Hur lång tid för helskoning???

Johanna.Ingvarsoon

Trådstartare
Hur lång tid tar det för era hovslagare att helsko en häst? ska ha ut en ny hovslagare nu och han sa att det skulle ta ca en halvtimme... tyckte att det lät lite väl snabbt. eller? :confused:

Sv: Hur lång tid för helskoning???

Hej,

Våran hovis tar ca 45 min - 1 timme på sig för helskoning. Då pratar vi ju lite emellanåt också.

~Ingrid

Ca 1 timme brukar det ta, med "sommarskor" (längre tid på vintern såklart med fler broddhål att göra osv).
beror lite på hur mkt han måste greja med skorna innan de passar perfekt.

Ca 1 timme med gamla skorna, helskoning. Om pållen ska ha nya skor - 2 timmar. Men så har han oxå ringsko+sula fram, vanlig sko+helsula bak. Tar lite tid att svetsa ringskor.:idea:

Min hovslagare är en riktig pedant, så för henne tar det ca 1.15-1.5 timme, men då står vi o snackar en hel del skit också i mellanåt :angel: :D

Min hovslagare ta ca 70-90 minuter på sig för en helskoning, 30 minuter låter inte riktigt sant. Om så är fallet känns det inte som något kvalitetsjobb precis.:crazy:

½ timme låte välldigt lite tid tycker i alla fall jag.
Min tar i alla fall 1 timme på sig.
Med en så kort tid skulle inte jag vilja vara med om pga hur blir själva kvaliten på skoningen och hur stressat blir det inte för hästen :confused:

hmm.. min hovslagare tillika sambo, tar ca 35-50 min på sig. beroende på hur mkt å verka, typ av skor, hur hästen är osv. för en annan tar det väl 30 min å slå på en tappsko... han har lite mer rutin är mig:rofl:

Det tar ca 1 timme för min, med nya sommarskor. På vintern tar det ca 1,5 timme.

det tar ca 45min-1 timme för våran underbara hovis.

vår förra tog det 15min, MAX 20-30 min för.. :smirk:

För min hovis tar det mellan 1 och 2 timmar. Min häst är ganska lättskodd så det beror inte på att pållan är jobbig, hon är extremt noga :love:
En annan hovis i stallet skor helskoning på 20 min :angel:

Hade en hovis som skodde runt om, med nya skor, på 25 min.:eek: Men så blev resultatet därefter.
Jag bytte hovis efter dv klinikbesök pga halt häst, pga denna hovis.:(

½h= svårt att göra ett bra jobb. Mina hovisar har normalt tagit 1-1½h på sig med min häst. Den hovslagaren jag har nu tar nästan 2h på sig. Men han är fantastisk!! Nogran och låter hästen vila ibland (min häst tycker det är mkt jobbigt att stå uppe med bakbenen långa studer åt gången och har varit hopplös men med denna hovslagare är han snäll som ett lam!!!).

Har svårt att tro att någon kan göra ett bra jobb på 30min= 7½min per hov för att ta av den gammla skon, verka, rikta den nya skon och sätta på den nya skon... låter väldigt lite!

Hade en hovis som skodde runt om, med nya skor, på 25 min.:eek: Men så blev resultatet därefter.
Jag bytte hovis efter dv klinikbesök pga halt häst, pga denna hovis.:(

Vad man kan skönja i denna tråd är, att vi pratar om hovslagare och skopåspikare om vartannat. Men det skiljer sig radikalt i kvalitén, hovvården är viktig för hästens hållbarhet och därför är det ett måste att satsa på en hovis som kan sin sak.

Till TS är denna person en utbildad hovslagare, du kan kolla det på hovslagarföreningens hemsida. Jag har även förstått att alla inte finns uppsatta på nätet, så man har också möjligheten att kolla med föreningen via telefon.
Det låter inte riktigt friskt om jag ska vara ärlig, 30 minuter kan man få på skorna om hästen är snäll att sko. Vi pratar om 7,5 minuter per hov, hur tycker du själv att det låter?:confused: :crazy:
Finns inte mycket utrymme för verkning, kontroll, riktning osv.:crazy: :(

Tyvärr kan de vara slarviga ändå!!!

Jepp. Har råkat ut för många sådana, jag och min häst. Både utbildad och outbildade.:mad:
Har nu en nyutbildad (klar i juni) hovis som är super.:love:

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 124
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
763
Senast: Ajda
·
Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
575
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
894
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka