Hur lägger ni upp ett ridpass?

NaTTa

Trådstartare
hur lägger ni upp erat pass när ni rider på ridbanan/volten?

Hur länge värmer, tränar dreesyr ni upp o.s.v

Sv: Hur lägger ni upp ett ridpass?

Beror självklart på dagsformen på häst/ryttare & utbildnings nivån.

Men ett generellt pass kan jag skritta fram i skogen 10-15 min
För att sedan gå in på banan & börja med lite uppmjukande övningar i skritt i 10 min tills hästen känns "med mig" & länger/kortar/flyttar/stannar utan motsättningar. Finns det motsättningar fortsätter jag generellt jobba i den uppmjukande delen av skritten tills det känns som att man har jobbat igenom dom.
Fortsätter sedan till något mer samlande röresler lite skolor bak & framdelsvändningar - svarar hästen bra där & kommer "upp" ordentligt fortsätter jag med övergångar & är inte övergångarna bra jobbar jag med dom. ( lugna mjuka övergångar till alla gångarter dvs likaväl galopp till halt ska fungera som skritt till trav som skritt till galopp ) Om dom är bra kan jag fortsätta till trav arbete - först uppmjukande - kontrollera att hästen är "med" ryttaren och lyssnar. Funkar det kan man gå över till mer samlande rörelser. Kommer hästen "upp" tillfredställande kan man fortsätta med galopp - först kolla av att hästen är "med" & sen fortsätta med mer samlande rörelser.

Behöver jag tillägga att det inte direkt är varje dag som jag kommer till någon galopp öht :)

mao: beror helt på dagsformen vad och hur mycket arbete i varje fas det blir.

Det beroro lite på vad jag ska göra. Tar jag ut hästen ur boxen, på morgonen eller så utan hagvistelse innan skrittar jag lite längre än vanligt.

Ska jag rida ut skrittar jag helt enkelt bara iväg. Efter 10 min-en kvart kan jag börja trava och galoppera om underlaget tillåter det, men skrittar ändå helt klart den övervägande delen av turen. Lägger ofta in lite voltarbete eller klättring i turen. Rider då uppför en lång slinga i skogen uppför backar och berg 1-2 ggr. Sista tio minuterna skrittar jag alltid, längre om det varit en ansträngande tur eller om jag vet att hästen ska in i boxen och stå stilla efteråt.

Ska jag rida i paddocken skrittar jag ofta ut en kvart-tjugomin innan, eller så skrittar jag fram på volten. Efter ca tjugo min ser jag hästen som uppvärmd. har då även travat en del. Själva träningen med någorlunda krav på form och diverse övnningar kan vara allt från bara 10 min till en dryg timme.

Avskrittning även här beroende på vad hästen ska göra efteråt. En varm sommar/vårdag när hästen ska strosa omkring ute i hagen är avskrittningen kortare än efter en ansträngande tur på vintern med stillastående häst efteråt. men jag tar aldrig in en flåsig häst.

När jag ska träna min gammelgubbe (18år)på utebana/ridhus brukar jag skritta ut en 30-45 min med ett litet inslag av trav på långa tyglar. Han har alltid behövt lång uppvärmning! Därefter är han redo att börja arbetas.
Min andra häst (12år) skrittar jag ut ca 10-15 min innan jag börjar arbeta på banan.

Har nuförtiden ca. 8 inuter skritt till ridbanan. När jag e framma kortar jag upp tyglarna och känner på hästen så att hon är mjuk och allert på hjälperna. Travar sedan igång i låg form med volter, serpetiner och lätta skänkelvikningar snett igenom. Länger och kortar lite så att jag känner att hon är med på noterna, galopperar fram i låg form på stora volter i båda varv. Efter det skritt på lång tyglen i några minuter, sedan börjar vi arbeta urdentligt. :)

Har ingen ridbana, men ett "vanligt" ridpass brukar jag lägga upp såhär:

- 15 min skritta i skog/vägar/fält
- Travar ganska fritt på fälten ett par minuter
- 10 minuter "intervallträning" på fälten, dvs snabb galopp - långsam galopp etc.
- Galopperar i stoora volter på fältet i låg form
- Hoppar några stockar i skogen
Vid det här laget brukar han vara uppvärmd och pigg
- 20 min dressyr på fältet, tränar sidvärtsrörelser, galoppfattningar bakdelsvändningar... det som behövs för tillfället, helt enkelt.
- Som avslutning rider jag ibland ner till sjön och låter honom plaska lite, eller så lullar vi i skogen en kvart.

Det varierar väldigt mycket, men som en röd tråd brukar jag tänka 15 min lulla - 10 min fart - 20 min jobba - 15 min lulla

när jag rider i ridhuset( eller annan ridbana)
så rider jag största delen i skritt, och jag brukar allt som allt rida ca 40min-1h.
travövningar gör jag max 10min/pass för att hon inte är tillräckligt stark för att pressas i traven än.
jag skrittar fritt i ca 10min och börjar sedan med övningarna som jag tänkt för dagen.
har jag abra skrittat så räcker vägen hem som avslutning (10min skogsväg)
annars så skrittar jag i 20min ungefär.
det beror helt på, men hästen ska ha torkat om den varit svettig och absolut inte flåsa.
(brukar gå med uppspänd/avtagen sadel som avskrittning)

Senast ändrad:

Sorry om jag bryter tråden - men det du beskriver låter härligt!!!! Antar att du har bra markägare omkring!

Jag har en bit att traska från hagen-stallet, så hästen bruakr avra hyfsat uppvärmd när jag ska rida. Börjar med arbete från marken. sedan rider jag böjningar, öppnor och ev. sluta i skritt. Sedan rider jag volter, böjningar i trav. Tar några galoppfattningar på slutet om hästen känns bra. Rider ungefär 15-30 minuter per gång.

Jag skrittar alltid fram, avsuttet eller uppsuttet ungefär en kvart. Vi har en liten bit ner till paddocken och så har vi en "kyrksväng" som är ganska lagom att "runda" också.

När jag sen kommer till ängen, eller paddocken, eller skogen där jag tänker "jobba", tar jag tyglarna. Och så jobbar jag med "gas och broms", ser till att framåtdrivande och förhållande hjälper fungerar, genom först tydliga halter, som senare går över i halvhalter.

När damen svarar på en "sytrådshjälp", går jag över till lite trav lättridning en stund, utan större krav, fem tio minuter. När det känns lagom och damen slappnar av LITE, hon är en högnackad dam som kräver en hel del uppmjukning, saktar vi av till skritt igen.

Nu fortsätter vi med halvhalter och några steg i trav, med övergångar, samtidigt som vi börjar gå in på stora volter. Varannan volt med "rätställd häst" och varannan volt med "motställd häst" för att komma åt hästen i båda sidor, få ordning på bogarna och hästen att spåra.

Eftersom jag har en ryggmärgsskada, så orkar jag inte hålla igång långa stunder i sträck, utan här någonstans tar vi en kort skrittpaus på lång tygel, när jag tänker på min andning och sits.

Arbetstrav nedsittning, om jag rider på ridbana, eller äng, så väljer jag ut lagom med utgångspunkter efter "långsidorna" där jag vänder över ridbanan och gör halter på kvartslinjerna, eller medellinjen på väg rakt över ridbanan och sen ut på spåret på andra sidan i samma varv. För att byta varv, brukar jag gå in på en volt och antingen rida igenom volten eller göra en "åttvolt".

Här någonstans brukar damen först vara väldigt fin, mjuk och lyhörd för säte-hand och lyssna på minsta "sittben-/bäckenhjälp" för broms, gas och styrinrättning. Och när jag då börjar slappna av och njuta av passet, så segar hon till rejält. Därför brukar det vara lämpligt att lägga in lite galopparbete på raka spår, framåt.

När så gasen fungerar igen, så är det dags för "andhämtningspaus" i skritt på lång tygel igen.

Och så serpentinbågar över medellinjen, första två bågarna i skritt och sista i trav om man kör tre bågar... nästa varv första i trav, mittenbågen skritt och sista bågen trav. För att sen göra det hela mer spännande, trav första bågen, galopp andra bågen och skritt sista bågen, gärna med ett varv galopp i mittenbågen. Serpentinbågarna går att variera hur mkt som helst, med och utan volter och mellan gångarterna. Sen brukar jag alternera med raksträckor i trav lättridning, eller galopp under lätt sits.

När vi känner oss nöjda travar jag under lättridning, med "halvhäng" i tyglarna längs fyrkantsstpår och ibland in på stora volterna. Därefter skritt på lång tygel, först en stund på ridbanan, ängen och sedan "kyrksvängen" eller pytte skogstur uppsuttet eller avsuttet innan hemgång.

Alltså:

• framskrittning 15-20 minuter
  • Ridpass 25-60 minuter
  • avskrittning 15-20 minuter

Min dam är som sagt 23 år ung... och en riktig arbetsmyra. Hon ser jättebesviken ut, de dagar jag åker från stallet efter att ha mockat och borstat utan att rida.

Senast ändrad:

Sorry om jag bryter tråden - men det du beskriver låter härligt!!!! Antar att du har bra markägare omkring!

Om det är mig du menar så är det så att det är stallägaren som äger all mark omkring. Det är helt perfekt terräng för hästhållning, med trav-/galoppbana, enorma fält, gammal skog med traktorvägar och teränghinder, sjö med egen badplats, ekalléer längst med vägarna och stall med 30 boxar varav 10 används. Känner mig nästan klaustrofobisk när jag kommer till ridskolan. Det enda som saknas är en paddock. Har inte med tråden att göra, förlåt...:angel:

Det beror på dagen, hur hästen känns osv ...
men det kan se ut såhär:

skrittar till ridbanan ca 20 minuter , skrittar på lång tygel största delen, i slutet samlar upp något. flyttar henne lite för skänklarna.

på ridbanan börjar jag i skritten i några minuter, flyttar baken , volter osv.
sen brukar jag trava lite, samma sak här, flyttar lite för skänklarna & kollar så broms & gas funkar .
Galopperar lite i lätt sits ganska så framåt i låg form.
Jag gör alltid några övergångar skritt/trav, skritt/galopp galopp/skritt osv varje pass.

sen brukar jag ha någon övning som jag gör i ca 10 min (just nu mycket galopp)

travar i en låg form några volter/varv, skrittar sen i låg form & sen skritt hem på långa tyglar :)

mina pass förutom skritten till&från ridbanan brukar ta 30-40 minuter ..

Jag försöker lägga upp mina ridpass med tanke på hästens form och vad den orkar. Själv har jag en arab som jag håller på att utbilda. Mina ridpass ser ungefär ut så här:

5 minuter skritt lång tygel
korta tygel, 5 minuter kort tygel
skritt på volter och serpentiner
Halt, backa 4 steg, skritt
Ställa hästen och få den uppmjukad på spåret
När hästen är det, börjar jag trava.
Det första jag gör är att trava minst 5 varv utan avbrytning. Sedan byter jag varv, sedan är det 5 varv i det andra varvet
sedan skrittpaus ca 5 varv
sedan kortar jag tyglen, travar, halt, backa, volter,
galopp
galoppera på volter, ställer, fånga upp hästen, samlad galopp, serpentiner, snabb galopp på långridorna, samlad på kortsidorna i ca 3 varv. Trav. när jag är nöjd med arbetet för dagen, avslutar jag med att trava 7 varv i båda varven på lång tygel. Sedan skrittar jag av i ca 15 varv i varje varv.
GLÖM ALDRIG ATT BERÖMMA HÄSTEN EFTER ARBETE! GLÖM ALDRIG!!!!! Det är presis som om att du sliter hårt och sedan får du inte beröm!
GLÖM ALDRIG ALDRIG ALDRIG!!!!!!!!!!

Skrittar oftast fram ute 10-15 min, sen kan jag även ibland köra igenom gångarterna ute så kroppen är igång och sen gå till banan och mer jobba där. Sen nedvarvning 15 -20 min. Travar då av och skrittar sen av.

Rider 5-10 minuter på lång tygel i skritt, endera i manegen, uteridbanan elr ett varv kring travbanan. ( där har jag lite kortare tyglar, då ponni kan se spöken lite här å var..,:angel:)
Sedan kortar jag tyglarna, kollar så hon böjer sig, och flyttar ordentligt för skänklarna, vilket hn oftast inte gör= blir att vi gör öppnor, slutor, och skänkelvikningar, främst i höger i början, då det är dit hon är mest stel.

Sedan travar vi aknske 2 varv rakt, så hon får jogga av sig, onödigt med henne att genast försöka börja få henne ställt osv, då hon är för osammarbetsvillig för det :p
Sedan då hon börjar lyssna ordentligt i trav med, på sits, tyglar och skänklar, börjar vi jobba på volter, och serpentiner. travar i ca 10minuter.

Galoppjobb, främst på volter, 5 minuter i var varv.

Sedan skittar vi en stund på långa tyglar, för att sedan fortsätta i trav, brukar ifta börja med att göra en trebåge i korttrav, men skrittövergång på mitten. Skrittövergången blir sedan till en halt. Och om vi vidareavancerar så blir det nå+gra skrittsteg på mitten av bågarna - galopplyft, gallopperar båge - skrittsteg - galopplyft, galopperar bågen - skrittsteg - volt vid kortsidan i galopp osv..,

När vi jobbat klart med dagens uppgift travar vi av, på stora volter, på lite längre tygel. Sedan skrittar vi av på lång tygel 10 - 15 min.

Liknande trådar

Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
1 059
Senast: Piaff
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 142
Senast: Anna-Bella
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 870
Senast: Roheryn
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 519
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar