hur lång tid efter fölningen började ni rida stoet?

L

lie

mitt föl är 4 månader nu, undrar när jag kan börja skritta ut med stot?

hon är VERKLIGEN trött och sur på fölisen :D

Sv: hur lång tid efter fölningen började ni rida stoet?

Hej!
Vi började rida igen när fölet var 5 mån. Nu vid 6 månaders ålder rider vi för fullt och har börjat åka iväg på träning lite smått också. Jag tror nog att du kan börja rida om stoet verkar redo för det.
För oss har det fungerat jättebra!

Jag började att rida mitt sto då fölet var strax över 2 månader. Har inte varit några problem. :)

Jag har också ridit i alla fall en månad och fölet är 4 månader. Tycker det är bra för fölet att vänja sig att vara ensam i boxen lite då och då, och märren tycker det är jätteskönt att få börja jobba lite och vara ifred ett tag. Hon är också ganska trött på fölisen.

När ungen är nån vecka tycker jag det är ok att börja sitta upp en stund och börja med att skritta tio - femton minuter, det kan bara vara i hagen eller runt gården, fölis får följa med.

Tänk på de vilda hästarna som får följa med mamma flera kilometer från dag ett. Tror det ger starka och uthålliga hästar om de får röra sig mycket men otvunget redan som små. Jag har mycket stora hagar också, så de rör sig väldigt mycket redan.

Mitt ena stos fölunge (utlånad till fodervärd) är två månader och följer glatt med på en timmes ridturer, han är upptagen med att busa och leka längs vägen.

Jag började rida min 4-åring när hennes föl var knappa 4 månader. Det var av hänsyn både till henne och fölungen. Hade jag haft ett äldre sto hade jag börjat tidigare.

Är nu igång så pass att vi till helgen åker iväg på en träning som innebär att vi kommer vara från fölet i 4 timmar. Men eftersom hon äter mer sällan nu för tiden så tror jag att det kommer gå bra.

Mitt förra föl fick hänga med mamma ut i ledlina och vi ökade sträckorna allt efter vad hon orkade. Den här har bara varit med 2 gånger och det blir nog inte så mkt mer förrän till sommarn pga att hon har en fölkompis som annars skulle bli ensam kvar i stallet. Att ha med på lina är suveränt eftersom fölen både lär sig mina komandon, att jag pratar uppifrån och att bliar inte är livsfarliga :-)

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
827
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 462
Senast: Teilani
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 556
Senast: Raderad medlem 149793
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist