Hur lång dräktighet?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Novisen
  • Startdatum Startdatum
N

Novisen

Jag har som vuxen tagit upp mitt häst intresse igen från unga år, sitter nu och läser både det ena och det andra för att lära mig så mycket som möjligt.

Just avelsbiten är jag väldigt intresserad av. Hur länge är ett sto dräktigt???
Är det olika från ras til ras eller det är samma för alla raser?

ÄR det som med människor att det oftast är förstföderskor som går över tiden?

I människovärlden är det så att 60 procent av alla som föds för tidigt är flickor. Finns det något liknande i häst världen.

Ledsen om mina frågor verkar extremt dumma, men jag skulle gärna vilja lära mig.
Jätte tacksam för svar

Sv: Hur lång dräktighet?

Jag har bara tre hästfödslar som erfarenhet men på mina var det iaf såhär:

Sto 1:
fick sitt 3e föl 2003, ett stoföl fött på dygn 330 i april.
fick sitt 4e föl 2008, ett hingstföl fött på dygn 337 i mars.

Sto 2:
fick sitt 1a föl 2008, ett stoföl fött på dygn 328 i juni.

En häst är dräktig i 11 månader. Och "di gamle" hästkarlarna brukar säga att går stoet över tiden är det ett hingstföl. Stoföl brukar alltså ha mer bråttom till världen. Huruvida det finns någon studie på detta vet jag inte, det är bara vad jag har hört sägas.

okej, det var lite spridda skurar ju. :) Tack för ditt snabba svar.

Vet du hur lång en normal dräktighet är på? Räknat från vilken dag?? Bara som ett exempel. En häst som blivit betäckt den 6 juni när fölar den?

Snowball:
Det var ju faktiskt lite lustigt att det sägs vara tvärtom. Trodde man räknade i dagar dräktighet, men att man avrundade det till 11 månader, men att ändå "normallängden" räknades i dagar.
Men se så fel man kan ha...:)

Jag räknar också dräktigheten till 330 dagar, eller ex sista semindag 15 juli, då beräknarjag 11 månader minus 5 dgr alltså ber fölning ca 10 juni.

Sen så är det ju oerhört individuellt för varja sto, när dom haft ett par föl kan man ju läsa varje sto som en "dagbok". Är man rutinerad och har många fölningar/år så är det ju också lättare. Har man ett sto så vakar man ofta alldeles för tidigt och i för många nätter innan dom slutligen fölar och då är man själv nästan "död" av trötthet:crazy:

Mitorelle:

Tack för ditt svar, det är himla roligt att läsa hur folk tänker och man kan själv ta in det lite lättare än att bara sitta o läsa info från en bok.
Något speciellt du har sett som tecken på dina hästar?
Får hästar olika form på magen, beroende på vilket kön de har väntat(så som människor har)?

SeagirlM:
Tack för ditt svar. Som jag skrev ovan så är jag jätte tacksam att få hästfolk att prata med och ta in erfarenhet från. Oavsett hur mycket man än läser så blir det inte detsamma som är "prata" med någon om det.

Har du haft många fölningar?
Har dina haft olika form på magen?
Skulle vara kul o höra lite mer om dina fölningar, om det inte är för mycket begärt.

I de dräktighetstabeller som finns och som brukar stämma väldigt bra på mina hästar så går ett vanligt sto 335 dygn och av någon anledning så går ett ardennersto bara 333 dygn.
De gånger jag har hundra koll på betäcknings/semineringsdatum har detta stämt till 99%. Tyvärr är det inte alla hingst/seminstationer som lämnar exakta uppgifter när man lämnar stoet där.

Mitt Engelska fullblodssto fölade på dygn 332, förstagångsföderska och det blev en hingstunge.
Det sägs att om det är en hingstunge så putar magen ut mer på ena sidan. Vid stoföl så putar den lika mkt åt båda hållen. Vet inte om det stämmer dock.

Jag har inte sett någon speciell form på magen eller något som pekat på vad det har blivit för kön.

Tecken jag märkt är att de rullat sig mer de sista dygnen, mjölken har blivit vit och tja... jag har ju sovit i stallet, sista gången med monitor som hade ljud. Man har ju legat där och sovit och vaknat av att vattnet gått typ. Men vi har försökt haft is i magen och bara vakat när det verkligen varit nära, enligt kalkstickorna.

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
619
Senast: Shaggy
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 702
Senast: LovingLife
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 611
Senast: Pratsch
·
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 803
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka