Hur lång skall pisken vara?

Ella-82

Trådstartare
Jag behöver hjälp. Min kompis skall köpa en ny körpisk till mig, (från piskmakaren i Lund) när hon nu åker till Globen. Men hur lång ska den vara? Hur skall jag mäta?

//Ella

Sv: Hur lång skall pisken vara?

Du får mäta hur långt det är från din hand till däckelen när du kör, det beror ju helt på hur långt ifrån hästen man sitter.
/M

Jag har fått intrycket att pisken ska nå ända fram till huvudet. Vad är rätt?

Nej, däckeln är bättre. Räcker den fram till hvudet får hästen en snärt på nosen istället för "skänkelläget"... Lite förvirrande! Hellre för kort än för lång pisk!

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 483
Senast: Brynja
·
Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
298
Senast: skiesabove
·
Fritid Har kikat runt lite på SL:s hemsida och det jag inte riktigt hittar är hur långt jag kan åka på en biljett. När jag till exempel ska...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
1 988
Senast: Badger
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 915
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar