Hur lämnar man bort sin bästa vän?

Ponsse

Trådstartare
Jag har i princip planerat mitt liv utifrån att jag ska åka iväg och vara au pair nästa sommar. Det är något jag längtat efter och pratat om sedan jag var 10 år. Jag fascineras av allt (eller ja, det mesta) som har med USA att göra, och att bo i en familj känns verkligen som min grej.

Eller har känts iallafall. För 2,5 år sedan bestämde jag och en vän oss för att hitta en foderhäst att ha tillsammans, några månader senare stod vi där med honom. En haflingervalack på 10 år. Jag hade aldrig haft häst tidigare, men det hade min vän haft. Helt plötsligt skadade hon sig och jag blev ensam med ponnyn. Det har inte direkt varit lätt att ha en häst helt ensam utan större erfarenhet, men jag tycker att vi har kämpat på bra och nu står vi här två år senare. Bandet mellan oss känns sådär speciellt vet ni? Han är min drömhäst!

Jag vill ju inte lämna honom, samtidigt som jag jättegärna vill åka iväg. Isåfall skulle jag bara lämna ut honom på foder, och ta tillbaka honom när jag kommer tillbaks. Men det känns ändå jobbigt. Tänk om han inte släpper in mig lika bra då, som nu? Och hur tusan ska jag hitta någon som är perfekt för honom? Han är nog inte allas drömhäst, även om han är min. Om något händer honom under tiden jag är borta kommer jag ALDRIG förlåta mig själv för att jag åkte iväg.

Har ni några ideer? Hur tusan ska jag göra? :(

Sv: Hur lämnar man bort sin bästa vän?

Måste det vara USA?
Kanske ett land i Europa dit du kan ta med honom vore bättre?

Ja, jag har funderat på det också, men det är ju USA jag vill till egentligen.. :grin:

Jag hade inte varit orolig för att "tappa kontakten" med hästen. Jag har varit borta i tre omgångar från min äldste och har absolut inte tyckt det har varit något problem.

Första gången jag åkte hade jag en medryttare som skulle sköta honom under året jag var borta. Hon tröttnade när vintern kom... Tack vare snälla föräldrar och stallkamrater löste det sig ändå. Men det är ju en risk du får ha med i beräkningarna.

Helinackordering kanske är ett alternativ om du har råd?

Tycker absolut att du ska åka. Mina utlandperioder har varit något av det bästa jag gjort i mitt liv!

Helinakodering är kanske ett alternativ? Men frågan är ju om du har möjlighet att betala typ vi säger 3000:- i månaden? Som aupair får man väll inte så mycket mer än fickpengar?

Hur ser fodervärdsavtalet ut? Har ni tills vidare? Kanske går att höra med ägaren om hon/han har möjlighet att ta tillbaka hästen ett år? Ägaren lär ju iallafall informeras om du bestämmer dig för att låna ut han på foder till en annan under ett år,för visst är du fortfarande bara fodervärd,eller har du/ni köpt honom?

Senast ändrad:

Jag tycker du ska åka! Om du inte hittar en bra fodervärd skulle hästen kanske kunna gå i en flock på lösdrift under året? Med tillsyn förstås och den skötsel som behövs.

jag säger ta chansen och åk iväg som Au pair. Jag hade lite samma sits, jag är just nu på Irland för att plugga, har varit här i 3 veckor (ska vara borta 1 år lite drygt)

jag tror att man måste ta dessa chanser när dom kommer, för innan man vet ordet av är man färdig utbildad har ett fast jobb, familj, barn och ett liv som inte tillåter att man bara släpper allt och sticker iväg. Även fast jag saknar de fyrbenta där hemma otroligt mycket så ångrar jag inte en sekund att jag släppte allt va hundar och hästar heter hemma i Sverige för att åka iväg till mitt aldeles egna äventyr.

Delvis KL

Oj, jag kanske var lite otydlig. Jag köpte honom i vintras, och har flyttat med honom 60 mil från förra ägaren, så jag tror inte att hon är intresserad av att ta tillbaka honom för ett år (och jag skulle inte vilja det heller, men det är en annan historia ;))

Som någon annan skrev med helinackordering. Jag tror tyvärr inte att jag hinner spara ihop så mycket pengar på det jobbet jag har nu tills jag åker, och som sagt är det endast fickpengar man får som au pair, och dom lär jag kanske behöva där.

Och som någon annan frågade med lösdrift. Hade KANSKE kunnat fungera, men den här ponnyn har väldigt speciell mage. Han blir väldigt lätt lös, så därför står han nu på halm och äter torrt hö - vilket fungerar rätt okej. Det är när han "äter" för mycket jord som han blir lös, och det kan ju vara svårt att undvika. Jag har dessutom aldrig testat att ge honom hösilage, och har ingen aning om hur hans mage reagerar på det.

Helst av allt vill jag ha ngn tjej/familj som vill ha honom, rida och pyssla. Han kräver rätt mycket uppmärksamhet och sysselsättning för att inte balla ur. Men hur lätt är det att hitta någon perfekt? Hur lång tid i förväg ska man lägga ut annons? Allra helst hade jag ju velat att han får stå kvar i nuvarande stall, men det är rätt dyrt... och inga bussförbindelser... :(

Att vara fascinerad av USA är en sak.
MEn jag har personligen svårt att se det lockande i att vara inneboende arbetskraft för barnpassning och hushållsarbete.

Och det är väl så enkelt att du får väga intresset i att åka och slita för någon annans barn mot att ha kvar foderhästen.
Tror knappast att det är en lösning att åka au-pair i europa och ta med hästen.
Ett alternativ är förstås att du väntar och funderar och åker till USA senare i livet.

Och dessutom förväntas man väl "ha tid" för familjen 24/7? Så när ska man hinna med den egna hästen?
Det är nog svårt att få till de timmar som behövs dagligen för att kunna ta hand om den, och sig själv.

TS:
Prova sätt ut annons, hittar du någon som du tycker känns toppen så kan det ju vara värt ett försök.
Det är ju en enorm erfarenhet, men mycket som offras med den...

24/7?

Inte hos mig iallafall.... som Au Pair forvantas man jobba runt 25 timmar i veckan. Gott om tid for den egna hasten och mycket tid att spendera pa att utforska landet.

Min forra Au Pair gillade hastar men lamnade sina egna hemma och lanade en har istallet men en framtida Au Pair skulle garna fa ta med sig sin hast, inga problem.
(Ingen annons - jag har redan en (eller rattare sagt tva just nu) tjejer har ;) )

Att aka som AuPair handlar inte om att vara inneboende arbetskraft utan det ar sa mycket mer och stort utbyte fran bada sidor. Mina tjejer som bott har har vart underbara och ar familjemedlemmar mer an nagot annat.

Åk! Du lever en gång och jag tror du skulle ångra dig om du inte gjorde det :).
Om du ser till att fodervärden är en bra hästmänniska som kan erbjuda din häst en fin tillvaro går det säkert bra. Du har inte någon familjemedlem eller vän som kan hålla ett öga på hästen med jämna mellanrum och se till att han trivs och har det bra? Jag tror inte att kontakten kommer bli sämre när du kommer hem sen, det låter osannolikt.

Jag har själv haft ute min häst på foder en tid, och innan jag lånade ut henne var jag jättetveksam. Hon har varit min i 4,5 år och är verkligen min ögonsten, och visst var det jättejobbigt att lämna henne men det har samtidigt varit så skönt att kunna fokusera på annat en tid! Och min häst har varit världens mest harmoniska häst varje gång jag hälsat på henne. Nu ska jag snart ta hem henne igen av olika anledningar men jag ångrar inte att jag lånade ut henne alls!

Delvis KL

Om jag bestämmer mig för att åka då, hur lång tid i förväg bör man lägga ut annonsen? Jag vill ju träffa och prata med så många som möjligt, men jag vill heller inte lämna ut honom för tidigt. Om vi säger att jag vill ha iväg honom runt maj-juni nästa år, är det bra att lägga ut annonsen i januari då? Eller är jag tidig? :P

Liknande trådar

Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
682
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 207
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 600
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar