Hur lång tid för helskoning???

Sv: Hur lång tid för helskoning???

Jag hade en hovis förut som tog ca 30-40 min på sig,och det vart INTE bra,han drog av gamla skona,klippte tån,raspade lite, och slog på nya ungefär,inte så mkt mer..Inte kollade alls i fall det var rakt eller nått...

Våran hovslagare är ganska snabb. Beror nog på hur rutinerade dom är också. Vi har haft honom i 7 år, och jag har inte ett klagomål. Sen beror det väl på hur effektivt dom arbetar. Pratar man också så drar det ju ut på tiden. Han är väldigt koncentrerad när han jobbar, och pratar sen. Jag skulle bli tokig om han tog 2h/ häst på sig! 2h*4hästar=8h. Hela dagen förstörd:eek:

Jag har haft samma hovslagare i över 12 år, han har inte ändrat i tidslängden vad gäller skoning. Han var INTE orutinerad när han började sko våra hästar, personligen ödslar jag gärna den tiden om det bidrar till att hästen får bra hovvård vilket jag är övertygad om att det ger.
8 timmar kan vara som en fjärt i kadegatt vid en hältutredning.

Min hovslagare ta ca 70-90 minuter på sig för en helskoning, 30 minuter låter inte riktigt sant. Om så är fallet känns det inte som något kvalitetsjobb precis.:crazy:

1,5 h för en helskoning ?
Det tar min bara om det är en problemhäst möjligen.

Visst tar det olika tid pga hur mycket som behöver verkas, riktas osv men inte mer än en timme. Oftast närmare en halvtimme...
Fast nu skor jag om ofta, 4-6 vecka, beroende på häst.
Vi har haft samma hovslagare i 20 år, han har jobbat på djursjukhus och är utbildad.

Till TS!
Testa honom. Jag tror inte du ska vara rädd för honom för att han säger att det tar en halvtimme. Knappast det som avgör. Det finns hovslagare som tar timmar på sej som har gjort dåliga jobb och personligen skulle jag aldrig välja en hovslagare som tar så lång tid på sej.

Hej!

Våran hovslagare skor de stora hästarna som har skor på alla fyra på cirka 45 min vardera. Ponnyn verkar han på cirka 10 min. :smirk:

Men nu pratar jag inte om att bara spika på skor, en skoning är så mycket mer än bara det. Hoven ska vara jämn, symmetrisk och balanserad. Skon ska passas in efter hoven och inte tvärtom, i många fall ser man tyvärr hur hoven anpassas efter skon vilket är absolut felaktigt.

Min tar ca en timme, för verkning och nya skor och allt sånt. Men min häst är väldigt snäll och lättskodd också. Hon (hovis) stressar inte eller så, och kollar att det blir rakt osv. Så det är toppen!

En halvtimme låter lite väääl lite. Verkar inte så seriöst.

Men nu pratar jag inte om att bara spika på skor, en skoning är så mycket mer än bara det. Hoven ska vara jämn, symmetrisk och balanserad. Skon ska passas in efter hoven och inte tvärtom, i många fall ser man tyvärr hur hoven anpassas efter skon vilket är absolut felaktigt.
Nej men vem pratar om det?
*suck* Att en hovslagare ska bli duktigare för att den tar längre tid på sej är en myt. Ibland tänekr jag skitsamma när det dras här men nu kände jag för att skriva.
Det är inte att dra en parallell med lång tid= bra hovslagare.

Men jag ska inte säga emot dej för du har ju rätt. :angel:

45-60 minuter, helskoning sommartid då med vanliga skor. På vintern lite längre med sulor och broddning.

45-60 minuter, helskoning sommartid då med vanliga skor. På vintern lite längre med sulor och broddning.

Samma tid som med min hovis. Ibland har han skott på 30-45 minuter oxå, ifall det varit någon häst som lätt blir otålig om det tar lång tid.
Haft honom i snart 20 år till ca 7 hästar, haft tappsko 2 gånger på dessa åren (samma häst båda gångerna). Han har även varit lärare vid hovslagarskolan.

Min hovis är riktigt långsam och noggran. Men jag har lite av en "problem häst" som måste behandlas med silkesvantar och behöver lite övertalning och beröm. Tar mellan 1 1/2 - 2 h. Men då ska han snacka med alla i stallet. Ha ha ha....

Tar ca 30min- 45min lite beroende på om hästen tappat skor eller inte :p Sen har min häst lite dålig balans också, så innan han har hunnit skutta till väggen att luta sig mot, blir hovis lite trött på att han sätter ner hovarna hela tiden. Så lite beroende på pållens humör och balans ;)

ska nog testa honom... ska övervaka som en hök. det som är lite intressant är att han har jättebra rykte. skulle han väl inte haft om han va oseriös???

sen har vi inte så gott om bra hovslagare i NO skåne..
(någon som har någon bra att tipsa om kan ni ju pm:a mig)

1,5 h för en helskoning ?
Det tar min bara om det är en problemhäst möjligen.

Oftast närmare en halvtimme...

Vi har haft samma hovslagare i 20 år, han har jobbat på djursjukhus och är utbildad.

En helskoning på en halvtimme???

Han har jobbat på djursjukhus???

varför gör han inte det längre???

Har kliniken insett grunden för god hovvård??

Ska man inte fuska och genomföra alla moment, kontrollera statisk och dynamisk balans,renskära sula och stråle från gammalt dött sulhorn, verka och rikta skon plan, berabeta upp symetri i vägghornet samt därefter rikta och balansera upp en ny sko utifrån hoven likväl sömma korrekt och ha symetriska nitar och avslutningsvis ha en balanserad benaxel som i belastningen tar upp belastningen i benets styvaste riktning så tar det i alla fall mig i snitt en timme på en häst jag känner och har historik om och skos med fyra helt normala standardskor. Detta oberoende om den skos var fjärde eller var sjunde vecka.

Jag har själv sett en sk. kollega utföra en helskoning på 20 minuter, helt utan ett enda riktslag på ngn sko. Han va färdig med alla fyra hovarna innan jag hunnit sko klart två bakfötter.:crazy:

En sak va säkert med det sk utförda arbetet, han hade inte räknat med att hästen en vecka senare skulle in på klinik,, hade han vetat det så skulle han förmodligen avsatt lite mer tid utifrån dom skorelaterade hältor denna häst uppvisade på kliniken och dom komentarena skoningen fick i journalen.

Hur fort eller långsamt en skoning tar är helt ovesäntligt, det vesäntliga är att man utför ett fullvärdigt utförande utifrån dom förutsättningar man ställs inför.

Skoning är ingen hastighets tävling vilket några verkar tro,, tyvärr är det oftas dom som av en eller annan orsak är billigast som tvingas till att sko med för hög hastighet.

Hastigheten är det som dödar och snålhetet bedrar alltid visheten.

Ska vi prata om skorekord tidsmässigt så är mitt personbästa 42 minuter på en helskoning sommartid med fyra nya skor där alla moment är utförda. Vad som talar för att detta rekord aldrig mer kommer kunna sänkas är att det finns inte en till häst som har fyra hovformar som verkar vara till den grundmall dessa fabriks skor är gjorda efter.

Hade en hovis som skodde runt om, med nya skor, på 25 min.:eek: Men så blev resultatet därefter.
Jag bytte hovis efter dv klinikbesök pga halt häst, pga denna hovis.:(

Ja det är väl tyvärr här man ser resultatet och jag har svårt att förstå att denna "extratid" skulle vara både mer tidsbesparande eller i längden mer ekonomiskt.

jag har haft en hovslagare om tog 4 timmar på sig att sko EN häst!! snacka om att det blev långa dagar i stallet när jag skulle ha flera hästar skodda. Men har bytt hovis nu :p För min nya hovis tar det ungefär 20 min per hov.

jag har haft en hovslagare om tog 4 timmar på sig att sko EN häst!! snacka om att det blev långa dagar i stallet när jag skulle ha flera hästar skodda. Men har bytt hovis nu :p För min nya hovis tar det ungefär 20 min per hov.

Låter ju mer rimligt om man säger så, speciellt som det är många moment som ska göras. Jag märker att dessa expressarbetare ofta skippar många moment, och det blir inte till hästens fördel.:crazy:

ni som vet lite om detta... kan ni inte hjälpa mig och kolla så han gör rätt... vilka moment "ingår"?? vilket moment är det vanligast att dom fuskar i??

Verkning och inpassning av skon, ofta vill man forma hoven efter skon istället för att forma skon efter hoven.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 124
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
763
Senast: Ajda
·
Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
575
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
894
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka