Hur lång utevistelse för tävlingshästar?

F

FJ_

Hejsan alla! Jag funderar mycket på det där med utevistelsen. Jag tycker att hästarna ska vara ute så mycket som möjligt då de är gjorda för att röra på sig och gå flera mil per dag. Men tävlingshästar då? De har precis samma behov, instinkter som vilken häst som helst.. Många hästägare som har tävlingshästar anser då att hästen måste in på box redan tidigt på eftermiddagen för att ta det lugnt och vila upp sig. Men jag har svårt att tro att det är så. Hur tycker ni? Min häst går ut i kl 7 på morgonen och jag tar in honom klockan 21 på kvällen. Jag tränar hoppning en gång i veckan och tävlar regelbundet på lokal nivå. Även om jag skulle tävla högre så ser jag inte direkt en anledning att ta in hästen på box. Visst räcker det att de står inne ca 10 timmar om dygnet och är ute i 14 timmar. Min tränare tyckte att det var galet länge att ha sin häst ute mellan 7-17, vilket jag inte kan förstå. Hästen kan väl vila, äta och sova ute? Hästen sover ju ändå bara 4 timmar per dygn och inte i sträck, vad jag har hört. Så varför ska de stå inne i 14 timmar i sträck? (vilket hästarna gör i många stall numera..)

Vad tycker ni som tävlar med era hästar? Vill ni ta in dom tidigt på eftermiddagen för att de ska få gå in och ta det lugnt? Presterar era hästar bättre om de får stå inne och "vila" mycket?

Sv: Hur lång utevistelse för tävlingshästar?

Jag tycker inte att min häst gör annat än vilar i hagen. Han går mellan höt och vattnet, dessemellan kollar på stona. :D
Nu tävlar jag inte men jag skulle nog inte gjort mycket annorlunda. De som tävlar brukar ha hästen inne för att den inte ska vara skitig nästa dag.

Mina hästar är ute mellan 8:30 och 18:30 på vintern men det är mest för att det inte är någon som har lust att åka ut och stanna så sent i stallet då. Bussarna går skitdåligt också. Men ibland är de ute till 19:30 också.
Vår och höst går de ute till 20 minst och på sommaren dygnet runt.

Jag tycker att det är enklare att rida på sommaren när hästen inte är så sjukt laddad.

Visst kan man ha hästen inne på natten, de har ju nästan alla. Men hur tänker ni som tar in hästarna tidigt på eftermiddagen? Finns ju vissa som tar in dom mellan 14-16. För tidigt enligt mig. Vad ska då hästen göra i boxen i typ 15 timmar innan de får gå ut igen? Stå och bli stela, ha långtråkigt eller belasta lederna genom att bara stå still. Det är ju inga hamstrar vi pratar om! :D

Jag tycker inte att min häst gör annat än vilar i hagen. Han går mellan höt och vattnet, dessemellan kollar på stona. :D
Nu tävlar jag inte men jag skulle nog inte gjort mycket annorlunda. De som tävlar brukar ha hästen inne för att den inte ska vara skitig nästa dag.

Ja, men inte bara natten innan tävling som de står inne ju.. Just för att det är en "tävlinghäst" som ska kunna prestera bra så får stackars hästen gå in tidigt varje dag för att orka... En häst är en häst och den ska gå ute, det är det vad jag tycker!

Jag märker stor skillnad på min häst på sommarbete (ute dygnet runt) jämfört med vinter (just nu ute ca 8-18), han orkar helt enkelt lika mycket när han är ute dygnet runt. Däremot inte sagt att jag vill att han ska gå in kl 14 men att få komma in och sova (eller vad han nu gör i boxen) verkar vara ett stort behov, iaf om jag vill träna och tävla samtidigt. För min del får hästarna gärna gå ute länge på kvällen men det verkar som att min häst föredrar att spendera natten i sin trygga box.

Tror absolut att alla hästar har samma behov av att vara ute men sen beror det ju på vad man har för hage också. En platt mindre hage utan kompisar och träd eller annat roligt kan jag förstå att hästarna vill komma in tidigt från. Men med en hage med gräs, träd, skog och kompisar är det roligare att vara ute.

Anledningen till att våra vill komma in om kvällarna just nu är för att de är hungriga. :P Sen är vi i stallet ändå oftast ute och rider vid den tiden så då passar det bra att de får komma in kl 18. När det är ljust och varmt brukar de få gå ute till ca 20-21.

Nu tävlar vi visserligen inte på några höga nivåer men jag skulle göra likadant om jag gjorde det.

Just därför fattar jag inte att vissa väljer en platt liten ruta till hage, som är grusad. Inte så mycket större än en box. Hästarna går ju då en och en.. Vad är det för ett hästliv? antar att det väljer att ha det så för att de är rädda att sin häst ska springa och skada sig.. Men jag anser att om en häst får röra på sig så minskar risken för vrikningar, sköra ben och hältor.

Visst kan de vricka sig om de skulle få för sig att springa runt. Men jag skulle aldrig stänga in min häst i en liten ruta till hage. Jag låter min häst få vara en häst, dvs röra sig i en stor hage med snälla hästkompisar varje dag!

Jag har väldigt starka åsikter om detta och jag har svårt att förstå hur de som väljer att ha sin häst ute 5-6 timmar om dagen(det är kort tid), i en liten hage utan hästkompisar dessutom. Kan ni förklara varför och hur ni tänker?

Jag märker stor skillnad på min häst på sommarbete (ute dygnet runt) jämfört med vinter (just nu ute ca 8-18), han orkar helt enkelt lika mycket när han är ute dygnet runt. Däremot inte sagt att jag vill att han ska gå in kl 14 men att få komma in och sova (eller vad han nu gör i boxen) verkar vara ett stort behov, iaf om jag vill träna och tävla samtidigt. För min del får hästarna gärna gå ute länge på kvällen men det verkar som att min häst föredrar att spendera natten i sin trygga box.

Tror absolut att alla hästar har samma behov av att vara ute men sen beror det ju på vad man har för hage också. En platt mindre hage utan kompisar och träd eller annat roligt kan jag förstå att hästarna vill komma in tidigt från. Men med en hage med gräs, träd, skog och kompisar är det roligare att vara ute.

Anledningen till att våra vill komma in om kvällarna just nu är för att de är hungriga. :P Sen är vi i stallet ändå oftast ute och rider vid den tiden så då passar det bra att de får komma in kl 18. När det är ljust och varmt brukar de få gå ute till ca 20-21.

Nu tävlar vi visserligen inte på några höga nivåer men jag skulle göra likadant om jag gjorde det.

Du menar att han orkar helt enkelt inte lika mycket när han går ute på dygn på sommaren? På vilket sätt märker du skillnad?

Visst kan det vara så att när hästarna släpps ut på dygn i början av sommaren så hetsäter dom av det gröna saftga gräset efter en hel vinter med torrt hö. Alltså sover dom inte mycket den första veckan kanske? Kan ju vara därför de blir tröttare vid ridning?

Jag tycker hästar ska vara ute men med måtta. Ofta är det maten som styr. Hästar som går i samma hage kanske inte har samma foderbehov. Det finns en artikel i Ridsport som handlar om lösdriftstall med fri tillgång till foder och en av nackdelarna som angavs var att hästarna lätt blir för tjocka. Tjocka hästar slits mer och får lättare fång så det är ju inte bra. Det är inte heller bra om hästarna får gå med tom mage i flera timmar, då ökar risken för kolik.

Senast ändrad:

Det är ju både och såklart. Beror ju helt och hållet på om man har en häst som passar på lösdrift eller inte.

Däremot tycker jag att man borde kunna matcha någorlunda. Att de hästar som går bra ihop och som äter ungefär lika mycket foder, de får gå i samma hage. Känns så taskigt och onaturligt för hästen att stänga in den i boxen i så lång tid. Där inne kan den ju bara stå och hänga och ha tråkigt. Äta när maten serveras, men under lång tid står ju hästen faktiskt bara och hänger..

Om jag skulle få välja rutinerna själv åt min häst (jag kan ju inte göra det helt till fullo just nu eftersom det inte är jag som bestämmer rutinerna i stallet) så skulle jag ta ut hästen 6 på morgonen och in vid 23.

När jag hade stallet hemma så var hästarna ute från 0630-2100/2200 varje dag. Inga som helst problem, sommarhalvåret ute dygnet runt.

När jag sen flyttade och fick vara inackorderad så skulle hästarna in innan det blev mörkt under vinterhalvåret (alltså vid 15-16 tiden) För "hästarna blir så oroliga av att vara ute i mörkret". :grin:

När jag hade stallet hemma så var hästarna ute från 0630-2100/2200 varje dag. Inga som helst problem, sommarhalvåret ute dygnet runt.

När jag sen flyttade och fick vara inackorderad så skulle hästarna in innan det blev mörkt under vinterhalvåret (alltså vid 15-16 tiden) För "hästarna blir så oroliga av att vara ute i mörkret". :grin:

hehe, det där är en klassiker. Att de blir oroliga i mörkret nja? Det är snarare maten dom vill åt. Men alla skyller på att de vill in och vila, därför hästarna står vid grinden när det är intag. Men det är ju bara för att dom är hungriga. När dom ätit upp sin mat så vill dom ut igen.. Kan inte tänka mig att det är kul för en häst att stå inne i boxen hela kvällen. usch..

Skulle vara en bra lösning att fodra eftermiddagen i hagen, så att de kan vara ute längre.

Om jag skulle få välja rutinerna själv åt min häst (jag kan ju inte göra det helt till fullo just nu eftersom det inte är jag som bestämmer rutinerna i stallet) så skulle jag ta ut hästen 6 på morgonen och in vid 23.

Jag tycker alla hästar (även de som tävlar på hög nivå) bör få komma ut några timmar om dagen. Att ha hästen ute från 6 till 23 tycker jag dock låter lite överdrivet. Men som jag sa, hästar är indvider och man får anpassa sig lite efter vilken typ av häst man har och även efter de andra hästarna i stallet.

Många hästar gillar sina boxar och känner att de kan koppla av helt när de är inne. Jag var i England och red och där var hästarna ute på nätterna. Det första de gjorde när de kom in var att lägga sig i boxen för att sova.

Min tävlingshäst tas in rätt tidigt på förmiddagen. Detta för att han blir väldigt explosiv och skrämmer stallpersonalen om han blir kvar längre ute. För min del får han gärna vara kvar ute till strax innan skymningen (om jag själv har möjlighet att ta in honom). Men jag kan inte ha på mitt samvete att andra ska behöva vara rädda för att hantera honom. Dessutom kan han få för sig att hoppa över om han gärna vill in och det skulle vara olyckligt om någon skulle råka bli översprungen. (Vi står uppstallade på en större anläggning med mycket barn). Jag tror inte att det har att göra med att han är hungrig för han blir lika "explosiv" även om han har fått ett extra mål mat ute eller går på gräs på sommaren. Han vill helt enkelt in!

Oavsett vad alla verkar tycka är jag väldigt övertygad om att min häst är en nöjd och glad häst, trots att han är ute rätt få timmar. Jag tror ju bestämt att vi med vår avel har fått fram väldigt anpassningsbara hästar. Jag tycker inte att man kan göra det så enkelt för sig som att säga att hästar mår bäst av att leva så naturligt som möjligt. Min bekant i USA har flera stora flockar som lever väldigt naturligt men där är det rätt så många hästar som dör av svält, björnar, benbrott, köld... Så naturen kräver sina offer!

Jag förstår inte riktigt hur folk kan vara så enkelspåriga att tro att just deras sätt att hålla häst är det bästa! Jag menar; använd det sunda förnuftet och titta på din häst. Är den harmonisk? lagom i hull (för tjock är lika illa som för smal)? är den blank i pälsen? Välmusklad för sin användning? Varför inte vara lite mer ödmjuka?! Det finns flera sorters god hästhållning!!

Mina har fritt med foder i hagen...de vill in ändå...
Man får se till individen och nte stirra sig blind på saker man läst eller hört.

I mitt fall är det jag som blir "stissig" om hästarna är ute när det är mörkt. Och det är av rent säkerhetstänk. Det är svårare att hitta eventuella rymmare i mörkret. Dessutom finns ett antal trafikerade vägar nära vår anläggning. Efter senaste tidens alla påkörda hästar (majoriteten i mörker) vill i alla fall jag veta att min juvel står säker i en box.

I och för sig ligger det nog lite i att hästarna blir stissigare i mörkret. I alla fall i vårt stall är det i alla fall på eftermiddag/kväll de flesta kommer till stallet för att rida och sköta sin häst. Och det är väl rätt naturligt att det blir lite oro i hagarna när häst efter häst tas in....

Min tävlingshäst tas in rätt tidigt på förmiddagen. Detta för att han blir väldigt explosiv och skrämmer stallpersonalen om han blir kvar längre ute. För min del får han gärna vara kvar ute till strax innan skymningen (om jag själv har möjlighet att ta in honom). Men jag kan inte ha på mitt samvete att andra ska behöva vara rädda för att hantera honom. Dessutom kan han få för sig att hoppa över om han gärna vill in och det skulle vara olyckligt om någon skulle råka bli översprungen. (Vi står uppstallade på en större anläggning med mycket barn). Jag tror inte att det har att göra med att han är hungrig för han blir lika "explosiv" även om han har fått ett extra mål mat ute eller går på gräs på sommaren. Han vill helt enkelt in!

Oavsett vad alla verkar tycka är jag väldigt övertygad om att min häst är en nöjd och glad häst, trots att han är ute rätt få timmar. Jag tror ju bestämt att vi med vår avel har fått fram väldigt anpassningsbara hästar. Jag tycker inte att man kan göra det så enkelt för sig som att säga att hästar mår bäst av att leva så naturligt som möjligt. Min bekant i USA har flera stora flockar som lever väldigt naturligt men där är det rätt så många hästar som dör av svält, björnar, benbrott, köld... Så naturen kräver sina offer!

Jag förstår inte riktigt hur folk kan vara så enkelspåriga att tro att just deras sätt att hålla häst är det bästa! Jag menar; använd det sunda förnuftet och titta på din häst. Är den harmonisk? lagom i hull (för tjock är lika illa som för smal)? är den blank i pälsen? Välmusklad för sin användning? Varför inte vara lite mer ödmjuka?! Det finns flera sorters god hästhållning!!

Jag skrev absolut inte "att det jag tycker är det rätta". Jag sade att jag har väldigt starka åsikter och svårt att förstå de som vill ta in sin häst såpass tidigt. Och med det ville jag höra hur dessa ägare tänker, så att jag har en chans att förstå!

Vissa hästar vill säkert in. Väldigt individuellt, men de hästar jag har haft ha inte visat något intresse för att komma in, så jag är van vid att hästarna vill vara ute!

Jag tycker alla hästar (även de som tävlar på hög nivå) bör få komma ut några timmar om dagen. Att ha hästen ute från 6 till 23 tycker jag dock låter lite överdrivet. Men som jag sa, hästar är indvider och man får anpassa sig lite efter vilken typ av häst man har och även efter de andra hästarna i stallet.

Många hästar gillar sina boxar och känner att de kan koppla av helt när de är inne. Jag var i England och red och där var hästarna ute på nätterna. Det första de gjorde när de kom in var att lägga sig i boxen för att sova.

Min tanke med att ha dom ute så länge är ju för att de ska få vara med kompisar, kolla på saker. Hålla sig underhållda. I boxen står min häst bara och hänger och inte för att han är trött. Jag tror snarare att han är uttråkad. Min förra häst började väva t.ex. Sen sover ju hästen bara 4 timmar och om de står inne i boxen mellan 23-6 så har de ju mer än god tid på sig att sova..

KL

Nu får vi ju inte glömma att hästar är vanedjur, är de vana att gå in vill de i de flesta fall det och inne väntar ju dessutom ofta mat...

Att hästar skulle bli "stissigare" i mörker finns det väl knappast några belägg för, de har ex. syn som är anpassad för ett svagare ljus (grynings/skymningsaktiva). Att hästar däremot upplevs som "slöare" när de går på bete hänger snarare ihop med att de behöver vara mer vaksamma eftersom de där får turas om att hålla uppsikt när övriga i flocken vilar. I ett stall krävs inte samma vaksamhet och hästarna får troligtvis en mer ostörd vila.

Em

Min tanke med att ha dom ute så länge är ju för att de ska få vara med kompisar, kolla på saker. Hålla sig underhållda. I boxen står min häst bara och hänger och inte för att han är trött. Jag tror snarare att han är uttråkad. Min förra häst började väva t.ex. Sen sover ju hästen bara 4 timmar och om de står inne i boxen mellan 23-6 så har de ju mer än god tid på sig att sova..

En häst som väver behöver mycket stimulans och mår säkert bättre av att vara ute mycket. Det jag vill poängtera är att hästar är individer och att en god hästägare bör kunna läsa av sin häst för att se vad den mår bra av. Jag är lite allergisk mot att man ska göra på ett visst sätt för att "det mår alla hästar bra av".

Min ena häst gillar inte att vara ute när det är busväder. När jag stod på ett stort inackorderingsstall hände det flera gånger att han ställde sig vid grinden och "bad om" att få komma in. Flera olika personer som jag knappt kände kom fram till mig och berättade att de tagit in min häst "för att han ville det".

Jag vet en islandshäst som var uppfödd på lösdrift och som älskade stallet. Hon stod alltid först vid grinden och ville in på eftermiddagen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
15 394
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 856
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka