Hur lång tid att rida in nya stövlar?

F

Frajda

Ni dressyr ryttare är väl van att rida in hårda dressyrstövlar? Har köpt mig ett par cavalo (inte den hårdaste modellen men ändå) och har lite panik eftersom jag måste kunna ha dom på tävling nästa helg :eek::crazy: Har haft dom i en vecka ocg gått i dom varje dag och ridiet tre gånger. HUr lång tid brukar det ta innan dom är hyffsade. Som det är nu kan jag knappt skänkla och har stora blåmärken i knä vecken :cry: Runt anklarna är dom ok nu men i knävecken är dom vedervärdiga... TRor ni att jag har en chans att jag ska kunna ha dom om en vecka? Ngt knep för att det ska gå lite fortare?

Sv: Hur lång tid att rida in nya stövlar?

Bit ihop och rid :D det är det enda som verkligen hjälper på motsträviga stövlar.

Är stövlarna lite för höga nu kan man ha såna där kilklackar i dem så klarar sig knävecken lite bättre.

Det är så olika beroende på hur tjockt/smidigt läder det är i stövlarna. Mina första läderstövlar tog det nog ett år innan de var mjuka och sköna. Mina andra någon månad och mina nuvarande (Cavallo) är så tunna och mjuka i lädret att de var "inridna" redan från början. Är dina stela så är det bara att rida. Det blir bra med tiden.

Beror ju på vad det är för stövlar och hur lädret är.
Har ridit i mina 2 ggr och de funkar super redan (går inte i dem alls)

Lycka till!

Kilklackar har jag redan, det gör ont ändå :(

Att det bara är att bita ihop har jag förstått, biter i hop allt vad jag kan ;) Men frågan är hur lång tid det brukar ta innan man åtminsyone kan inverka något så när. Som det är nu kan jag inte driva alls med min skänkel, stövlarna är för stela... Börjar få smått panik då jag anmält mig till tävling på lördag och alltså bara har en vecka till på mig att rida in dom:eek:. Vet inte vad jag ska sätta på fötterna annars. De gamla är helt sönderslitna, får inte upp dragkedjan alls längre :crazy: Modellen heter All Star (Cavallo) om det hjälper ngn, skulle vara rätt mjuka enligt de som jobba i affären men jag vet inte om jag tycker det. Har iofs bara haft hoppstövlar innan så jag är väl bara ovan... Är det ngn som ridit in sina på en vecka?

Jag red tävling i mina när jag hade ridit i dem en eller två gånger :D (Cavallo Talent)
Tyckte att skänklarna bara spretade rakt ut och jag hade ingen kontakt öht med hästen (det tycker jag iofs alltid när jag rider med stövlar)...och dessutom ÖSregnade det....men hur som helst lyckades vi skrapa ihop 74% och vann tävlingen (fälttävlan) :banana:

I början red jag mkt i hoppsadel och korta läder med stövlar, tycker att de mjuknade till bättre då. Men bekvämt var det inte...

Jag har också ett par cavallo :D Kunde rida normalt i dem efter 3 veckor, då mina vader var typ 2mm för stora för stövlarna så gjorde det ont ganska länge :p

SoffiProppi: Mina var specialbeställda och kostade runt 7000, Kommer inte att kunna använda dem till hoppning då mina knäveck skulle bli masakrerade om jag har kortare läder än mina dressyr läder :p

*kl*

Vad kostade era stövlar? Kan man ha samma till både hopp o dressyr?

Mina Königs kostade runt 7000 de med... Och nej, jag kan inte hoppa i dem, men i mina gamla cavallostövlar som jag har haft i måååånga år kan jag:angel:

Hmm, jag får nog bita ihop och tävla i dom ändå. Har inget annat att rida i... Kanske skrapar jag också ihop 74% :idea: Det brukar ju vara så att när det har känts som den värsta ritten nånsin så får man bra poäng och tvärtom :confused:

SoffiProppi, mina kostade 3500:- och jag lär inte hoppa i dom som det känns nu. Men det ska vara allround stövlar... (Cavallo, All Star)

Smörj dem så mkt det går! Och ha på dem så mkt du kan. Det går väldigt mkt snabbare om du går med dem hemma. Spring lite i trappor också om du kan.

Men som sagt, smörj, smörj, smörj...

Jag satte skavsårsplåster i knävecken, du vet såna med typ silikongrejs i. Det fungerade, min kompis satte skumgummi i knävecken så det går! Men vad du än gör så smörj inte med ngt annat än skokräm...

Kan säga att jag aldrig skulle kunna rida med andra läder än dressyrläder i mina Königs :crazy: fy tusan de skavsåren skulle nog aldrig läka :eek:

Hmm, måste erkänna att jag fuskade häromdagen och tog läderfett på stövlarna. Vet att det bara är skokräm som gäller men mitt tålamod var slut helt enkelt. Det blev mkt mjukare men tyvär är de fortfarande för höga, ska gå en promenad i dom idag och rida i dom. Det roliga är att jag fått länga mina läder två hål, min tränare kommer att bli så lycklig, hon har tjatat i flera år om att jag måste länga lädrena men har till slut gett upp. Men nu har jag inget val än att länga dom ;) Men jag börjar få lite hopp om tävlingen nu, det är plågsamt men det går att inverka lite mer för varje dag som går...

:D Mina stövlar tog nästan två år att rida in och nu sitter de som om de vore gjorda för just mig! Jag betalade ca 4000 kronor år 1999 för mina och märke... ja... det står Magna Topper* under sulan...?:confused:

Fantastiska är de i alla fall! :love:

*Gjorde en sökning på nätet och fann nada om mina stövlar så det är förmodligen inte märket ;)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 195
Senast: Bison
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 562
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 223
Senast: Mickizz
·
Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
20 663
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII