Hur lång utevistelse för tävlingshästar?

Sv: Hur lång utevistelse för tävlingshästar?

Jag vill att våra hästar får gå ute så mkt som möjligt. Men inte till varje pris. Om det t.ex. regnar på tvären (som det gör här på västkusten) så behöver dom inte stå ute och huka sig, då kan dom lika gärna stå still inne och tugga hö. Gäller alla hästarna.

På dom varmaste sommardagarna så vänder vi dygnet för dom som tränas lite hårdare, så dom står inne från ca 10-17 för att äta lite extra och svalka sig, (då det iaf bara är jobbigt ute, med värme och insekter).

Jag skulle kunna ha alla våra hästar på lösdrift, beroende på hur det ser ut, om det är 20 kvm eller 20 hektar.. om det är fri tillgång eller foderautomater som reglerar vad dom äter, hur liggplatsen ser ut..

Tycker det är viktigt att hästar får röra på sig, ung som gammal, i träning eller inte, alla har behovet att röra sig! Att stå i en liten fyrkant ger ingenting... hagen ska vara så stor (eller åtminstone lång nog) att dom kan dra ett rejs om dom vill. Att dom skulle behöva stå inne för att vila, för att dom jobbar så hårt... då få man jobba! Det fanns en artikel i en tidning (kan det varit hästfocus?) om just boxplats och lösdrift, där man tog upp att just boxplats introducerades för arbetshästarna som gick bakom plogen, eller i skogen nästan hela dagen.

Tycker det är ett konstigt argument att hästen inte får gå ute för att den kan bli vild och skada sig... det kan den ju ändå! Och får den gå ut så blir den ju inte vild heller. Det kan väl alla andra som har sina hästar ute intyga om?

Vi fick ett sto som vankade sådär mkt vid grinden och ville in...hon var väldigt 'daddad' överlag, men med väldigt punkliga rutiner med in och utsläpp och fodring.. (hon kunde klockan m.a.o) men det blev varmare väder och så kunde hon gå ute till kvällen, då började hon fundera.. och så kom en dag när hon hellre stannade kvar med flocken. Äntligen! Tog bara ett halvår : P

Lång text, förlåt :o:D

Mina har fritt med foder i hagen...de vill in ändå...
Man får se till individen och nte stirra sig blind på saker man läst eller hört.

+ 100 poäng på den.

*samt vidare knapplån*

För att dra det hela till sin spets. Jag vet många HOBBYHÄSTÄGARE, som tränar för sin egen och hästens skull och alltså INTE tävlar, som också har hästar som "vill in" så fort klockan är efter två "men det ser du väl, de står ju vid grinden och längtar in..." och absolut inte kan gå ut före halv tio, för de måste hinna äta upp frukosten som serveras halv åtta.

Och ve och fasa om man, när man har insläpp inte tar in hästarna på sekunden. För hästarna måste hinna, äta, vila och torka innan det ska åkas till ridhus eller ridbana.

Så, det finns alla varianter på hästägare och hästar. Alla är individer, det finns inte EN instruktionshandbok för alla Sveriges hästägare och det finns inte heller EN instruktionshandbok som gäller för alla Sveriges hästar. Utan man måste se till individen.

Vi fick ett sto som vankade sådär mkt vid grinden och ville in...hon var väldigt 'daddad' överlag, men med väldigt punkliga rutiner med in och utsläpp och fodring.. (hon kunde klockan m.a.o) men det blev varmare väder och så kunde hon gå ute till kvällen, då började hon fundera.. och så kom en dag när hon hellre stannade kvar med flocken. Äntligen! Tog bara ett halvår : P

Exakt vad jag menar! Jag tror nog att hon trivdes med livet med båda typerna av hästhållning (efter tillvänjningsperioden). Sen är det vi människor som lägger värderingar i om det ena är bättre än det andra... :)

Vad är en tävlingshäst!!?? När jag hör den bedömningen så förmodar jag att det är en häst som arbetar hårt på hög nivå, som tränas som en idrottsman med ett stort värde! Det är nog lätt att tycka att alla hästar ska springa runt och leka i stora hagar, helst dygnet runt när man inte har just en sådan häst! När värdet på hästen, och inköpspriset är några hundratusen så kanske det inte är lika självklart att släppa ihop guldklimpen och sedan be en bön att den håller sig hel. Det är en tröttsam diskussion! Faktum är dock att väldigt få hästar skadar sig när vi rider och risken att en häst skadar sig i hagen ökar markant när den har någon att rusa runt ihop med! Skulle vi helt ta hänsyn till hur en häst ska leva för att leva normalt så skulle vi inte ens sitta på den, än mindre jaga den över hinder eller träna den i dressyr! Små fyrkanter är ju urtrist för en häst men för en dyrbar tävlingshäst kan det vara en lösning i stället för att glo på väggarna i ett stall så förkasta inte det! Det finns värre saker för en häst än att inte ha en kompis i hagen! Det kan man läsa om rad upp och rad ner på bl a detta forum. Halta hästar, gamla hästar, magra hästar, hästar som har alla möjliga fel i magen, illa tillpassade sadlar, hästar som förmodligen har eländiga ryttare och vänder ut och in på sig för att slippa, dåligt skodda hästar osv osv!

SJälvklart är det bättre att komma ut i en rastruta än att bara glo in i väggen inomhus, det håller jag med om. Kan man inte pussla ihop hästarna på ett sätt som inte gör det lugnt i hagen kan jag i viss mån förstå att man inte vill släppa ihop dem, även om det skär i mitt hjärta att det finns hästar som aldrig i sitt liv får stå och klia och bli kliad i manen av en kompis :(.

Det går nog i viss mån att ersätta flocklivet genom att skritta ut/promenera ut en sväng med hästkompis några dagar i veckan så de får någon form av flockbeteende stimulerat. Går hästen bara i en liten ruta innebär ju det också många timmar med i princip stillstående, vilket inte är så bra för muskler som ska belastas hårt. Men så länge hästen åtminsotne får frisk luft varje dag, få komma ut ordentligt och motioneras och se något annat än ridhusväggen varje dag är det ändå ett acceptabelt liv som de flesta hästar klarar utan några störrre ovanor/stereotypa beenden. Men alla hästar visar förstås inte utåt när de är less. De flesta är snälla och kämpar på!

Men att stå några timmar i en rastruta på förmiddan är ju verkligen inte tillräcklig stimulans för att en häst ska tycka att livet är ok, även om den får ett "omväxlande" monsterpass i ridhuset sen.

Våra hästar tycker jag är inne för mkt, men de har åtminstone en hektar per hage att kuta runt på 3-4 st per hage. De är inne 15-08, vilket ändå är MÅNGA urtrista timmar. Försöker kunna rida på kvällen, men det går ju itne alltid att lägga schemat så.

Du menar att han orkar helt enkelt inte lika mycket när han går ute på dygn på sommaren? På vilket sätt märker du skillnad?

Han är trött och vill in i boxen och sova när jag tar in honom. Beror förmodligen på att han inte kopplar av ordentligt ute. Seg vid ridning också. Ibland får de komma in på dagarna på somrarna men annars erbjuds bara bete på sommaren där jag står.

Vad är en tävlingshäst!!?? När jag hör den bedömningen så förmodar jag att det är en häst som arbetar hårt på hög nivå, som tränas som en idrottsman med ett stort värde! Det är nog lätt att tycka att alla hästar ska springa runt och leka i stora hagar, helst dygnet runt när man inte har just en sådan häst! När värdet på hästen, och inköpspriset är några hundratusen så kanske det inte är lika självklart att släppa ihop guldklimpen och sedan be en bön att den håller sig hel. Det är en tröttsam diskussion!

Oavsett vad den är värd på marknaden så är väl de flesta oerhört mkt värda för sina ägare. Alla hästar förtjänar väl det bästa den kan få? En ryttare som har sin ridtravare vill väl inte den mindre väl än en ryttare som har en SM-vinnare? Varför ska den ha det tråkigt för att den råkar vara värd mkt pengar? Det är inte hästens fel.

Det är nog lätt att tycka... när man inte har just en sådan häst!
Du verkar anta att jag inte vet hur det är att ha en sådan häst, (som är en "riktig" tävlingshäst, som är värd över hundra tusen). Det gör jag. Den senaste guldklimpen såldes under 2010.

Små fyrkanter är ju urtrist för en häst men för en dyrbar tävlingshäst kan det vara en lösning i stället för att glo på väggarna i ett stall så förkasta inte det!
Om man inte har plats för en häst att gå i en hage större än en stor box så har man inte plats för så många hästar...

Jag vet en islandshäst som var uppfödd på lösdrift och som älskade stallet. Hon stod alltid först vid grinden och ville in på eftermiddagen.

Lite OT, jag hade en islänning på foder. Först gick hon på lösdrift, där var hon omöjlig att fånga. Inte en chans hade man, vi var flera pers som skapade "kedja" och drev in henne. Sen flyttade jag henne till stall där dom gick ute 8-16. Hon älskade det oxå, det var var en väldigt stressad och känslig häst men när hon fick fasta rutiner blev hon helt annorlunda och mkt mer trygg.

*KL*

Min far har haft både högpresterande travhästar samt ridhästar på MSV/svår nivå på lösdrift och de har inte presterat sämre än konkurrenternas som står inne mer än halva dygnet. Snarare så att han alltid har haft gladare och friskare hästar!

Apropå utevistelse vs trötthet

Mina två som går på lösdrift, är överpigga om de inte motioneras. Dock var den lilla trött första tiden eftersom han var van vid att gå in på box på natten. Tog väl 2-3 månader innan han slappnade av som den gamle. Så jag tror sommarbetet är lite kort för omställningen. :bump:

Har också alltid tänket att det måste vara bättre. Hur löser han det praktiskt med hagar och hingstar tex? Fodrar flera ggr per dag eller fri tillgång?

intressant tråd :) Är ett ämne som diskuteras ofta hemma hos oss. Jag tror att man har hästarna inne så mycket för att det är bekvämt för en själv.

Här hos oss är hästarna ute från ca 7 till 21, de går alla fem tillsammans i en relativt stor hage. De dagar det blir senare upplever jag att den äldsta av hästarna (33år) i flocken är trött på kvällen. Håller även med om att jag märker skillnad på hur hästarna är att rida när de går på bete och får komma in och sova. De är tröttare under betet, märker det på att min heta ponny är lagom :D och hästen är loj...
Jag tävlar bara på lokal nivå lite då och då så det är ingen hård träning det handlar om, men jag tycker att det är viktigt att min polla får vila tillräckligt. Men skulle absolut inte ta in hästarna innan 19 om det inte är extremt väder. Tycker att tiderna vi har nu är perfekta, min häst blir bara rastlös och irriterad av att stå inne för mycket.

När han hade ridhästar på hög nivå hade han även ridskola och då gick alla hästarna ihop på stora marker. Fri tillgång till hö och så fick de komma in en - två gånger / dag och äta krafftfoder, visiteras och jobbas.

Travhästarna har alltid gått ihop med vad för andra hästar han har haft. Fri tillgång på halm (eller hö beroende på vad det är för andra hästar) annars hö flera gånger / dag och komma in en-två gånger / dag för att äta krafft, jobbas och visiteras.

Hingst har han bara hafft en gång (vad jag vet/kommer ihåg) och det var tyvärr innan han fick eget så den fick gå som de flesta hingstar. Små hagar och inne på natten. Det är väl det som skulle vara problemet, hingstar. De kräver ju lite bättre hagar och lite mer pyssel blir det... Å andra sidan, hur många "vanliga" tävlingsryttare har hingst? :)

Min tävlingshäst tas in rätt tidigt på förmiddagen. Detta för att han blir väldigt explosiv och skrämmer stallpersonalen om han blir kvar längre ute. För min del får han gärna vara kvar ute till strax innan skymningen (om jag själv har möjlighet att ta in honom). Men jag kan inte ha på mitt samvete att andra ska behöva vara rädda för att hantera honom. Dessutom kan han få för sig att hoppa över om han gärna vill in och det skulle vara olyckligt om någon skulle råka bli översprungen. (Vi står uppstallade på en större anläggning med mycket barn). Jag tror inte att det har att göra med att han är hungrig för han blir lika "explosiv" även om han har fått ett extra mål mat ute eller går på gräs på sommaren. Han vill helt enkelt in!

Oavsett vad alla verkar tycka är jag väldigt övertygad om att min häst är en nöjd och glad häst, trots att han är ute rätt få timmar. Jag tror ju bestämt att vi med vår avel har fått fram väldigt anpassningsbara hästar. Jag tycker inte att man kan göra det så enkelt för sig som att säga att hästar mår bäst av att leva så naturligt som möjligt. Min bekant i USA har flera stora flockar som lever väldigt naturligt men där är det rätt så många hästar som dör av svält, björnar, benbrott, köld... Så naturen kräver sina offer!

Jag förstår inte riktigt hur folk kan vara så enkelspåriga att tro att just deras sätt att hålla häst är det bästa! Jag menar; använd det sunda förnuftet och titta på din häst. Är den harmonisk? lagom i hull (för tjock är lika illa som för smal)? är den blank i pälsen? Välmusklad för sin användning? Varför inte vara lite mer ödmjuka?! Det finns flera sorters god hästhållning!!

Hejja! :banana: håller med om att anpassa sig efter individen...

*Kl

Innan vi flyttade hade vi egen gard och sa manga hagar vi kunde onska oss. Vi hade alla hastar ute dygnet runt mellan mitten av maj till slutet av oktober. Sista manaden fick de ho och sista tva veckorna var de tackade. Vi tog in dem nar det borjade regna och blasa var och varannan natt.

Vintertid gick de ut vid 6-6.30 och in vid 21.30 - 22.00. Nar det blev sapass kallt att vattnet fros fort tog jag in dem runt atta tiden (fyllde pa med varmvatten vid femfodringen).

Nu har vi tyvarr bara en hage sjalva men har tur nog att vi far lana ytterligare tre pa eftermiddagarna. Vi lamnar sex hastar (tva grupper om tva och tva singlar) ute fran strax efter lunch ( 12 - 14) tills kvallsfodringen (19 - 20). Pa morgonen slapper jag ut de som inte har sa stort behov av hage under ett par timmar vardera. Inte optimalt men sant ar livet. Tyvarr kommer hagtiden att skaras ner allt for mkt sa fort det borjar smalta / vaxa gras da ingen kommer vilja lana ut hagar langre.

Vara hastar ar travare och passgangare som tavlar pa alla mojliga nivaer (bla inom varldseliten) och de gar helt klart bast da de gar ute dygnet runt och ater mestadels enbart gras. Pa forsommaren maste jag oftast dra ner pa kraften da de gar upp sa mkt i vikt trots ett fullaspackat tavlingsschema.
Gor valdigt ont i hjartat att tanka pa hur denna sommaren kommer se ut. Troligen nast intill inget gras alls med tanke pa vilket tryck det kommer bli pa hagarna.

Jag anser att våra två hästar är harmoniska, de är ute från mellan 7-8 till 21-22 oktober till april, resten dygnet runt. De har stora kuperade hagar med träd och gräs. Men april-okt när de går ute dygnet runt ÄR de tröttare, antar att det tar energi att "vaka" och slå mot insekter etc?
Eftersom de tränas o tävlas hyfsat hårt tar jag in dem då och då för att de ska kunna sova ut, ska jag iväg på kurs eller FT-tävling får natten tillbringas inne. Men det jag märker mest så här års vid intag etc är att de vänjer sig väldigt snabbt vid vanor, att de tas in 21-22 innebär att de ofta håller sig nära grinden då, och jag tror inte det har att göra med att de vill gå in, utan att de är vana att gå in då och förväntar sig ompyssling och kvällsmat.

Känns bra att höra att ni kunnat ha även era tävlingshästar ute dygnet runt. Får ofta höra här att det inte går att ha travhästar i tävling o på lösdrift samtidigt.

Synd att ni fått försämrade förhållanden. Men det är nog det som egentligen är problemet, att det finns för lite mark, eller rättare sagt för lite preparerad mark. Det blir ju lervälling både vår o höst tyvärr...

Det är ju även mer tidskrävande att mocka i hagen än att mocka i boxen.. :angel:

Nar vi hade vara ute tog jag in dem en halvtimma innan vi akte pa lopp och sedan gick de ut igen sa fort vi kom hem. Ser absolut ingen vits med att stalla in dem sa de blir frustrerade och att byta foder helt plotsligt (inte vana vid ho).
Forsta dagarna kan de vara lite oroliga men de vanjer sig sa fort, snarare att overgangstidne blir pga graset och inte utevistelsen. Mina hastar som mer an garna ute. Valde de att lagga sig inne tog jag aldrig upp dem och var det riktigt regnigt tog jag in dem nagra timmar sa de kunde sova torrt.
Min ena hingst sprang in over miljonen pa det programmet i somras och vi hade det basta aret nagonsin. De alskar det!

Aven vintertid hade vi ett par som bodde ute i vindskyddet och det var samma for dem. Kom aldrig in (annat an for att torka da de hade varldens bjornpals).

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
15 394
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 856
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka