Hur lägger ni upp träningen för en femmil???

Sv: Hur lägger ni upp träningen för en femmil???

Till cetzyboy

Har man ridit hästen på ett par femmil i ett normalt tempo och den klarat det bra utan större ansträngning, och är fräsch efteråt är den definitivt redo för en lugn 8 mil. Jag tror mycket har med psyket att göra också, det är tungt psysiskt att springa på i mil efter mil. Det är mycket träning i sig att rida flera långsammare 8 milare. En bra grundkondition för den unga hästen är viktigt, sen ökar man lugnt på det med att rida kortare tävlingar (ex femmilare) och ökar på det till 8 milare osv. Mer träning sådär inför en första 8 mil brukar jag inte lägga in, utan den varieras bara, man ökar farten på träningen, fartlekar samt att jag försöker klättra i de obefintliga backar vi har.... :p

Klättring är något jag gillar som träning. Simning också om man har möjligheten, vi är lyckligt lottade med en hästvänlig strand men den går ju bara att använda på sommaren... :crazy:

Våra hästar går också på lösdrift året runt & rör på sig mycket i hagen,men har ändå problem me svullna ben & gallor från och till. :(
Min häst har ioförsig alltid haft det lite till & från men är lite jobbigt.Vi har ett klöverbete me lite väl mkt näring nu,det blir svårt med övergången även att dom går & betar av nytt gräs.
Har även problem med sadelknutor.(mest under täckesperioden)
Tänkte precis fråga hur ni tränar för en åttamil :D
Det e klart,svårt att lägga upp så många mil hemma & så

Vet som sagt inte vad min pålle har för puls hemma,men 44 på tävling e kanske bra då! :)

44 i puls på tävling är jättebra.

Har för mig att sadelknutor under täckesperioden är för att det samlas smuts som gror sig in till huden och porerna när de har täcke på. :confused: :idea: De kan ju inte rulla sig fritt och gnugga pälsen med täcket. Jag får inte problem med det trots att de som går klippta är täckade, men jag försöker ha dem utan täcke så mycket det bara går. Min valack är ganska bra på att säga till när han vill ha och inte vill ha täcket. Vill han ha det står han snällt och låter en slänga på det, sen frustar han förnöjt. Vill han inte ha det lägger han öronen bak, och jag har varit beredd på att han ska frysa halvt ihjäl sig men icke - där går han så nöjd så.

Som sagt så tränar inte jag extra hårt inför en första åttamil, utan tar ut hästen på ett par femmil och ser hur den klarar det. Steget från fem till åtta är inte så stort om hästen klarar femmilen utan problem. Nu vet jag inte hur andra tränar, någon kanske tycker jag tränar lite, andra kanske tycker det är mycket??? Jag själv tycker inte jag gör något annat än att ligger i soffan och tittar på dem... :eek:

Ja,sadelknutor beror oftast på kombination av täcke & foder,proteinöverskott.Behöver ha täcke för att han inte ska frysa,och är ju aldrig helt fel i leriga hagar... ;)
Ska nån tävla mer i år?Är väl några tävlingar kvar :)

Japp Lag SM om hästen blir bra, han haltade av okänd anledning i förrgår men jag har ju en reservhäst !

Eventuelltr rider min man Hoburg !
/Cetzy

Jodå i övermorgon rider jag karoliner (80 km) på hingsten, sen blir det sydnärke och lag sm på antingen honom eller valacken (lutar mot hingsten igen) och sen S-K-A jag kraffsa ihop stålar för att ta mig till hoburgen (80 el 120 km) med valacken också :d :D

Så för mig blir det minst två - kanske tre tävlingar till i år. Det beror ju på ekonomin. Känns lite surt när man har två hästar i högform men ingen ekonomi... :crazy:

Cetzy - vilken är din reservhäst? Heter förstahästen Cetzy Boy? Bara allmänt nyfiken då jag ska rida lag sm och vi hamnar förmodligen i samma lag trots att vi aldrig setts hihi! :rofl:

Ska ta min andrahäst (hingstskrället ;) ) till sm då jag vill ha min valack till gotland :banana:

cetzy - öhm sorry fel av mig...fick för mig att du red för rönningen - men såg på startlistan att du rider för roslagens krk :confused: :D

Aha lite kul me distansryttare som tävlar upp till 120km,hur tränar ni för en sån lång ritt?Måste va svårt stt lägga upp en träningsrunda på över 50km?Vi har underbara skogar där man kan träna på skogsvägar flera mil utan någon trafik & de är ju bra :idea:
Men tränar ni många mil för en 80-120km?
Jag & min syrra red långrunda häromdan,var ute i 6 timmar!
Så nu har man iaf tränat på att vara ute länge me hästarna! :D
Men grejen var att vi hm...red vilse & det började mörkna(blir visst mörkt tidigt nu... :crazy: )Så vi fick verkligen rida mot klockan för & hitta hem!Kan visst rida vilse även me kartan... :angel:
Red inte så långt för vi tog de lugnt,kanske strax över 3mil,men det var ett äventyr att rida i kolsvart mörker genom täta granskogar när man hm..har livlig fantasi,fjantigare än hästarna :o
Men härligt & va på äventyr me sin häst! :love:

Hoburgsritten verkar kul,men det är dyrt att ta sig dit me färja & allt va? :confused:

Jag har själv tränat upp tre av fyra hästar till 80 km, den sista hade gått distans innan jag fick honom så han var "klar" om man säger så. Dock vilade han i flera månader och gick enbart dressyr och lättare distansträning i över ett år innan jag gav mig ut på min första tolva med honom.

Jag gör annars likadant där, rider ett par 80 km, när hästen har de "milen i benen" och går i mål pigg och glad utan besvär - då är den nog redo för en tio eller tolv. Hemma lägger man in lite mer fartträning, men jag tränar inte så mycket fart...rättare sagt inte så mycket alls pga det jag nämnde innan, de går på lösdrift på stora ytor med massa lekkompisar så de aktiverar sig själva bra.

Visst borde jag träna mer men jag har inte tiden för det :( Jobbar man heltid med halvtidsjob hemma också så hinner man inte mycket...suck!

Hoburgen är min favoritbana, det kostar för oss som har stort ekipage över nån viss meterantal - ca 1700 kr. Sen utöver det kostar det 118:- per person om jag inte minns fel. Vi har inte så långt till färjan så bensinen där blir billig samt att resan på själva gotland inte är så lång. Väl värt pengarna om man har dem hihi! :banana:

Camilla

Ja Hoburgsritten verkar mysig... :rofl:
Kostar det så tur & retur eller bara dit?
Får börja spara! :smirk:
Va me på Ölandsritten? :)

Har för mig att priset gäller tur och retur...annars har jag verkligen inte råd att åka :crazy:

Ölandsritten kan jag ju inte åka till - samma dag rider jag ju sydnärke :crazy: men nästa år kanske, är definitivt sugen på att rida den nån gång!

Hoburgsritten ÄR mysig! Defintivt värd alla pengar och slit för att ta sig dit :love:

Upptäckte idag när jag noga mätte efter kartan att vi lyckades få ihop fyra mil i skogen när vi hrm...red vilse! :)
Alltid nåt! :D

Ja Hoburg vore toppen att åka till...
Men det är inte ekonomi till det i år iaf :cry:

Vilka är dom mysigaste ritterna? :rofl:
Har bara varit på lilla Tjustritten & lilla Ölandsritten.
*Lilla Tjustritten var bra men lite dålig terräng(stora vassa stenar och ojämn,ibland tät skog med grenar hängande i vägen)
Annars helt okej.
Bra & öva på iof.Hur är vanliga Tjustritten?(långa)

*Lilla Ölandsritten var jättemysig! :) Inget & klaga på.

Vilka ritter tycker ni är bäst?
Hoburg verkar va favoriten! :rofl:

Jo vår gick på mer, tror det var runt 2000 men så är det stort ekipage också och så är jag bortskämd med 4 groomar - men det behövs på tolvmilen *puh*

Favoriten är hoburgen, efter den kommer flera som jag gillar. Djursdalaritten som inte ligger alltför långt ifrån tjustritten har en väldigt fin (men tuff) bana tycker jag, men så gillar jag lite tuffare utslagsgivande banor också. Jag tycker inte speciellt mycket om de banor som är flacka och platta där det går att galoppera järnet hela vägen. Rökulla har jag inte ridit men tror den passar mig bra med sina typ skidbackar.

Karoliner tycker jag om eftersom den är så välarrangerad, absolut inget saknas. Den är ganska flack men jag återkommer gärna till den just för arrangemangets skull. Tjust ä rockså mycket duktiga på att arrangera. Fast ingen nämnd ingen glömd och heder åt alla sveriges arrangörer!!!

Nån mer som har ridit lite ritter & som vill dela me sig av sina favoriter? :D

För ett bra tag sedan var det någon (Stopek kanske?) som gjorde ett längre inlägg om förslag till träningsupplägg. Nu hittar jag inte det igen - är det någon som har sparat tråden?

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 737
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 978
Senast: fixi
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 735
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 644
Senast: Kjerulfia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama