Sv: Hur lång tid för helskoning???
Det låter ursnabbt. Min vana hovslagare brukar ta dryga timmen på sig. En hovlagare jag vet skor på ty en halvtimme, men han riktar aldrig skorna...
Din hovis arbetar tidsmässigt helt normal.
Den där andra skopåspikaren har hittat
ett tidsbesparande moment som är besparande för hovisen men knappast skadebesparande för hästen.
Här följer några tidsbesparande råd och vilken tidsbesparing man utifrån att följa dessa råd kan tjäna i tidsvinst.
1. Bräck av skon enbart med bräcktången.
Tidsbesparing: 0,30 minut/hov = totalt 2 minuter.
2. Renskär inte sula och stråle från gammalt dött sul och strålhorn.
Tidsbesparing 1 minuter/hov = totalt 4 minuter.
3. Verka enbart med klinga och endast i tådelen, hugg av utflyuten tåvägg tvärt av med klingan.
Tidsbesparing: 2 minuter/hov = totalt 8minuter.
4. Kontrollera inte verkningens planhet och sätt inte ner hoven för kontroll av statisk balans.
Tidsbesparing 1 minuter/hov = totalt 4 minuter.
5. Rikta inte den nya skon, plana den inte heller utan spika på den utifrån skons grundform och raspa där efter bort allt vägghorn som "sticker ut" utanför skon så att hoven passar till skon.
Tidsbesparing 2 minuter/hov = totalt 8 minuter.
6. Kontrollera inte hästens statiska eller dynamiska balans efter avslutad skoning, skriv heller inga kvitton utan ta kontant betalt omgående och åk direkt därifrån.
Tidsbesparing 5 minuter.
7. Sko
alltid med ett nr för liten skostorlek och sko
aldrig med synliga utlägg för att kunna garantera tappsko garanti.
Tidsbesparing per tappsko = Garanterat den största tidsbesparingen utifrån merarbete mellan skoningarna.
Så vad har vi nu tidsmässigt "tjänat" på denna skoning. Vi startade med att en seriös normalskoning brukar ta 1 timme vilket i alla fall jag och mina kolleger är ganska överens om.
Och visst fasen gick det att "trolla bort" hela 31 minuter om man fuskar i alla moment.
Så det går tydligen att göra ett rent ut sagt oseriöst skitjobb strax under 1/2 timme.