Hur lång tid få rumsren?

Lenis

Trådstartare
Pratade med en tjej om en dp som är 4 mån & fortfarande absolut inte i närheten av rumsren, bajsar mkt oftare inne än ute, kisset är väl 50/50.. ingen förbättring alls sen 10-veckors.. det är ju ändå en månad till??

Mitt lejon bajsade inte inne en enda gång & hade första rena natten efter 5 dagar, första rena dygnet efter 2 v.. (då var hon 11 v) och hon hade väl en hel del olyckspölar upp till 5 mån men det är ju hästlängder från det här..

Ska man börja fundera på om det är ett problem för framtiden? Finns det hundar som inte BLIR rumsrena?? Jag har själv haft hunden i 1 vecka & passat & då sprang jag ut & in en massa, & han vill verkligen inte bajsa ute så han går runt & gnäller tills han blir så nödig så han MÅSTE sätta sig ute.. & eftersom han lärt sig att man kommer & plockar upp honom & springer ut när han försöker sätta sig inne så håller han sig (skulle jag tro) & bajsar en massa inne på natten.. :crazy:

Några tips?

Sv: Hur lång tid få rumsren?

Gå ut med hunden direkt den vaknar , direkt efter lek och slutligen direkt efter mat så ska du se att du får en hund som skiter mindre inne.

Och när du går ut vänta då ut hunden tills den gör ute sen om det tar tid så får det göra det, det r en valp ni skaffat då får ni ge hunden den tid han behöver.

Min hund var nog inte rumsren vid 4 månaders ålder. Minns inte säkert när hon mestadels kissade ute, men kanske vid 5-5,5 månaders ålder. Glädjekiss (+ ibland vanligt) kom nog ända upp till 9 månader...:crazy: Sista kisset inomhus kom under första dagarna av löptiden vid 12 månaders ålder..

Ehh ja, det är ju ganska givet. Efter mat, lek, & sovpauser samt varje gång han verkar nödig. Och jag tyckte det framgick av mitt inlägg att vi väntar ut honom så han gör det han ska när man går ut. Så standardgrjjerna funkar ju uppenbarligen inte så bra här.

Har aldrig haft valp innan som medvetet försöker låta bli att göra ute, det är lite svårt att veta hur man ska bemöta det förutom att springa ut hela tiden. Därför skriver jag. Har aldrig haft problem med få valpar rumsrena innan.

Det kan ta uppemot ett år innan hundar är rumsrena.

Min är nio månader i nästa vecka. Bajsat inne har han inte gjort på FLERA veckor (och då var det för att han var kass i magen), men kissar inne gör han fortfarande några gånger i veckan.

Och för ovanlighetens skull håller jag med PIRU. ;)

Var ute så länge att hunden kissar/bajsar och beröm jätte mycket. Har du provat med godis?

Faktiskt inte provat godis än.. Skriver för jag ska passa hunden igen snart & tänkte att det kanske finns nåt tips jag missat genom åren :idea:

Bajsa ute brukar i regel ta längre än att lära sig kissa ute, min kompis har en hund som snart är året gammal och hon kan fortfarande bajsa inne. Min hund är snart 9 månader och hon slutade kissa/bajsa inne vid 3 månaders ålder men kissade sedan inne ett par gånger under första löpet när hon var sju månader gammal.
Mitt tips är att vänta ut valpen tills den gör sina behov utomhus, håller den på att sätta sig inne så lyft upp den och bär ut den och stanna ute tills den sätter sig utomhus och beröm mycket.
När min vovva var liten så kunde jag bli stående 1-1½ timme ute innan hon gjorde sina behov, då satt hon på min sko i 45 min innan hon gick ifrån mig men sen kom hon tillbaka och satt ett tag till. Det jag gjorde var också att vara extremt tråkig, ville hon hoppa och busa gav jag inget gensvar utan var skittråkig ända fram tills att hon satte sig och kissade/bajsade då blev jag plötsligt världens roligaste matte :) det dröjde inte så länge innan hon fattade att "om jag bajsar/kissar ute snabbt så blir matte rolig sen"...

Vi är ju inte HELT överens om vissa aspekter av hundägande. ;)

nej det finns det ingen som jag är med så.

Inte inte ens min mentor håller ja med i allt.

så varför skulle nån här gilla allt jag säger o hålla på min filosofi när det gäller hund.

Sant.

(Inte ens jag och maken är överens ju.)

Det kan ju vara så att valpen tycker det är obehagligt att gå ut, den har ju ingen päls knappt och fryser säkert..husse/matte kanske har bråttom o stressar på att den ska göra allt så fort som möjligt, det finns en massa saker man kanske kan ta på...
En del ställer sig ju bara o väntar på att hunden ska göra ifrån sig, istället för att promenera och låta hunden "lukta igång sig"
Om jag ställer mig still så börjar min DSG frysa direkt ( om det är kallt ute :D ) går jag så håller han igång och fryser inte i första taget

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 276
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 207
Senast: Snurrfian
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 964
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Hej! Vi har ju precis fått hem en cockervalp / unghund på 7 mån. Fantastiskt mysig liten vovve som på mindre än en vecka vunnit allas...
Svar
19
· Visningar
2 743
Senast: Soso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka