Hur länge är tiken dräktig?

ako

Trådstartare
Hur länge är en tik dräktig? Är det ungefär 2 månader, eller varierar det mellan olika raser? Jämför man med hästar så går ju i princip alla i ca 11 månader, förutom islänningar som går i ett år. Undrar om det är llikadant med hundar, att det varierar, och i så fall hur länge ungefär en engelsk springer spaniel går dräktig?

AKO- som tycker det är intressant att vistas utanför hästforumen ;)

Sv: Hur länge är tiken dräktig?

Alla hundar går dräktiga ca 63 dygn. +/- 2-3 dagar. Borde gälla springer spaniel oxå ;)

Var har du fått det ifrån att islandshästar går längre än andra?
Det fenomenet har inte jag stött på hittills även om jag har träffat på en hel del fölston av den rasen.

Har läst i facklitt . Har dock inte isisar själv, utan halvblod, så jag har ingen egen erfarenhet.

Höll nästan på att börja skratta nu.. hästar som kan variera mellan 10 och 12 månader och allt är normalt. Hundar däremot är det ju nästan alltid tvärsäkert vilken dag valparna ska komma.
Gissa om jag, (som fölvakat i massa dagar med mina araber), blev förvirrad i början när jag såg på olika kennelsidor att de skulle få valpar en viss dag. Jag tänkte - men HUR kan de veta det??? :rofl:
/JES

Senast ändrad:

Det lät ju himla praktiskt. Med pållarna är det ju som sagt ofta ganska många vaknätter som gäller.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 581
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 031
Senast: Liran
·
Hundavel & Ras Hej! Vilka hundraser hade ni övervägt om ni haft följande önskemål: * hög sannolikhet att hunden ska ha vad som krävs för att kunna...
2
Svar
33
· Visningar
4 852
Senast: AnneB
·
Övr. Hund Vi planerar att köpa en engelsk springer spaniel valp under våren. Tidigare har vi varit fodervärd för en hund i flera år så vi har...
Svar
2
· Visningar
1 050
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix