F
FJ_
Hejsan alla! Jag funderar mycket på det där med utevistelsen. Jag tycker att hästarna ska vara ute så mycket som möjligt då de är gjorda för att röra på sig och gå flera mil per dag. Men tävlingshästar då? De har precis samma behov, instinkter som vilken häst som helst.. Många hästägare som har tävlingshästar anser då att hästen måste in på box redan tidigt på eftermiddagen för att ta det lugnt och vila upp sig. Men jag har svårt att tro att det är så. Hur tycker ni? Min häst går ut i kl 7 på morgonen och jag tar in honom klockan 21 på kvällen. Jag tränar hoppning en gång i veckan och tävlar regelbundet på lokal nivå. Även om jag skulle tävla högre så ser jag inte direkt en anledning att ta in hästen på box. Visst räcker det att de står inne ca 10 timmar om dygnet och är ute i 14 timmar. Min tränare tyckte att det var galet länge att ha sin häst ute mellan 7-17, vilket jag inte kan förstå. Hästen kan väl vila, äta och sova ute? Hästen sover ju ändå bara 4 timmar per dygn och inte i sträck, vad jag har hört. Så varför ska de stå inne i 14 timmar i sträck? (vilket hästarna gör i många stall numera..)
Vad tycker ni som tävlar med era hästar? Vill ni ta in dom tidigt på eftermiddagen för att de ska få gå in och ta det lugnt? Presterar era hästar bättre om de får stå inne och "vila" mycket?
Vad tycker ni som tävlar med era hästar? Vill ni ta in dom tidigt på eftermiddagen för att de ska få gå in och ta det lugnt? Presterar era hästar bättre om de får stå inne och "vila" mycket?