Hur länge är det lagligt att ha hästen på bete?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare sarabaran
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 11 799
S

sarabaran

Två hästar går ute i en hage dynget runt, en platt åker, inget skydd alls och nu börjar höstvädret komma med spöregn och blåst. Hagen är nästan nedbetad. Den ena är en frusen gammal travare och den andra är något lite kraftigare kallblod. Jag vet att ägaren inte har något stall och inte planerar att ta in dom på ett bra tag. Ägaren har heller inget hö eller ens planer på att köpa...

Hur länge är det lagligt att ha hästar ute såhär??
När är det dags att ringa och anmäla?

Jag mår illa när jag ser hästarna stå och frysa i spöregn och blåst...

Sv: Hur länge är det lagligt att ha hästen på bete?

På bete får man ha dom så länge betestillväxt sker, vilket jag har förmej är vid en dygstempratur på +5.

Kram

Betestillväxt är ju inte det enda att ta hänsyn till från djurskyddssynpunkt, även hästarnas skick, skydd från väder och vind (gäller även sol) m.m. avgör ju. Prata i första hand med ägaren, får du inget gehör för din oro bör du anmäla det hela redan nu.

Pratat med ägaren har jag gjort- var helt meningslöst. Vad menas med dygnstempratur? Att det ska vara +5 dygnet runt eller räcker det om det varit det på natten?

Betestillväxt är ju inte det enda att ta hänsyn till från djurskyddssynpunkt, även hästarnas skick, skydd från väder och vind (gäller även sol) m.m. avgör ju. Prata i första hand med ägaren, får du inget gehör för din oro bör du anmäla det hela redan nu.

På sommarbete behövs inga skydd för väder och vind, bara i lösdriftshagar på vintern har jag förstått. Att det skulle vara skönt för hästarna är en annan sak.

Så länge hästarna har tillräckligt med mat och får i sig rätt mängd näring är det väl lagligt att ha dem på bete?

Så det enda man skulle kunna anmärka på tror jag är om hästarna är eller blir avmagrade.
Däremot ska hästarna ha tillgång till vindskydd eller liknande den tid på året när betestillväxt inte sker när de går ute ett visst antal timmar.

Det skiftar väl beroende på vars i landet man bor med tanke på att det är höst men bara för att ett gräs är kort betyder inte det att det är lite näring i det, i många fall är det ju tvärtom.
Vi har inte våra på betet längre, men nog har gräset vuxit sedan vi tog in dem.

Hur vet du att ägaren inte har eller tänker köpa hö?
Hur länge har hästarna gått där, ska gå där?

Hästar kan givetvis frysa vid regn och blåst men det viktiga i den här frågan, även gällande deras mat är att veta att det ligger till dygnet så runt i en längre period också helst innan man verkligen bestämmer sig för att anmäla..
Tyvärr antar folk för många gånger utan att hästarna lider någon nöd.

Senast ändrad:

Jag vill inte gå in på för mycket då jag vet att ägaren läser här ibland. Men jag har pratat med ägaren och jag är säker på min sak och jag vet att ägaren inte ser till hästarna så ofta. Inte varje dag och inte varannan heller.

Pratat med ägaren har jag gjort- var helt meningslöst. Vad menas med dygnstempratur? Att det ska vara +5 dygnet runt eller räcker det om det varit det på natten?
Det är medel temperaturen som räknas, så det kan till och med vara minus på natten om det bara blir tillräckligt varmt på dagen.

Kan hästarna gå på bete året runt i ex skåne då?

Behöver du klippa gräset på vintern i Skåne?

Min erfarenhet (är ej bosatt i Skåne) är att man inte behöver det = ingen betestillväxt sker = det är ej tillåtet att ha hästar på bete.

Som ovanståenden säger, så länge betestillväxt sker.

Jag har själv två åringar ute dygnet runt på bete utan ligghall. Det är den här tiden på året jag anser det ok. Personligen skulle jag ALDRIG ha mina hästar utan ligghall på sommaren när insekterna pinar hästarna både dag som natt. Jag kommer ha kvar dom oktober ut och fast de har gott om bete och skall i helgen ut på ytterligare en ny hövall... Så jag skäms inte. De har dessutom ordentligt med päls då dom är islänningar.

I ditt fall kanske man snarare skulle yrka på att hästen skall vara i skick att vara utegångsdjur. Du kan inte säga något om att de saknar ligghall förrän gräset slutar växa. Däremot skall hästarna må bra och skötas väl. Om den gamle travaren kanske inte har päls nog för regnen och står o fryser så kan det vara grund för anmälan.

Jag tror ju inte att hästarna mår superbra i detta väder men häromkring är inte ens köttdjuren intagna så visst finns det krut i gräset.

Tyvärr måste lagar skrivas eftersom människor saknar sunt förnuft....

Hur länge det är lämpligt att ha hästar ute dygnet runt utan skydd beror ju inte bara på betestillväxten utan också på vad man har för hage d v s storlek på hage, naturligt skydd i form av skog eller träddungar, jordmån, möjlighet att ligga torrt och vila mm.

Har man en platt leråker utan skydd för väder och vind, där hästarna klafsar omkring i lera och blöta och inte har möjlighet att lägga sig ner och sova så inser var och en med lite sunt förnuft att det inte är en lämplig dygnetruntmiljö oavsett om gräset växer eller inte...

Misstänker TS att hästarna tråden handlar om far illa så ring Länsstyrelsen, det går bra att vara anonym.

Om det är som du skriver ..
Öppet bete utan skydd
Nedbetat och ingen stödutfodring
Och du har pratat med ägaren ... Ja , då mår jag också illa !
Dessutom i detta väder som varit i flera veckor.
Det är faan bedrövligt om människor inte har en bättre känsla för hur djuren har det :mad:
Mina hästar går ute på betet året runt .. med sunt förnuft !
Uteboxar .. fri tillgång på grovfoder .. och ställs in i stallet vid extremt väder , och täckas torra innan natten vid mkt regn.

Snälla , om ägaren inte ens ser till sina hästar dagligen , så fortsätt hålla koll , och gör ngt åt saken !
Framförallt ska de ha grovfoder NU !

Beror på hur betet ser ut. För två år sedan hade vi hästarna på bete till sent i oktober, utan problem. Min annars taniga valack som jag hade då, har aldrig varit så fin i hullet.

http://www.agria.se/hast/artikel/nar-blir-betet-naringsfattigt

jag har själv haft länsstyrelsen hemma hos mig pga att vindskyddsarbetet blev försenat och dom ville att ett vindskydd skulle upp absolut senast sista oktober, helst i början av månaden. det är också då man börjar stödfodra, jag började stödfodra i slutet av september då betet blev ganska näringsfattigt. jag bor i mellansverige!

Hos mig i mellansverige är iallafall inte betet näringsfattigt och betes tillväx sker här fortfarande .

Dock har mina hästar lösdriftshall ,men den använder de inte och har inte gjort de senaste veckorna sen flygfäna försvann ;) (Trots regn och rusk )

Mia

Jag stallade in mina i början på september och därmed ger jag också hö m.m. Dagtid har hästarna klarat sig på gräset, växer lite fortfarande men jag vill inte kalla det betestillväxt, direkt... Vi har haft flera frostnätter redan. Har inte fått upp någon ligghall i år som tänkt utan det får vänta till nästa år.

kl*
Halv OT.

Jag har för mig att hästar skall stallas in f.o.m. 1:a Okt..
om man inte har ligghall då..

Stämmer det?:)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 726
Hästvård Hej gott folk Har ett sto som är på väg att ge mig både blödande magsår och hjärnblödning. Hon är varmblod 5 år, aktiv i trav Kort...
2
Svar
21
· Visningar
2 791
Senast: MayGrace
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 106
Senast: Lobelia
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 419
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilken vagn?
  • Träning och hälsa del 12
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur