt gräs...
 
Sv: Hur länge blötlägger ni kraften?

Djurjouren skrev:
Alla fall av foderstrupsförstoppning jag sett beror på att man låter hästen äta krafftfoder direkt man släpper in den i boxen efter ridtur eller hagvistelse utan vatten. Det är bättre att undvika sånt än att blöta krafftfoder.
Låt hästen dricka vatten och äta hö nån timme efter intag innan ni ger krafften så slipper man fodersrupsförstoppning.


Du kan inte generalisera på det sättet. det är en myt att de bara får förstoppning om de kastar i sig maten eller inte druckit vatten.
 
Sv: Hur länge blötlägger ni kraften?

Myt eller inte, jag har aldrig sett en häst få det på annat sätt.
Och jag har sett MASSOR av såna.
 
Sv: Hur länge blötlägger ni kraften?

SJÄLVKLART får min häst hur mycke vatten den vill!!Men ibland e d bra o kunna lura i dom lite extra+som du kan läsa här så finns d en anledning till.
 
Sv: Hur länge blötlägger ni kraften?

*knapplån*

En kompis till mig vars pappas bror är slaktare, berättade för mig och min kompis att när han hade slaktat hästar som hade ätit oblötad pellets fick han en chock. Han sa då att han tyckte att alla hästägare som ger sina hästar oblötad pellets borde få se hur det såg ut i deras magar. "Ingen trevlig syn" sa han.:crazy:
 
Sv: Hur länge blötlägger ni kraften?

Djurjouren skrev:
Myt eller inte, jag har aldrig sett en häst få det på annat sätt.
Och jag har sett MASSOR av såna.


Ja det har jag också, och flera har fått foderstrups förstoppning av oblött krafft trots att de varken varit glupska samt druckit/ätit grovfoder först. de säger ju själva dessutom att risken finns och man bör blötlägga för samtliga hästar för att vara säker.
 
Sv: Hur länge blötlägger ni kraften?

Så de som har fått det har fått det trots att de stått i boxen och ätit hö i minst 30 minuter innan de fått krafften?
 
Sv: Hur länge blötlägger ni kraften?

Travhästryttaren skrev:
Nä .. inte skulle jag blötlägga för att få i dom mer vatten det blir bara en äcklig gröt .
Desutom hoppas jag att du har ett vatten kar där den kan dricka när den blir törstig...
SWkulle jag blötlägga något foder för att få i mer vätska skulle jag blöta betfor m,ed mycket vatten.
Hästen behöver tuggmotstånd precis som vi så blöt inte i onödan...

Förhoppninsvis tillgodoses hästens tuggbehov av grovfoder och inte av kraffsfodret. :crazy: För mycket vatten dör man inte av, hellre extravatten än en otrevlig propp i halsen.
 
Sv: Hur länge blötlägger ni kraften?

Mina "Fall" också fått foderstrupsförstoppning av Kraft Groov trots att hästarna varit mätta på hö. ponnyer är alltid glupska....
Lite löjlig tråd tycker jag, vad spelar det för roll om man nu blöter Grooven. Tuggmotståndet får ju hästarna av grovfoder som man ju får förmoda att alla hästar får i tillräcklig mängd. Bättre att vara på den säkra sidan och hälla på lite vatten. Vad skulle det skada hästen
på för sätt. Dessutom sväller det massor, vilket bevisar att det inte är fel att blöta upp det. Jämför tex ren havre vilket ju inte alls sväller. (Eller ytterst lite då...)
 
Sv: Hur länge blötlägger ni kraften?

Jag har aldrig sett en häst få foderstrupsförstoppning av pelleterat foder. Därimot har jag sett olika hästar få det av hö och hel havre.
Erfarenheter är olika.
// Linda
 
Sv: Hur länge blötlägger ni kraften?

Quinn skrev:
vad spelar det för roll om man nu blöter Grooven. Tuggmotståndet får ju hästarna av grovfoder som man ju får förmoda att alla hästar får i tillräcklig mängd. Bättre att vara på den säkra sidan och hälla på lite vatten. Vad skulle det skada hästen
på för sätt. Dessutom sväller det massor, vilket bevisar att det inte är fel att blöta upp det. Jämför tex ren havre vilket ju inte alls sväller. (Eller ytterst lite då...)

:bow: :bow:
 
Sv: Hur länge blötlägger ni kraften?

Jag har besiktoigat en o annan hästränta själv genom åren o aldrig sett ngt sånt. Inte heller träffat ngn slaktare eller besvet. som gjort det.
Tills dess att jag ser det dokumenterat ser jag det som en myt. Den dagen jag själv ser ngt sådant el träffar en vet el ev slaktare(slaktare brukar vara bra på att se när något är fel men inte vad el varför) som har det kan jag börja ta påståendet på allvar. Du kan ju börja med att beskriva vilken typ av förändringar o var de satt!
PL
 
Sv: Hur länge blötlägger ni kraften?

Jag skrev ju att det var en slaktare som berättat det. Och hur han visste att det var pga. pelletsen vet jag inte, kanske har hästägarna berättat det, eller så har veterinärer sagt det? Bara för att du kanske inte har varit tillräckligt uppmärksam på att höra vad vissa veterinärer/slaktare säger, så innebär det inte att allt du säger är rätt.

Men jag kan säga att det är ganska självklart att pelletsen sväller i hästens mage, ungefär som betfor. Prova att blöta Krafften så ska du se hur mycket den sväller, nästan mer än betfor faktiskt.
Jag antar att pelletsen har svällt i magen och sugit åt sig vätska som finns i magen, kanske är jag helt ute och cyklar, men jag tycker att det låter troligt.

Tycker personligen att det är sjukt att vissa inte blöter Krafften, det vore samma sak som att inte blöta betforn, tycker jag.
 
Sv: Hur länge blötlägger ni kraften?

Jag håller med dig d känns bättre att blötlägga.
 
Sv: Hur länge blötlägger ni kraften?

Nej allt jag säger behöver inte vara rätt men jag dömer inte ut en fodertyp på så lösa rykten. Dessutom skrev jag att jag har besiktigat en hel del hästtarmar själv, även sådana jag vet ätit torra pellets.
Så jag envisas fortvarande med att kalla det för en myt.
PL
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
496
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 150
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
30
· Visningar
2 367
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 848
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp