Hur länge är era hundar ensamma?

Sv: Hur länge är era hundar ensamma?

Min hund är ensam hemma i många timmar några dagar i veckan.
Jag jobbad oregelbundna tider och olika längd på arbetspassen. Som längst är jag borta 12 timmar.

Jag försökte ha en som skulle gå ut med hunden men hunden ville inte.

Innan jag åker iväg är jag ute en rejäl sväng med henne så hon är trött när jag åker. Så hon sover hela tiden jag är borta.

Min hund är drygt 9 år och dom första 5 åren jobbade jag hemma och hon var med hela tiden men jag lämnade henne ensam för att hon skulle vänja henne.
Hon är väldigt trygg och det fungerar bra för henne att vara ensam.

Jag vill gärna ha en hund till framigenom men det skulle inte fungera så som jag lever och jobbar idag.

1-3 timmar är dom hemma själva eftersom jag har valp nu.
Annars 2-6 timmar om dagen förrutom helgerna förstås:)

Min hund är ensam väldigt sällan. Som max 2-3 dagar i veckan knappt 3 timmar när jag är i stallet eller skolan. Men oftast är min roomie hemma de timmarna, eller delar av det. Ska jag göra något annat där han inte kan vara med är han ensam max 5 timmar (ytterst sällan), annars lämnar jag honom till hundvakt. På jobbet är han oftast med, annars hos hundvakt.

Min hund är ensam hemma ganska mycket. Dels anstränger jag mig för att lämna honom ensam helst 4 timmar om dagen vardagarna och gärna även helgerna om det passar. Jag har nämligen märkt att han klarar av att jag (eller någon annan familjemedlem när jag bor hos mamma och pappa) är hemma hela dagen i ungefär en månad, då kan han slappna av och gå och lägga sig. Sen är det kört, det är som att han funderar över saken och kommer fram till att han måste vara underhållande eller något, å så blir han stressad... och då kliar han sig.

Beroende på hur det är i skolan är han hemma upp till 2x4 timmar vissa dagar, men det är inget han är så förtjust i, därför undviker jag det. Ska jag göra något särskilt så kan han vara hemma upp till 6 timmar i sträck och det tycker han är helt okej. Jag märker väldigt tydlig på min hund om han tycker att det är okej eller om jag har varit borta för länge. Sen beror det ju på dagsformen också. Vet jag att han ska vara hemma 2x4 timmar nästa dag så mår han ju bättre om han får jobba ordetligt med både kropp och knopp dan innan för då är det bara skönt att ligga och sova...

Min hunds vardagar ser ut såhär (han följer med till jobbet men sover själv i personalrummet oftast, inte alltid)
-rastning kissa 04.30.
-Rastning 15-20min 08.00(samt sällskap under frukost)
-Promenad 1-2timmar samt aktivering och mattetid mellan 10-14
-Rastning kissa 15.45(samt sällskap under fikat)
-Kommer hem från jobbet 18.00 och promenerar och tränar och sover ; )

Så jag är 9timmar på mitt arbete(och hunden också), men hemma 4timmar mitt på dagen och tack vare det fungerar det! samt att jag kan rasta honom på fikarasterna och 'hör honom' om det skulle vara något. Imellanåt sitter mina chefer och jobbar med pappersarbete och håller honom sällskap.

Så jag vet inte riktigt om man kan kalla det vara 'helt själv' för det är han ju egentligen aldrig helt.

*kl

Ni som vet mer er att ni ibland tvingas lämna hunden ensam länge, varför löser ni det inte med dagmatte etc? Jag tycker själv att det är rent förjäkligt att medvetet lämna hunden uppemot 10-15 timmar. Ibland kan saker köra ihop sig i livet, man kan hamna på sjukhus, köra i diket eller vad som helst. Men vet man i förväg att tex "tisdagar jobbar jag dubbla pass" då kan man väl hitta en hundvakt för tisdagar?
För mig är rastningarna inte det viktigaste utan det sociala. Rastningar är ofta lätta att lösa men det finns ju en anledning till att man (förhoppningsvis de flesta) får höra av sina uppfödare att en vuxen hund aldrig ska lämnas mer än max 4-5 tim/dag. De är flockdjur.

"Hundar är utpräglade flockdjur som bör ha sällskap de flesta av dygnets timmar. Social kontakt med människor är särskilt viktigt. För hundar räcker det inte med bara tillsyn utan de måste även få någon mer kontakt med människor om inte behovet kan anses tillfredsställas tillräckligt av andra hundar."

"Om du håller din hund inomhus måste du regelbundet rasta den utomhus, med hänsyn tagit till hundens ålder och hälsotillstånd. Hundar bör rastas åtminstone var sjätte timme dagtid, valpar och äldre hundar dock oftare. Det är inte lämpligt att låta en hund ligga ensam under en hel dag och inte bli rastad förrän ägaren kommer hem mot slutet av dagen. Det är viktigt att du som hundägare löser rastningsfrågan på ett tillfredsställande sätt."

källa: http://www.sjv.se/amnesomraden/djur...tselhundar.4.1c72e95711857a2245380009600.html

Senast ändrad:

När jag köpte min hund hade jag de bästa förutsättningar, och jag vet att alla inte har det så. Man kan aldrig veta hur livet ser ut en hunds livstid MEN jag har alltid sagt att det är min SKYLDIGHET att lösa hundvaktandet om den dagen kommer då jag får ett jobb med ohundvänliga tider. Antingen skaffar jag dagmatte eller så omplacerar jag hunden om det inte går att lösa. Min hund ska aldrig, aldrig bli lidande pga mig.

Och nej, min hund styr inte mitt liv. Jag har däremot ett liv som är anpassat till att ha hund. Det är ett val jag gjort och det har hållit i snart 6 år. När jag hade häst anpassade jag livet efter det och reste inte i närheten så mkt som jag gör nu. Man har som människa ett val ett djur aldrig har och man måste ta sitt ansvar.
Jag tar med henne då jag kan och är annars inte borta längre än 4-5 tim. Det är inte svårare än att folk måste hämta på dagis en viss tid - jag måste hem till hunden.

Skäller du på mig? Eller någon annan (ensam om 14 timmars pass).
Jag åker hem efter ca 6 timmar går ut med hunden och fikar med min brukare under ca 2-2.5 timme hemma hos mig under mina 14-pass. (social samvaro) har max 3 såna pass/mån och vet ej när så jag kan ej boka in någon passning samt att jag tror att för min hund så är det viktigaste kvalitetstid inte kvantitets tid som är bäst Och katterna är även endel i vår flock.

På dig låter det som att jag är olämplig som hundägare? Tycker du det?

Jag åker hem efter ca 6 timmar går ut med hunden och fikar med min brukare under ca 2-2.5 timme hemma hos mig under mina 14-pass. (social samvaro) har max 3 såna pass/mån och vet ej när så jag kan ej boka in någon passning samt att jag tror att för min hund så är det viktigaste kvalitetstid inte kvantitets tid som är bäst Och katterna är även endel i vår flock.

På dig låter det som att jag är olämplig som hundägare? Tycker du det?

Jag håller med om kvalitetstid inte kvantitet! Min hund är mycket känsligare för att jag inte ger honom "mattetid" än att jag är hemma tillräckligt mycket. För honom är det viktigt att vi myser och att promenaderna inte bara blir "hund i koppeländen".

Jag tror på en blandning.
Självklart att hunden vill ha närhet och uppmärksamhet men de allra flesta trivs nog bättre även om matte ligger och vilar etc än om man är hemifrån.

Samma sak med promenader, vissa promenader är fulla av lösspringande och små träningsstunder, medan andra bara blir en sväng runt kvarteret i koppel. Hunden måste ju få kissa även om jag inte har tid/ork eller liknande för en rejäl tur.

Jag skäller på den som vill ta åt sig. Har inte riktat inlägget till nån särskilld av just den anledningen. De som känner sig träffade gör det bäst de vill och jag har ingen lust att inleda någon debatt om vem som är lämplig eller ej. Jag är ingen domare och jag tänker inte bli det heller. Jag litar till folks eget förnuft.

Men jag tycker att det är konstigt hur folk kan tumma ut på "reglerna" så mkt som man gör. När man pratar med folk som har hund och jobbar heltid så får man snabbt höra att väldigt många hundar sitter ensamma 8-10 tim/dag 5 dagar per vecka. "Den sover ju ändå" - ja tacka fan för det, den är ju helt passiv. Jag vet tom en border collie som sover bort sitt liv just för att den gett upp hoppet om att något ska hända.
När jag köpte min sa uppfödaren att ingen vuxen hund ska vara ensam mer än 4-5 tim/dag och det ska man ha i beräkningen att man löser. Jag tycker att det är konstigt hur man kan tumma ut 4-5 tim till 8-10 med gott samvete. Men det är ju jag det.

Mina hundar får sin första runda vid 06.00 på morgonen. Ca kl 11.00 kommer hundvakten och går ut med dom och sen är jag hemma till 16.00-17.00.

Bäst är det då dom kan vara hemma hos hundvakten hela dagarna...men tyvärr fungerar inte det för tillfället :(

Jag håller med.
Om hunden är ensam 8-10 timmar om dan och sover hela tiden så har man nog tur, dessutom. Dvs att den sover istället för att riva ner tapeter eller liknande.

Jag jobbar 75% i dagsläget och har två hundar.
Dom är nästan bara ensamma på vardagar och då ca 6 h 20 min uppdelat på två.

Detaljer:
Vi går ca en timmes tur i skogen med lite nosaktivering.
Jag lämnar hundarna tio i åtta.
Jag kommer hem strax efter halv tolv, vi går ut och går en kort sväng och jag äter. När jag går (ca halv ett) får dom mat i aktiveringsbollar eller förpackningar (hjärngympa).
Jag kommer hem strax efter 15 och då sticker vi ut i skogen minst en timme igen, det kan även vara hundträningar på kvällen.

Blir det längre dagar är hundarna hos mina föräldrar eller så löser jag och sambon det tillsammans. I oktober börjar jag heltid men då blir de ensamma samma som nu då jag har förhandlat mig till att arbeta hemifrån 15-17. Tanken är då att dom ska få vara ute och vakta trädgården (gå ut och in som dom vill) och så får vi ta skogsturen och träningarna efter 17.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 317
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 493
Senast: Otherside
·
Övr. Barn Det sägs ju vara ganska vanligt men vi känner oss verkligen helt ensamma. Vår gosse fyller 6 i sommar och kissar fortfarande mycket på... 2
Svar
27
· Visningar
2 005
Senast: Amha
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka... 2 3
Svar
40
· Visningar
5 446

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rehabtid dragna tänder
  • FÅRtråden
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka