Hur lång tid för helskoning???

Sv: Hur lång tid för helskoning???

ni som vet lite om detta... kan ni inte hjälpa mig och kolla så han gör rätt... vilka moment "ingår"?? vilket moment är det vanligast att dom fuskar i??

Här kan man ta del av vissa "riktlinjer" utifrån Svensk standardskoning.

http://www.hovslagarforeningen.nu/sidor/standardskoning.htm

Här kan man ta del av lite bilder som förhoppningsvis skall föreställa en välskodd häst.

http://www.hovslagarforeningen.nu/sidor/blockspec.htm

Skulle ja inte snattra så mycke med henne, så skulle det väl ta en halvtimma kan jag tänka mig. Den andra hovslagaren jag hade tidigare var grymt snabb o väldigt duktig (är den jag har nu med, men hon är "ganska" nyutbildad, så hon är liite långsammare) så då gick det på en 20 min.

Nej men vem pratar om det?
*suck* Att en hovslagare ska bli duktigare för att den tar längre tid på sej är en myt. Ibland tänekr jag skitsamma när det dras här men nu kände jag för att skriva.
Det är inte att dra en parallell med lång tid= bra hovslagare.

Men jag ska inte säga emot dej för du har ju rätt. :angel:

Om man utgår ifrån de tävlingar professionella hovisar ägnar sig år, finns det en gren som kallas snabbsmide. Den går ut på att hovisen har 4 st färdiga skor, hästen står färdigverkad. Här ska hovslagaren planrikta samt rikta skon för att passa hoven, den skall sömmas och fästas samt att man säkert ska göra det både ordentligt och snyggt. Hästen ska sen kunna stå och röra sig i balans, allt detta får ta allt som allt 35 minuter enligt gällande regler. Det krävs ju inte mycket tankeverksamhet att inse hur många moment som en hovslagare skippar om den helskor hästen på 30 minuter.

Utgår man sen ifrån beskrivningen på SHF hemsida på en standardskoning, så inser man även genom den att det krävs mer än 30 minuter för att hinna med den arbetsbeskrivningen.

Hon tog ca 3-4 min per hov, ställde aldrig ner hoven imellan. Stod böjd hela tiden, så man såg hennes breda bak hela tiden.:rofl:
Hon skor och verkar ff. :mad: Mest travhästar, eftersom hon är amatörkusk.

Vår hovs, erkänt duktig och ofta anlitad av kliniker och djursjukhus, tar ungefär 30 minuter på sig. Då pratar han en del medan han skor.

Bra blir det, snyggt blir det, hållbart (aldrig tappsko på någon av hästarna) och dessutom trevligt!

Det låter ursnabbt. Min vana hovslagare brukar ta dryga timmen på sig. En hovlagare jag vet skor på ty en halvtimme, men han riktar aldrig skorna...

Hon tog ca 3-4 min per hov, ställde aldrig ner hoven imellan. Stod böjd hela tiden, så man såg hennes breda bak hela tiden.:rofl:
Hon skor och verkar ff. :mad: Mest travhästar, eftersom hon är amatörkusk.

Låter som även en skoamatör.. Hur fasen kan man bedömma om man verkat hoven i statisk balans om man inte ens orkar sätta ner den för en bedömmning innan man spikar på en oriktad sko??

Skulle ja inte snattra så mycke med henne, så skulle det väl ta en halvtimma kan jag tänka mig. Den andra hovslagaren jag hade tidigare var grymt snabb o väldigt duktig (är den jag har nu med, men hon är "ganska" nyutbildad, så hon är liite långsammare) så då gick det på en 20 min.

Jättebra:bow: :bow: Lev inte i tron om att en helskoning utfört på 20-30 minuter är en korrekt utförd skoning då det är helt omöjligt att utföra ett seriöst arbete på den tiden.

Ni gör som ni vill och får gärna skiva vilka hastighets rekord Era hovisar har.

Kanske kunde ni oxå lägga in efterbilder på dessa rekord skoningar så vi andra får se var man fuskat.

Vår hovslagare tar ungefär en timme på sig för rundskoning (varmskor)
Det tycker jag är lagom tid
Hade en som tog ca fyra(!!!) timmar på sig, men var så noga/lat

vet sk hovslagare som skor på typ 10 min, utan utbildning!:mad:
Men vissa verkar bara bry sig om prisrt, inte kvaliteten..

Det låter ursnabbt. Min vana hovslagare brukar ta dryga timmen på sig. En hovlagare jag vet skor på ty en halvtimme, men han riktar aldrig skorna...

Din hovis arbetar tidsmässigt helt normal.

Den där andra skopåspikaren har hittat ett tidsbesparande moment som är besparande för hovisen men knappast skadebesparande för hästen.

Här följer några tidsbesparande råd och vilken tidsbesparing man utifrån att följa dessa råd kan tjäna i tidsvinst.

1. Bräck av skon enbart med bräcktången.
Tidsbesparing: 0,30 minut/hov = totalt 2 minuter.

2. Renskär inte sula och stråle från gammalt dött sul och strålhorn.

Tidsbesparing 1 minuter/hov = totalt 4 minuter.

3. Verka enbart med klinga och endast i tådelen, hugg av utflyuten tåvägg tvärt av med klingan.

Tidsbesparing: 2 minuter/hov = totalt 8minuter.

4. Kontrollera inte verkningens planhet och sätt inte ner hoven för kontroll av statisk balans.

Tidsbesparing 1 minuter/hov = totalt 4 minuter.

5. Rikta inte den nya skon, plana den inte heller utan spika på den utifrån skons grundform och raspa där efter bort allt vägghorn som "sticker ut" utanför skon så att hoven passar till skon.

Tidsbesparing 2 minuter/hov = totalt 8 minuter.

6. Kontrollera inte hästens statiska eller dynamiska balans efter avslutad skoning, skriv heller inga kvitton utan ta kontant betalt omgående och åk direkt därifrån.

Tidsbesparing 5 minuter.

7. Sko alltid med ett nr för liten skostorlek och sko aldrig med synliga utlägg för att kunna garantera tappsko garanti.

Tidsbesparing per tappsko = Garanterat den största tidsbesparingen utifrån merarbete mellan skoningarna.

Så vad har vi nu tidsmässigt "tjänat" på denna skoning. Vi startade med att en seriös normalskoning brukar ta 1 timme vilket i alla fall jag och mina kolleger är ganska överens om.

Och visst fasen gick det att "trolla bort" hela 31 minuter om man fuskar i alla moment.

Så det går tydligen att göra ett rent ut sagt oseriöst skitjobb strax under 1/2 timme.

Min hovis brukade hinna med en 8-10 häst på en dag 9- 15/16, då var det oftast någon verkning bara med också... Han hann med lunch också :D och kunde jobba lika fast han pratade ....

Han slarvade absolut inte, utan han var helt enkelt rutinerad, alltid snyggt skodda hästar med ordentliga sömtag

OK, du menar att alla hovslagare som skor under 1 timme per automatik är oseriösa och gör ett skitjobb?

Hmm intressant.

Min hovis bertättade just i helgen om hans "läromästare" som skott häst i 25 år (utbildad för längesedan) skodde i snitt 12 hästar/dag förut..
För några år sedan började denne vidareutbilda sig och förkovra sig i de senaste rönen regelbundet. Nu skor han 6 hästar per dag i snitt..

Fick även se en helt overkad sula hos en häst i helgen - skodd av en visserligen utbildad hovslagare, men en av de snabbare och billigare...

Visst för ett otränat öga kan det nog se nöjaktigt ut, men nu är jag van något helt annat.

Jag får räkna med 2 timmars skoning på min skodda häst, om han behöver byta skor. Det är ringskor som ska svetsas och sulor mm. som gör att det tar längre tid. Hellre noga och långsam och "problemlösande", än en snabb hovis som har bråttom till nästa kund.

Han som skodde min fd foderhäst tog det ½tim-40min/häst,han som vi har nu vet jag inte..
Han som vi kanske får skulle det ta 1timme/häst...

Hmm intressant.

Min hovis bertättade just i helgen om hans "läromästare" som skott häst i 25 år (utbildad för längesedan) skodde i snitt 12 hästar/dag förut..
För några år sedan började denne vidareutbilda sig och förkovra sig i de senaste rönen regelbundet. Nu skor han 6 hästar per dag i snitt..

Den långt tidigare utbildningen hänrörde sig till den sk. "millitärskoningen" och på den tiden hade man inte tid med att lägga ner en timme på en fysiologisk skoning per häst. Varför skulle man göra det??? Det enda som gällde va att hästen snabbt som fasen återigen kunde komma ut på krigs fältet med en "springare" med fyra skor.

Dessa hästar dog förmodligen mkt snabbare av en kula eller ett svärd än ett skorelatert problem.;)

Kul att höra att han vidareutvecklat sig och dragit ner på tempot och nu mera skor med kvalite i stället för kvantitet. Hälsa från en kollege.:p

Min hovis (som ej är utbildad) tar omkring en timma per häst.
Han är den absolut bästa hovslagare jag någonsin anlitat, och när jag var hos veterinären för en vecka sedan (röntgen av alla hovarna efter fång) så var veterinären mycket imponerad över skoningen.

Immer

Min hovslagare tar god tid på sig, ca 2 timmar men då svetsar hon o fixar till ringskor till framfötterna. Det får hellre ta en timme längre tid och att både hästen o jag är nöjda o glada :rofl:
Sen brukar vi avsluta det hela med en rejäl ridtur i skogen (i dag red vi ner till hamnen o åt glass :D )

45 min ca för en häst när han varmskor om hästen inte ska ha sulor eller nåt special. Om han inte varmskor går det fortare.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 124
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
763
Senast: Ajda
·
Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
575
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
894
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka