Hur lång tid tog det för era innan de lärde sig äta me betesreduverare??

L

linnea 82

Min har nu haft på sig den i en timme och han står bara och hänger och ser allmänt nere ut, hoppas han lär sig till slut. Hur lång tid tog det för era hästar innan de lärde sig?

Globus betesreducerare, det e ju ett jättelitet hål

Kan dom verkligen få i sig något med den hålet e ju pyttelitet. Han har haft den i flera timmar men verkar inte lycka få i sig nåt. Ska jag klippa ett större hål? Någon som har denna betesreducerare och vet om de får i sig nåt, tycker det måste vara nästintill omöjligt

Sv: Hur lång tid tog det för era innan de lärde sig äta me betesreduverare??

Tog nästan en vecka för min.
Blev apatisk o gav upp.

Den skulle iofs bara äta hö.

Gör hålet större eller ta av den.

Det beror ju på anldeningen till varför den ska ha den.
Ska den svälta- innan den lär sig så......

Har gjort hålet större för det funkade ju inte alls förstår inte att det ska vara meningen att det ska vara så litet inte större än en femkrona. Ska prova igen nu han ska ha den på halva dagar på nätterna ska han vara utan, får se om han förstår lättare nu

Har gjort hålet större för det funkade ju inte alls förstår inte att det ska vara meningen att det ska vara så litet inte större än en femkrona. Ska prova igen nu han ska ha den på halva dagar på nätterna ska han vara utan, får se om han förstår lättare nu

Jag förstår meningen med det relativt lilla hålet. Min haflinger hade denna betesreducerare förra sommaren och lärde sig snabbt tekniken att äta genom hålet. Han åt sig överviktig trots reducerare. Hade hålet varit större hade det inte varit någon mening överhuvud taget.

jag ser ingen anledning att använda betesreducerare, ännu en sjuk uppfinning av människan:grin:
Om man har fånghäst så släpper man helt enkelt inte på bete. Likaså om man har en häst som lätt blir överviktig då anpassar man betet efter hästen alternativt motionerar hästen mer.

jag ser ingen anledning att använda betesreducerare, ännu en sjuk uppfinning av människan:grin:
Om man har fånghäst så släpper man helt enkelt inte på bete. Likaså om man har en häst som lätt blir överviktig då anpassar man betet efter hästen alternativt motionerar hästen mer.

Och jag håller inte med. Betesreduceraren har gjort det möjligt för min 23-åring att fortsätta gå i flocken med sina kompisar på somrarna istället för att förpassas ensam till en grushage. Han kan inte motioneras mer pga artros.

Och jag håller inte med. Betesreduceraren har gjort det möjligt för min 23-åring att fortsätta gå i flocken med sina kompisar på somrarna istället för att förpassas ensam till en grushage. Han kan inte motioneras mer pga artros.

Det här instämmer jag också i. Tack vare betesreducerare kan vi som har få hästar låta dom beta tillsammans även om de har gräs/icke gräs behov. Tycker det är grymt och verkligen emot hästens natur att få själv i grushage när kompisarna går på bete i andra hagar.

Tycker att det är lika grymt att släppa dem i godisbutiken med munkavle.

Man måste se till att de verkligen har lärt sig o att de får i sig tillräckligt.

Gräset bör inte vara så långt.

Hellre gå och småäta godis än att stå och "kika" genom skyltfönstret och se andra äta!!!
Klart man måste ha koll på att hästen verkligen få i sig mat. Gräset får varken vara för kort eller för långt. Ett långt gräs bara viker sig och då får de inte in det mellan gallren eller i hålet.

Köpte en greenguard till min shettis i år trots att jag varit emot idén med "munkorg". Men jag måste säga att det fungerar bra hittills. Han har haft fång tidigare och då jag ej ville riskera det igen så ville jag försöka iaf. Han går i egen liten fånghage, men det är ändock lite gräs där nu när det har börjat växa. Han fattade ganska snart. Först blev han förbannad och sprang runt några varv och muttrade på shettisars vis, men efter 5 minuter betade han glatt av de få strån han fick i sig.

Men det är stor skillnad på hur mkt en Shettis ska äta o en stor häst. det skiljer inte så mkt på munnens storlek- ätkapaciteten.:D

Shettisar är väl envisa, men min gluffsohäst gav upp:crazy: Försökte inte ens.

Ja, visst är det skillnad. Skulle jag sätta på min travare den där skulle han nog reagera som din häst. Bli apatisk och ge upp. Han är inte ens hälften så envis.

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
633
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 085
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 795

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka