Hur lång tid innan medryttare?

Ponsse

Trådstartare
Jag vet inte om tråden ligger rätt, men ni får flytta den om den inte gör det.
Efter att man har köpt en häst, hur länge ska man ta hand om den ensam innan man skaffar en medryttare? Vad tycker ni? :)

Sv: Hur lång tid innan medryttare?

tja, man kan ju göra som hon jag var medryttare åt.

Red hennes häst i ungefär 2 år sen sålde hon honom för att köpa en annan häst som skulle passa henne bättre, den första var lite för stor för henne.
I alla fall så köpte hon en ny häst som sen JAG fick rida helt själv de första två månaderna så JAG kunde tala om för henne vad hästen kunde, hur hon reagerade på olika saker, hur hon var i stallet etc.

Inte att rekommendera, men vissa hästägare ska ta mig fan inte ha häst. :grin:

Men jag skulle nog se att man lärde känna hästen åtminstone 6 månader själv innan man skaffar medryttare. Det är väl ändå hässtägaren som har ansvar i slutändan?

Det beror väl lite på vad det är för häst, och vad man själv tycker.
Är det en ung eller oerfaren häst kanske man själv vill rida den först för att få reda på vad den kan, och så att den fungerar på hjälper osv som man vill att den ska göra.

Men jag tycker inte man kan säga någon speciellt tidsgräns.

Jag fick nästan en medryttare direkt på min förra häst, men hon hade ridit honom lite innan jag köpte han så hon visste vad det var för krumelur :)
Hästen jag ev ska köpa nu kommer jag nog försöka hitta medryttare på ganska snart, men jag har ridit hästen endel förut också och hon är äldre och ganska utbildad och stadig i sig själv.

Det är nog ganska olika.. Men så här tycker jag.
Jag skulle nog inte låta någon annan rida min häst innan jag kände honom o kunde hans knappar. Men sen tycker jag att det är jättebra om man kan få hjälp när man själv inte har tid el när kunskaperna tryter. Omväxling förnöjer! Men huvudsaken är att man är på det klara med regler o omvårdnad.

jag som medryttare skulle föredra att bli medryttare på en häst som ägaren hade hunnit hitta alla knappar på och visste hur han reagerade på olika situationer innan jag började rida honom. Just för att ägaren då kan ge mig tips och råd hur just denna häst ska hanteras - det tycker jag både häst, ägare och medryttare vinner på.

KL

Okej, tack så mycket för alla svar :)
Det var så att jag funderade på att skaffa en häst ett tag förut, och pratade då lite med min ridlärare, och hon sa att man måste vänta ett år innan man skaffar medryttare till hästen.

KL

Okej, tack så mycket för alla svar :)
Det var så att jag funderade på att skaffa en häst ett tag förut, och pratade då lite med min ridlärare, och hon sa att man måste vänta ett år innan man skaffar medryttare till hästen.

ett år? var i lagen står det?:angel:

köper du n häst är den din egendom och du bestämmer helt själv när och OM du ska ha medryttare!

Tycker det är helt beroende av vad det är för någon häst!
Ålder, lynne, utbildning osv osv
Och sedan är det ju helt beroende av vad det är för någon medryttare, av samma skäl! :laugh:

Säger som de andra, jag skulle lära känna hästen först innan jag skaffar medryttare.
Jag skulle iaf inte gjort som ägaren jag var medryttare hos för något år sedan. Hon köpte in massor av hästar som hon inte hade någon koll på vad det var för raser, hur gamla de var, skador osv. Och lät småtjejer utan erfarenhet "rida" hästarna =flänga runt i galopp. Var tvungen att säga åt tjejerna flera ggr, men de lyssnade inte och ägaren brydde sig inte :mad:

Tycker det är helt beroende av vad det är för någon häst!
Ålder, lynne, utbildning osv osv
Och sedan är det ju helt beroende av vad det är för någon medryttare, av samma skäl! :laugh:

Exakt! Jag kanske redan känner min medryttare och då ser jag ingen som helst anledning till att h*n inte skulle börja ta hand om hästen från dag 1.

Rent generellt så tycker jag inte att man ska skaffa häst om man inte kan klara av att sköta den själv, men samtidigt så vet jag att man inte alltid har tiden till det. Man kan inte förlita sig på att man hittar en lämplig medryttare på direkten eller att den kan fortsätta även om det funkar, under den tiden så måste man kunna fixa allt själv beroende på vilken typ av uppstallning man valt.

Att köpa häst och vara tvungen att ha medryttare är i mina ögon ingen hit.

Om man är två som köper och delar på en häst så är man även två som delar på allt vad det innebär, att köpa häst och vara beroende av att andra kan vara medryttare är att binda ris åt sin egen rygg. Läs mitt förra inlägg ett par ggr till så slipper jag upprepa mig. :cool:

tja, man kan ju göra som hon jag var medryttare åt.

Red hennes häst i ungefär 2 år sen sålde hon honom för att köpa en annan häst som skulle passa henne bättre, den första var lite för stor för henne.
I alla fall så köpte hon en ny häst som sen JAG fick rida helt själv de första två månaderna så JAG kunde tala om för henne vad hästen kunde, hur hon reagerade på olika saker, hur hon var i stallet etc.

Inte att rekommendera, men vissa hästägare ska ta mig fan inte ha häst. :grin:

Men jag skulle nog se att man lärde känna hästen åtminstone 6 månader själv innan man skaffar medryttare. Det är väl ändå hässtägaren som har ansvar i slutändan?

På fullaste allvar?? Huh...konstigt val, verkligen! Måste känts skitskumt för dig! Fick du följa med och se ut häst eller provrida iallfall?

Men är det inte bättre att två männsikor delar på en häst som blir ordentligt skött än att två människor har varsin häst som båda två inte får hela sitt behov tillgodosett. Däremot förstår jag att du tycker att det känns besväligt, har man haft dåliga erfarenheter så sätter det sig, det är ju ändå våra älsklingar det handlar om.

Däremot kan jag säga som medryttare att jag inte kommer köpa egen häst så länge som min medryttarhäst finns, men skulle jag köpa häst, skulle jag vilja ha en medryttare klar innan jag köper häst, någon jag vet om, har förtroende för och som kan vara med hela vägen och på så sätt känna mer ansvar. Vad som kan ju hända och jag vill inte stå med en häst som jag inte kan ta hand om och som hamnar i kläm. Höga krav men för mig är detta viktigt, precis som att jag vet som går ut med min hund om jag bryter benet.

Det finns ju olika anledningar till att man har medryttare!
Jag har efter nästan tjugo år som hästägare skaffat medryttare för att jag har en son som vill ha sin mamma ibland.
En i stallet skaffade medryttare i princip meddetsamma men hon kör och medryttaren rider, perfekt fördelning!
Om man måste förlita sig på medryttare rent ekonomiskt så är man ute på tunn is, men om man vill ha hjälp med något man själv inte kan så är det väl inget fel i det?!
När det gäller tidsaspekten så tycker jag att om det krisar så är det ju i slutänden min häst som jag kan/ska ta hand om men medryttaren ska avlasta mig.

Det beror ju helt på från fall till fall. Finns ju folk som skaffar en riktigt duktig medryttare som kan utbilda eller tävla hästen åt en. Finns också hästägare som inte alls vill rida utan bara ha häst för att pyssla med den, då kanske de skaffar en medryttare som kan motionera hästen. Någon vuxen person som har en shettis som sällskap till sin häst kanske skaffar en liten medryttare till shettisen. I dessa fall och säkert fler är de ju lämpligt att medryttaren börjar hjälpa till med hästen från första början :)

Om man måste förlita sig på medryttare rent ekonomiskt så är man ute på tunn is.

Finns ju hästägare som inte bara förlitar sig på medryttarna rent ekonomiskt utan också tjänar pengar på dem :cool: som utnyttjar att medryttarna tycker om hästarna helt enkelt.

KL

Justja, ska kanske skriva va jag ska ha medryttaren till :idea:
Jag har funderat på att skaffa häst. Jag har ekonomin, jag har en viss kunskap(inte all kanske, men vem har det?), men jag har inte all tid som jag skulle vilja ha. Det finns veckor då jag har all tid i världen, men det finns också veckor då all tid går åt till skolan. Jag skulle därför vilja ha en medryttare som tar hand om hästen ca 3 dagar/veckan. Självklart skulle jag "ta" tiden den första månaden(?), och sedan försöka hitta någon ruttinerad medryttare!
Om det nu blir så att jag köper en häst ska det vara en "stabil" häst. Den ska vara lite äldre och ha fått en bra grundutbildning, en läromästare lixom :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 818
Senast: SwedEmB
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
818
Senast: Nevermind
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 637
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel