Hur lägger ni upp träningen för en femmil???

Snobben

Trådstartare
Hej alla distansryttare! :cool:
Hur lägger ni upp träningen för en femmil?Rider ni 6dagar vecka,varannan dag,hur långt osv?Tycker varannandags-träning borde slita på hästarna eller?Rider ca 5-6dar vecka,tar det lugnt dan efter långt pass,varierar me lite dressyr,rider ca 4km-2 mil just nu.Kuperad terräng.Hur tränar ni?Kramar :)

Jag brukar försöka att rida 2-3 dgr, sedan vila 1 dag. Så i snitt rider jag 5 dgr/vecka.
Försöker att variera min ridning så mkt som möjligt. Rider dressyr på ridplan, tävlar dressyr, longerar, tömkör på volt och bakom, hoppträning o tävling(med annan ryttare) och rider ute i skogen i varierande underlag.
Innan jag red min första distans hade jag inte tränat så mkt för just det, utan ridit mest enligt detta ovan. vilket visade sig räcka gott och väl som grundkondis. :)
Sedan då jag märkte att jag ville fortsätta tävla distans började jag att rida längre turer. Började pulsa, mäta upp sträckor, kolla tempo och sådannt.
Försöker att 2 ggr i månaden rida en uppmätt sträcka 1-2 mil i ett ca 17 km/h tempo, då jag pulsar innan och efter.

Men just för tillfället är pållan mamma och under igångsättning. Så vi kommer väl igång i vinter igen med den riktiga träningen. *Längtar*

Ok!Kanske räcker med att man har okej grundkondis då.
Red 1,1 mil idag & travade och galopperade ca 7-8km med bara en liten paus med skritt & det gick bra!
Det jag känner att man inte gör som kanske behövs är att rida nån längre tur på 3-5mil.Tacksam för ditt svar & blir jätteglá om fler vill berätta hur ni tränar!Kram :)

En grundkondis räcker ganska långt ja. :)

Jag har aldrig ridit längre än 3 mil hemma. Och då har vi alltid ridit lugnt, mest skritt, typ 10 km/h tempo.

Har du provat att pulsa? Gör det annars. Kolla vad din häst har för vilopuls. Sedan pulsar du direkt efter avslutat arbete. Pulsen ska vara under 60 slag/min för att du ska bli godkänd. Är den ej det, vila o gå lite och pulsa igen om 5-10 minuter. Du har 20 minuter på dig att pulsa i både vet grind och mål.

Då lär man sig ganska snart hur fort man kan rida och hur långt innan vet.grind man måste trappa ner på tempot.
Mät upp en sträcka på ca 1 mil som du rider i ett snabbare tempo(trav o galopp) kanske 2 ggr i månaden och pulsa varje gång före och efter. Då ser du snabbt om kondisen förbättras. :)

Några tips på vägen. :)

Detta upplägg tycker jag är bra såväl inför 5 mil, men tänk på att ta det lite lugnare en vecka före tävling!Skritta, promenera med hästen osv. Du kan inte "träna upp" hästen nära inpå ritten utan då håller du igång den och laddar batterierna. Lycka till!

Tack!Vi har varit me på två prova på ritter innan på 2,1 & 2mil & då har det gått jättebra,har ridit 10km/timme tempo och kom i båda ritterna först i mål med en glad pålle om än något trött efter en stund(travade dock glatt ut i hagen när vi kom hem!) :) Pulsen har på tävling legat på 44 (48 innan den senaste)Men jag känner att man liksom "fastnar" på ca 2mil och han kanske blir helt slut efter 5 mil? :confused:
Han tycker de e skoj me distans tror jag :love:
Men vill va bra förberedd :)

Cosmic - du som har en "morsa" som ska igång:
Precis HUR sätter du igång henne? Följer du ungefär de rekommendationerna som finns i tråden som Gladiel tipsar om? Spelar det någon roll om hästen varit i god kondition före föltiden, eller måste man hålla sig till "mjukis-uppstartning" ändå?

Fö'låt att jag snor tråden lite :bow:

Ja, mamma Queen ska igång nu. :)
Hon har vilat totalt 3 månader och innan dess 2 månader med bara promenader/skritt. Innan dess reds hon som vanligt ända in i månad 9 av dräktigheten. Inga rena distanspass, men vi red på ridplan och ute i skogen i trav och galopp osv.
Hon är TJOCK nu, så det kommer nog att ta tid. Har ju tappat kondis, men behållt musklerna bra tycker jag. Har gått på bra kuperat bete med flera ston m föl och dom har sprungit/klättrat mkt där. :)
Började att sätta igång henne i förra veckan. Aug och september kommer jag mest att ägna åt skritt pass och lägga in lite trav. Kan ju inte vara ute så länge heller med tanke på fölet. Kommer tömköra på volt o bakom endel nu i början, vilket jag även gör annars osså. Men inte lika ofta, rider mest då.
Lägger in mer trav o längre pass i okt-december och svarar hon bra på det så fortsätter jag i den banan och rider "som vanligt" i början på ´05.
Som sagt, grundkondis har hon ju. Och mer än 5 månader tycker jag inte hon ska behöva för att jobba upp den igen och jobba ner magen. ;)
Jag kanske är onödigt försiktig, vet inte? Men hellre det. Är ju ändå ingat ävlingar förräns våren 05, så vi har ju ingen brådska. :)

Jag förstår hur det känns att ha "fastnat" det tycker jag också ha gjort, fast då på 8 mil. Visserligen HAR jag ridit en tolvmil, det var inte alls farligt men har inte haft råd att rida fler och annat har kommit emellan så nu startar man 8 mil igen för det har ju gått hela sommaren :crazy: :smirk:

Jag tycker du ska våga prova rida fem mil! En normalt riden häst klarar en femmil. Skulle det vara så att hästen känns konstigt jättetrött efter halva sträcken är det ju inte värre än att bryta tävlingen. Jag tvekade länge innan jag red min första distans (har aldrig ridit prova på - gav mig på en clearround direkt) men efter det har jag inte kunnat sluta. :D Min häst klarade det över förväntan och då hade jag aldrig ridit så fort eller långt hemma innan.

Välkommen in i distansen!

Tack för ditt svar!Alltid intressant & höra hur ni som ridit längre sträckor & tävlat tidigare tycker! :)
Ska bli jättekul att rida femmil CR & förhoppningsvis kunna tävla så småningom! :smirk:
Är nervös men förväntansfull! :rofl:
Lycka till me åttamilen! ;)
Kram

Sv: Hur lägger ni upp träningen för en femmil???

Tack det gick bra igår ;) vi kom pigga och godkända i mål :banana:

Jag tycker absolut du ska våga prova på en femmil clear round. Du kommer nog inte att ångra dig, som sagt väntade jag länge innan jag vågade testa, men det var mycket lättare och roligare än jag trott.

Camilla N

Grattis Camilla!Kul att de gick bra! :) Red du en åtta-mil?
Vad har du för häst,en arab?Kram
Till alla som tävlar: Vad har era hästar i puls under tävling?
Längtar efter att rida första fem-milen men nervöst! :rofl:

Självklart 8 mil...det är ju det jag fastnat på haha! :banana:

Jag har bara araber, så den jag red i lördags var även den arab.

Mina hästar brukar ha runt 30-36 i vilopuls i förbesiktningen. Efter det pulsar jag oftast in på 1-3 minuter, då brukar valacken ha 52 för det mesta faktiskt. Så även på djursdala, då hade han 36 i förbesiktningen och sedan 52 rakt igenom tävlingen. :bump:

Camilla

Jag har ett vbl som jag tävlar med.
I förbesiktningen ligger pulsen oftast på runt 36.
I vet.grind(pulsar in inom några minuter) och mål på runt 50.

Men har haft stooora variationer från 48(första tävlingen)till 28(sista tävlingen) i förbesiktningen.
Och i vet grind från 56 till 32.
Har berott lite på hur pass snabbt jag ridit, hur tränad hon varit då, väder ute osv.

Hm...Ja åtta-mil var det ja,läste inte så noga innan jag svarade :p
Har också vbl,tyckte att pulsen varit bra när vi testat PP men era har visst mycket lägre,lite träning gör nog susen,har ingen pulsmätare hemma,dom kostar en del...
Araber har väl oftast en bättre puls kan jag tänka.
Ingen som har problem me gallor & så?Tycker särskilt nu på sommaren att hästarna blir lite galliga och tjocka i benen.
Har ditt vbl bara varit ridhäst eller också gått på travet?
Såg ni kanonhoppningen i OS för en stund sen?Kul! :)

Min arab har hemma en vilopuls på under 30 sl/min men på tävling .......
På förbesiktningen brukar pulsen ligga mellan 48-60. I grindarna på 60 och i mål mellan 50-60.
Han är en stressad häst och det spelar inte så stor roll hur fort/sakta jag rider eller hur länge jag väntar han har ändå samma värden. Det är till och med så att det är bättre att rida lite fortare så är han lite tröttare och lite lugnare.
//Linda

HUr mycket tränar ni för en 8 mil då ??
Jag rider/kör varannan dag och minst ca. 1.5 mil.
/Cetzy

Mitt vbl har bara varit ridhäst i princip. Är inkörd och kvalad, men har aldrig startat. Är nu 11 år och sedan 3 års ålder är hon bara riden.

Visst kan dom vara lite galliga och svampiga i benen på sommaren då dom går på bete. Men inget mkt o inte mer än att det försvinner då man stallar upp och rider ordentligt igen.

Mina hästar går ute på lösdrift allihopa, och de är ett litet antal hästar i större hagar med fri tillgång på stråfoder. Jag märker aldrig några gallor i benen på dem, och de är heller aldrig svullna eller varma i benen efter tävling/träning. Jag tror utevistelsen de får gör att "övergången" till sommargräs blir lättare bland annat av att de äter hela tiden av det som kommer upp på marken, samt att de rör sig mycket om nätterna så de får mycket motion gratis. Jag tränar faktiskt väldigt lite.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 737
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 978
Senast: fixi
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 735
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 644
Senast: Kjerulfia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama