Hur lång tid för helskoning???

Sv: Hur lång tid för helskoning???

Min förra hovslagare skodde på 30 minuter men så blev resultatet inte bra heller.
Min nuvarande är ganska nyutexaminerad så han tar ca 1,5-2 timmar på sig men så blir det väldigt bra gjort och det kostar ju lika mycket så jag tycker det är jättebra att det tar lite extra tid. Kanske tar det lite extra tid också eftersom sambon ska bjuda på kaffe också :crazy:
/M

ok... så jag ska utgå från att han inte är duktig då??? fast att han som sagt har väldigt bra rykte och skor hos ett flertal av regionens topryttare bla ulla h*kansson... måste han vara dålig bara för att det går snabbt??? eller vad ska jag göra???:confused: :confused:

ok... så jag ska utgå från att han inte är duktig då??? fast att han som sagt har väldigt bra rykte och skor hos ett flertal av regionens topryttare bla ulla h*kansson... måste han vara dålig bara för att det går snabbt??? eller vad ska jag göra???:confused: :confused:

Du kanske endast ska kontrollera om slutresultatet är en fullvärdig skoning där alla moment är utförda och korrekt utförda.

Referenser och vilka kunder vissa hovisar har är fullständigt ointressant. Det intressanta är hästägarens egen förmåga och kunskap att bedömma slutresultatet.

det enda du kan göra är att prova. och bedöma själv efteråt. verkade han stressad? får hästen tappsko? ev. rörelsestörningar eller andra problem som kan relateras till hoven? hur upplever hästen hovisen - det är också viktigt.

jag hade en utbildad hovis med mkt bra rykte väldigt länge (har använt till flera olika hästar), det tog ca 30 min. per rundskoning. (dessutom fick jag aldrig kvitto) reflekterade inte så mycket men funderade mycket kring hovarna då hästen hade så dålig hovklalite. när hovis sa att jag måste verka med kortare intervall pga kvaliten tänkte jag att jag ska prova en annan hovis.
hittade en som inte är utbildad men mkt erfarenhet och mkt bra rykte. det är som natt och dag, vad då dålig kvalite, det var dålig skoning! dessutom kan denna nya förklara hur han verkar och varför, vad som var skillnaden mot det gamla - något som min förra aldrig tog sig tid till/kunde.

så, det är jättesvårt, men gå på magkänslan och var kritisk, ställ mycket frågor för att få reda på om hovis vet vad denne gör.

det enda du kan göra är att prova. och bedöma själv efteråt. verkade han stressad? får hästen tappsko? ev. rörelsestörningar eller andra problem som kan relateras till hoven? hur upplever hästen hovisen - det är också viktigt.

jag hade en utbildad hovis med mkt bra rykte väldigt länge (har använt till flera olika hästar), det tog ca 30 min. per rundskoning. (dessutom fick jag aldrig kvitto) reflekterade inte så mycket men funderade mycket kring hovarna då hästen hade så dålig hovklalite. när hovis sa att jag måste verka med kortare intervall pga kvaliten tänkte jag att jag ska prova en annan hovis.
hittade en som inte är utbildad men mkt erfarenhet och mkt bra rykte. det är som natt och dag, vad då dålig kvalite, det var dålig skoning! dessutom kan denna nya förklara hur han verkar och varför, vad som var skillnaden mot det gamla - något som min förra aldrig tog sig tid till/kunde.

så, det är jättesvårt, men gå på magkänslan och var kritisk, ställ mycket frågor för att få reda på om hovis vet vad denne gör.

Spiken i kistan!!:bow: :bow:

Trådens bästa inlägg.. och du har många poänger med det du skriver.

Jag bugar och håller med dig i varje ord.;) :p

kl

Har hunnit med tre hovslagare och en barfotaverkare sedan september! Första hovslagaren tog ca 30 min på sig, inte superresultat kanske men betydligt bättre än alternativet som fanns och dessutom tar drygt en timme på sig. Hovslagare 2 tog drigt 1½, resultatet blev visserligen annorlunda mot den första men det är tveksamt om det var så mycket bättre. Hovslagare 3 som jag har nu och inte kommer byta tar väl ca 45 min på sig och min häst har numer fina hovar!!!

Har också en pedant till hovslagare:).
Tar 1,5h kanske, men vi pratar ju massa emellan också.

KL
Det måste ju bero på hur skicklig hovisen är med verktygen i högt tempo.
Går det fort för att h*n skippar vissa bitar? Kanske inte tittar och bedömer lika noga som man borde. eller skyndar sig så att h*n riskerar att ta för mycket/för lite eller verka ojämnt.
Eller att sömtagen hamnar fel pga att det går för fort?

Har haft en som jobbade som ett tok och skorna föll av nästa dag eller efter max en vecka. Hovarna krackelerade snabbt och det fanns till slut inget kvar att sömma i. Var bara tvungen att byta hovis då vi ändå fick stå och försöka slå på tappskor stup i kvarten o hästarna tappade kondis pga missade träningsdagar.

nya skickliga och framför allt hängivna hovisen, jobbar fort tack vare ett helt livs arbete med skoning hos topptränare o andra, men gör det med full precision(stavning?) och koll på resultatet.

En gång snabbade h*n sig för att hästen var less och hovis trött. det syntes tydligt att h*n tappade fokus och vips hade klingan gått för djupt och hästen fick ett jack i sulan.
Hovisen skämdes och förbannade sin brådska. Ingen fara för pållen för den som undrar.

Alltså, det beror på vilket sätt det går undan. Av erfarenhet och kontrollerad effektivitet eller av slarv!

Jag vet ju vad jag har för önskemål på mina hovisar...dom ska vara rutinerade, relativt snabba, säkra och veta vad dom gör....unghästarna krävs det nästan en sån till då dom tröttnar fort

Hon riktade skon på städet brevid henne, med hoven i knäet.:angel: Men ställde/ställer aldrig ner hoven förrän den är färdigskodd, efter 3-4 min skoning.

Min 4-åring skoddes för första gången idag, 1,10 tog det. Noggrann, men inte krånglig hovis. Kändes skönt att han sa att hästen var duktig, när jag tyckte att han fösökte lägga över vikten och var otroligt närgången och ville se allt hovisen gjorde :crazy:

...unghästarna krävs det nästan en sån till då dom tröttnar fort

Där håller jag inte med dig beroende på vad du kallar för unghäst.

Själv har jag av "vissa" anledningar varit tvungen att helsko åringar, lagt sjukbeslag på föl och dom har stått som tända ljus under den tid det tog för mig att sko dom..

Fast det är klart,,, dom är hanterade redan som föl och klarade lätt tjugo minuters verkning vid två månaders ålder.

Hovis ska inte behöva stressa "skiten ur sig" enbart för att hästägaren anser att det är en unghäst som inte kan stå stilla utan bör i stället analysera sina egna brister i hanteringen av unghästarna.

Jag vet ju vad jag har för önskemål på mina hovisar...dom ska vara rutinerade, relativt snabba, säkra och veta vad dom gör....unghästarna krävs det nästan en sån till då dom tröttnar fort

Ungefär så ja, därför har jag kvar min gamle sen 9 år..

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 124
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
763
Senast: Ajda
·
Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
575
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
894
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka