Hur lång tid innan ni fått sålt?

Narcissa

Trådstartare
Ni som velat sälja föl direkt de är födda, hur lång tid ungefär tog det för er att få sålt era fölungar?
 
jag har sålt en innan den var född
Övriga föl har blivit kvar hos mig tills de vuxit upp...
 
Med mening eller det är svårt att sälja föl?
Enligt min uppfattning bör man aldrig räkna med att få sålt som föl, åtminstone inte om man vill ha vettigt betalt. Min bestämda åsikt i frågan är att man gärna kan försöka sälja som föl, men hellre räkna med att behålla tills de är inridna än att tvingas sälja till vrakpris "pga platsbrist" eller nåt. Att inte betäcka mer än att man faktiskt har möjlighet att ha kvar avkommorna tills de blir sålda, även om det tar tid.

Jag har några bekanta uppfödare som gnäller över att det är svårt att sälja sina avkommor, det är de som iskallt räknat med att kunna sälja dem som föl eller unghästar... Den största andelen ryttare (=de som köper våra hästar) har häst uppstallad på anläggning och har inte möjlighet att hålla föl-unghäst där. När det gäller ponnyer är det nästan snäppet värre, för där vill ryttarna ha ponnyer som går att tävla i avd A, vilket gör att man kan få behålla unghästarna tills de är 6 år.
 
Jag tycker den bästa tiden är när de är mellan 1-3 månader ungefär, lite beroende på hur de växer såklart. Efter att det blivit höst är det mycket svårare. Är de inte sålda när de går in i stallperiod räknar jag med att de är kvar till 2-2,5 års ålder, innan dess är det svårt att få ut några pengar (finns undantag såklart).

För egen del är den absolut bästa affären att sälja dem som föl. Utan konkurrens. Inga kostnader, inga risker. Och man får ofta bättre betalt än för ettåringar. Ska man behålla dem längre måste man kunna utbilda själv, annars blir kostnaderna alldeles för höga. Naturligtvis finns undantag här också (dvs exceptionellt bra hästar som inte skadar sig).
 
Kommer också satsa på att sälja som nykläckta föl eller spara tills de är 2,5 och hoppas på att få mer betalt. Står med en åring nu som är tänkt att säljas och jag räknar iskallt med att inte få ett enda svar på honom i princip. Tänker ge det ett försök men annars blir han kvar till nästa år, eventuellt längre beroende på vad som händer med hans mor.
 
Jag tycker den bästa tiden är när de är mellan 1-3 månader ungefär, lite beroende på hur de växer såklart. Efter att det blivit höst är det mycket svårare. Är de inte sålda när de går in i stallperiod räknar jag med att de är kvar till 2-2,5 års ålder, innan dess är det svårt att få ut några pengar (finns undantag såklart).

För egen del är den absolut bästa affären att sälja dem som föl. Utan konkurrens. Inga kostnader, inga risker. Och man får ofta bättre betalt än för ettåringar. Ska man behålla dem längre måste man kunna utbilda själv, annars blir kostnaderna alldeles för höga. Naturligtvis finns undantag här också (dvs exceptionellt bra hästar som inte skadar sig).
Jag håller med om att det bästa är att sälja dem som föl, om man bara lyckas hitta köpare till dem då.
 
Nyfiken följdfråga. Hur gör ni med annonser? Annonserar ni typ två gånger om året från det att de är föl, eller lägger ni ned annonsen helt under tiden de blir tre år?

Tänker mig att det är svårt att få något sålt som ingen vet är till salu, men samtidigt vill man inte ha en annons liggandes i all evighet och folk börjar tro att det är något fel på hästen. :crazy:
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
949
Senast: Ketrawzc
·
  • Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
9 906
Senast: ameo
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
406
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
578
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp