Hur lång tid är normalt för att ordna rangordningen?

TessieW

Trådstartare
Hur länge ska man egentligen låta hästar "göra upp" och bråka i hagen? Hur tycker ni på buke att man ska gå till väga när en häst får den ena skadan efter den andra?

Och hur i all världen ska man gå till väga med hyresvärdar som lovar att lösa problem som uppstår i hagen, men sedan inte gör det när problemen väl kommer?

Sv: Hur lång tid är normalt för att ordna rangordningen?

För att svara på din fråga behövs nog lite mer detaljer.

Hur länge har hästarna varit ihopsläppta?
vad består skadorna av?
Och vilka individer gäller det och hur agerar de mot varandra, dvs vad är flock dynamiken?

ett "normalt" hopsläpp kan ta allt från en halv dag, till 2 veckor för att lösa rangordningen i flocken.

I vissa hagar är det bråkigare än andra. Vissa individer passar inte ihop helt enkelt. Och vissa mellanrangade/lågrangade försöker ständigt kaxa upp sig mot lägre rangade och orsakar mkt bråk. Även de som är understimulerade kan ägna sig åt att bråka i hagen.
Om det kan ordnas bör det ordnas. Det är inte roligt med ständigt skadade hästar i hagen. Är det mkt sparkar ska man växla hästar direkt, det är stor risk för skada. Är det bara bett är det inte lika farligt tycker jag. Det beror lite på vad man kan tänkas acceptera själv, finns nog inga regler eller skydligheter. Läs stallhyrekontraktet. Men jag skulle nog resonera: mkt bråkigt och sparkar - byt efter redan 1-2 dagar. OM det är möjligt.

När min förra häst kom in i hagen tog det några dagar innan det var lugnt/ rangen ordnad. Men det var stor omställning för honom och han blev nedtryckt så han var inte sig själv på en månad. :crazy: Därefter började han "klättra" lite om man kan uttrycka det så. Men innan han lämnade mig hade han gått i hagen i 6 mån med ungefär samma kamrater och fick fortfarande regelbundna bitsår. :( Sånt är jättetrist, men i detta fall fanns ingen möjlighet att byta hage/hagkompisar.

De har gått tillsammans i 3 veckor. Det är 6 hästar totalt, varav 4 av dem gått tillsammans som flock innan och fungerat alldeles utmärkt. Det är en häst som blir utsatt för elaka sparkar som har gett fula sår och början till överben. Nu har hyresvärden dock flyttat på en av hästarna (en som inte gått med flocken tidigare) och släppt den med sina tidigare flockmedlemmar och istället släppt in en häst som gått med de fyra hästarna tidigare och det har redan lugnat ner sig.

Hästen som de flyttat på är otroligt ranghög (och ganska elak) och det finns redan en stark ledare i flocken så det skar sig antagligen där. Det lustiga är att hästen som blivit skadad är inte alls ranghög utan går hellre åt sidan.

Problemet ligger i att stallägaren bestämmer hur hagfördelningen ska se ut och de ser främst till sina egna intressen. Det finns möjlighet att dela hagarna och t o m att bygga nya men de föredrar att alla hästar går tillsammans oavsett vad hästägarna tycker.

Inte alls roligt med bitmärken och sparkskador. Vore det upp till mig skulle jag aldrig utsätta min häst för några "kompisbyten" om det var möjligt. Jag har alltid ansett att hästar ska gå i "flock" men jag har på senare år insett att jag hellre ser att hästarna går två och två. Att jag ändrat min åsikt beror på en hel del fula skador som tyvärr inte alla mina hästar blivit helt bra ifrån.

När man är hyresgäst, har man ingenting att säga till om när det gäller hur hagfördelningen ska se ut?

Måste tillägga att det i mitt stall finns en som har inskrivet i sitt kontrakt att h*n har rätt till privata hagar till sina hästar. Vi andra har inget annat val att foga oss efter hyresvärdarnas önskemål, detta trots att vi från början blev lovade att hästarna ska få gå två och två. Tro mig det finns mer än tillräckligt med hagar. Det står t o m i våra kontrakt att de har rätt att byta boxar till hästarna om så önskas. Är det riktigt rätt? :S

*suck* :cry:

Senast ändrad:

När man är hyresgäst, har man ingenting att säga till om när det gäller hur hagfördelningen ska se ut?

Måste tillägga att det i mitt stall finns en som har inskrivet i sitt kontrakt att h*n har rätt till privata hagar till sina hästar. Vi andra har inget annat val att foga oss efter hyresvärdarnas önskemål, detta trots att vi från början blev lovade att hästarna ska få gå två och två. Tro mig det finns mer än tillräckligt med hagar. Det står t o m i våra kontrakt att de har rätt att byta boxar till hästarna om så önskas. Är det riktigt rätt? :S

*suck* :cry:

alltså, grejen är att om det inte står ngt om hur hästarna ska gå i hagarna i kontraktet, har du inget att säga till om.

att stallägaren förbehåller sig rätten att byta boxar på hästarna är inte ovanligt.

jag skulle söka mig därifrån då det låter som om din syn på hästhållning går helt emot stallägarens. då blir det svårt att få det bra.

Problemet ligger i att stallägaren bestämmer hur hagfördelningen ska se ut

Ja, så brukar det vara. Stallägaren har många hänsyn att ta. Hästar, hästägare, markvård, personal, parasittryck mm. Ett inackorderingsstall kan inte vara en demokrati. Det man kan göra är att hitta ett annat stall som har regler som stämmer med ens egna önskemål och den häst man har. Vissa hästar kommer alltid i bråk och andra nästan aldrig. Hästar som är socialt kompetenta kan klara att det händer saker i flocken utan att det blir allvarliga strider.

Hur man ska göra för att underlätta i ditt fall beror på vad det är för hästar och hur hagarna ser ut. Prata igenom situationen med stallägaren och se om ni kan hitta lösningar för att hästarna ska vänja sig vid varandra några i taget under någon vecka. Några småskråmor får du tyvärr räkna med, det hör till.

Vad jobbigt, tyvärr måste du nog finna dig i det eller flytta, om du diskuterat det med stallägaren först förstås. Jag kan förstå lite enkelheten h*n ser med endast en hage till alla. Men samtidigt är det betydligt viktigare att hästarna trivs!! De behöver inte vara bästa vänner men iaf slippa bli skadade av andra hästar.
Ibland (ofta) är det helt enkelt för många hästar på för liten yta. Förutom att individerna inte passar ihop och de byts ut ofta.

Jag skulle börja väga fördelar mot nackdelar om att stå kvar... :( Skador i hagen kan bli väldigt allvarliga om det går långt.

Jo det har du rätt i, men anledningen till att jag ser det hela på ett annat sätt än vad de gör är för att de från början lovat en sak och sedan gör en annan.

Jag kan självklart foga mig efter uppsatta regler, men då ska det även finnas konsekvens i det hela.

det är aldrig okej att en häst blir mobbad och skadad, sånt har inget med rang att göra öht! såna hästar brukar på alla sätt visa sin undergivenhet utan att den får vara i fred för det. man ska inte låta en häst bli plågad på det sättet, det är grymt och skapar en enorm stress hos den stackars hackkycklingen.

om hästarna inte kan vara sams och uppföra sig mot varann måste man sära på dom.

Jo jag funderar på hur jag ska göra. Med tanke på att jag själv flyttat och nu har lååångt till stallet så lutar det åt att byta stall. Jag räknar med att hästar kan få småskråmor men när det blir rejäla sparkar som resulterar i halt häst är det inget vidare faktiskt. :crazy:

Jo det förstår jag också, men jag tycker ändå att samma regler borde gälla för alla hyresgäster då vi står där på lika villkor och med samma hyra.

Dessutom ska hyresvärdarna inte lova att hästarna ska gå på ett visst sätt i hagarna och sedan ändra sig utan att ens diskutera det med sina hyresgäster.

Kommunikationen ska väl fungera åt bägge håll? :d

Skönt o höra att någon tycker som jag! Tack för ditt svar :)

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 094
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 210
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
706
Senast: tara
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 460

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka