Hur lång tid tar det för en häst att bli "sig själv" efter en lång resa?(import)

M

maaatilda

Jag har en ponny på prov som kom från Irland för drygt en månad sen. Han verkar väldigt trevlig och hoppar jättefint, däremot är han väldigt trött och seg. Han som importerade honom hade sett honom jätte mkt på Irland sa att detta var en riktigt pigg och frammåt ponny. Det kan ju vara så att han fått en virus elr liknande men min fråga till er är om ni importerat hästar och hur lång tid det tagit för dem att bli "sig själva".
Tacksam för svar!

Sv: Hur lång tid tar det för en häst att bli "sig själv" efter en lång resa?(import)

En kompis till mig fick hem sin ponny för några månader sen från Tyskland.
Han var precis som du skriver trött och såg väldigt sliten ut och borta ut.
Men efter 2 veckor med mycket utevistelse, kell och mys samt riden både ute och på bana fick honom att vakna till.
Blev en helt ny häst jämfört med innan den kom men de fick mata på honom ganska mycket också.
Tror själv att det är viktigt att få kontakt med hästen. Att borsta längre stunder och få den att känna trygghet.
Vet fall själv där ägaren skiter i hästen, bara rider och är där, och detta är hästar som blivit importerade..

Men det beror också på hur resan gick, en svår resa är kanske mer påfrestande en än enklare och smidigare.

Sv: Hur lång tid tar det för en häst att bli "sig själv" efter en lång resa?(import)

Vi importerar in Camarguehästar regelbundet och de har repat sig snabbt (resan tar ca 48 timmar). De brukar kliva rakt ut i hagen, lite stelbenta men börjar snabbt beta och till och med trava lite för att utforska omgivningen. Vi låter alltid dem vila åtminstone ett par veckor, beror på häst också eftersom unghästar behöver lite längre tid än en van äldre häst som transporterats mycket. Men ingen av dem har någonsin varit hängig och trött.. Vet inte om resan från Irland kanske tar mer p åhästarna? Våra åker ju vanlig stor hästtransport som är bekväm för dem.

kl
Om jag var du skulle jag skicka in prov för avmaskning plus blodprov för bandmask.
Inte ovanligt alls att importerade hästar har mycket mask.

Säger som du, kolla upp hästen.

Till ts - en del hästar tar längre tid på sig att "landa" i en ny miljö oavsett om de åkt långväga eller inte.

Importerade min häst från Holland. Han stid cirka 24 timmar i lastbilen på väg hit. De första veckorna efteråt märktes inte så mycket på honom, jag tyckte han var fin att rida osv. Men efter ungefär 1 månad så gick han ner ganska mycket i vikt och var lite trött.. Tror att det var sviterna efter resan som då tog ut sin rätt.

Detta "tillstånd" varade som tur var inte så länge, utan han kom relativt snabbt tillbaka i sin vanliga form igen! :)

Men att hästarna blir lite trötta och slitna efter en lång resa tror jag inte alls är konstigt - det är ju både psykiskt och fysiskt påfrestande att stå still och samtidigt hålla balansen så länge.

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 315
Senast: mily
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 503
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 168
Senast: Crossline
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 124

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka