Hur länge blötlägger ni kraften?

Sv: Hur länge blötlägger ni kraften?

Nu har jag fått svar på min fråga så nu e jag jättenöjd.D va d enda jag ville snabbt o lätt utan onödiga diskussioner.
 
Sv: Hur länge blötlägger ni kraften?

Man kan ju göra lite som man vill, antingen blöta el ge det torrt. Min häst får det torrt morgon och kväll, men på middagen får han de blött så han får sina vitaminer i blandat.
Men jag tycker att du kan ta dubbelt m vatten som de finns kraft, eftersom de suger åt sig mycket och ibland kan de kännas torrt ändå, men då är de bara att hälla i lite vatten till. =)
 
Sv: Hur länge blötlägger ni kraften?

Hmmm.....
Jag hängde nog dåligt med ..
Vilket av svaren var Rätt då??!!:bump:
 
Sv: Hur länge blötlägger ni kraften?

Men faktum är att detta är ett forum för siskussioner, så lite diskuterande, oliktänkande och ifrågasättande får man räkna med.

Sedan får ju du såklart ta till dig av vilka råd och svar du vill, men diskutera måste man få göra.;)
 
Sv: Hur länge blötlägger ni kraften?

Jo,:) jag förstår det.Men jag kan tycka att d e ganska onödigt att frågesätta VARFÖR blötlägga??när jag ber om råd för att jag SKA blötlägga.Ser detta väldigt ofta i inlägg att folk inte håller sig till FRÅGAN,utan ställer motfrågor hela tiden.Men man väl ta d onda med d goda,för man får mycke hjälp här!Ok? nu släpper vi detta va??!
 
Sv: Hur länge blötlägger ni kraften?

Ska du absolut blötlägga så spelar det inte så stor roll hur länge eftersom man inte behöver blöta det.

Men när jag blöter lusenpellets häller vag på vatten så pelletsen precis blir täckta, sedan räcker det om det står och sväller i kanske 10 minuter men jag skulle tror att du kan fodra direkt med Grooven efter att du hällt på vatten.
 
Sv: Hur länge blötlägger ni kraften?

Inka-90 skrev:
varför blötlägga groov?

Se ovan (alltså eftersom jag haft en foderstrupsförstoppning på ett glupskt sto som ville ha hela middan för sig själv och inte dela med sig till sitt föl)
 
Sv: Hur länge blötlägger ni kraften?

Lill skrev:
Tänkte börja blötlägga Krafft Groov,hur länge o hur mycke vatten ska man ta?



Jag blöttlägger min Groov till min 3 åring för att hon lättare ska kunna äta upp den och likande, samma som att jag blöttlägger då också min d-ponnys ponny Kraft, dom äter upp den snabbare och lättare, samt att jag tycker om att ge dom fodret uppsvällt. Jag ger mina hästar krasftfoder 2 gånger per dag, så det målet kraft dom äter på morgongen har då stått från kl 22:00 på kvällen till 6:30 på morgonen dan där efter, vilket funkar jätte bra. jag tar så mkt vatten att kraften precis ligger under ytan. :) det e inte så svårt. haha
 
Sv: Hur länge blötlägger ni kraften?

Problem med en glupsk häst som lätt får foderstrupsförstoppning ser jag som en bra anledning att blötlägga ev också unghästar i tandfällningsfas. Att blötlägga bara för att hästen skall få i sig snabbare ser jag som helt missriktat. Är det inte bättre att hästen får ta tid på sig o tugga själv. Hästar har ett psykiskt behov av ättid synd att ta ifrån dem den för att det skall gå fort.
PL
 
Sv: Hur länge blötlägger ni kraften?

Håller med PL här, man vill ju att hästen ska äta så länge som möjligt. Lättuggad/snabbäten mat är inget att eftersträva för en häst. Om hästen inte har uppenbara problem, alltså!
 
Sv: Hur länge blötlägger ni kraften?

Pellets tar ju längre tid för att svälla klart, så jag hade nog gett det minst 2-3 h
 
Sv: Hur länge blötlägger ni kraften?

peter_lundin skrev:
Problem med en glupsk häst som lätt får foderstrupsförstoppning ser jag som en bra anledning att blötlägga ev också unghästar i tandfällningsfas. Att blötlägga bara för att hästen skall få i sig snabbare ser jag som helt missriktat. Är det inte bättre att hästen får ta tid på sig o tugga själv. Hästar har ett psykiskt behov av ättid synd att ta ifrån dem den för att det skall gå fort.
PL



Men snälla? jag ger det inte för att dom ska slänga i sig det, utan att det inte ska ta 1 timme för dom, att äta det morgonen vilket det gör om dom äter det torrt, sen så unghästen har juh jätte svårt att tugga osv, medans den äldre tävlingas hästen, haft problem med munnen och som någon här över har det, att hästen kastar i sig maten när den e torr och sätter då lätt i halsen och likande, när den e blöt så e det inte lika lätt att kassta i sig eller att det fastnar.

så nu vet ni allt, då kanske det inte var så mkt att hänga upp sig på ??
 
Sv: Hur länge blötlägger ni kraften?

peter_lundin skrev:
Jo visst får man fråga men det blir töntigt när man klagar på att svaren inte håller sig inom ramen för frågan.
PL

Men PL :eek: Har du vaknat på helt fel sida?!

visst är det så att hästens tuggbehov är viktigt för den. Men är det så pass att det spelar någon roll ang. KRAFT fodret? det är väl GROV foder som främst tillfredställer hästens tugg behov, kan KNAPPAST spela någon avgörande roll ett par kilo kraftfoder här eller där jämfört med grovfoder givorna....

det rekommenderas ju tillochmed av Krafft själva att pelleterade fodret fuktas/blötläggs för att eliminera risken för foderstrups förstoppning! som ÄR vanligt, det kan jag intyga, med den sortens foder, som lätt klumpar sig i strupen. det behöver inte ens vara en glupsk häst som slänger i sig fodret det vet jag av egna erfarenheter.

Svar på Lills fråga: pelletserna luckrar upp sig väldigt bra på väldigt lite vatten, tex behövs inget vatten alls om man blandar i svälld betfor. annars räcker det med lite vatten bara och röra om.
 
Sv: Hur länge blötlägger ni kraften?

KL

Efter att ha sett hur mycket krafft groov verkligen sväller (och hur snabbt det går) skulle jag ALDRIG våga ge det torrt till hästarna. :crazy:
 
Sv: Hur länge blötlägger ni kraften?

Håller med. Efter 2 st! fasansfulla foderstrupsförstoppningar pga Kraft Groov (och glupska hästar) ger jag alltid det uppblött. Tar ca dubbla mängden vatten. Sväller på ca 15 minuter.
 
Sv: Hur länge blötlägger ni kraften?

Alla fall av foderstrupsförstoppning jag sett beror på att man låter hästen äta krafftfoder direkt man släpper in den i boxen efter ridtur eller hagvistelse utan vatten. Det är bättre att undvika sånt än att blöta krafftfoder.
Låt hästen dricka vatten och äta hö nån timme efter intag innan ni ger krafften så slipper man fodersrupsförstoppning.
 
Sv: Hur länge blötlägger ni kraften?

blöter man krafften så minskar man risken för foderstrupsförstoppning. Du kan ha hur mycket vatten du vill. bara att prova dig fram. Min häst äter Krafft protein (2 dl om dagen) betfor, havre, mineraler, b och e vitaminer och salt. blötlägger allt i samma hink. Har mycket vatten för han dricker dåligt inne. han dricker helst ute...
 
Sv: Hur länge blötlägger ni kraften?

Nä .. inte skulle jag blötlägga för att få i dom mer vatten det blir bara en äcklig gröt .
Desutom hoppas jag att du har ett vatten kar där den kan dricka när den blir törstig...
SWkulle jag blötlägga något foder för att få i mer vätska skulle jag blöta betfor m,ed mycket vatten.
Hästen behöver tuggmotstånd precis som vi så blöt inte i onödan...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
496
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 150
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
30
· Visningar
2 367
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 848
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp