Hur länge är det lagligt att ha hästen på bete?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare sarabaran
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 11 799
Sv: Hur länge är det lagligt att ha hästen på bete?

Sköter om ett gäng hästar nu då ägarna är bortresta, och i en av hagarna ser det väldigt kortbetat ut, så när det var massa regn och blåst tyckte jag det var bäst lägga ut lite hö till dem. De verkade bli väldigt glada, sprang fram till höet och började äta. När jag kom dagen efter hade de lämnat över hälften, jag lade bara 2 kg, så det var inte det att det var överutfodrat, utan helt enkelt att de inte var så hungriga som jag trodde. :)

jag har mina i vinterhagarna sedan nästan en månad tillbaka. Visst växer gräset fortfarande även här uppe i norr, men det är nerbetat och det blir frostigt om nätterna... sedan är vi mitt uppe i att mocka ur och försöka fixa i ordning beteshagarna inför vintern så att vi har bra bete nästa år också. Jag har haft ovanligt hårt tryck på hagarna i år med en - två hästar för mycket.

Hurdan tillväxten är skiljer sig för var hage.
I normala fall använder man sig av sunt förnuft, men saknas det får man titta på hur hästarna ser ut o verkar må.
Äter hästarna hö som man lägger ut kan man nog säga att tillväxten är för liten.

De ska även kunna ligga torrt.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 726
Hästvård Hej gott folk Har ett sto som är på väg att ge mig både blödande magsår och hjärnblödning. Hon är varmblod 5 år, aktiv i trav Kort...
2
Svar
21
· Visningar
2 791
Senast: MayGrace
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 106
Senast: Lobelia
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 419
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka