Hur lägger ni upp er ridning/Vad har ni för utrustning?

nexxa

Trådstartare
Hur lägger ni upp er träning, varierar det stort mellan tex vår/vinter/sommar/höst? Hur mycket och länge rider ni och vad får er att göra på just detta sättet? Har era hästar några vilodagar och där de alltid i samma kondition, ni som tävlar, hur 'långt' (eller vad man ska säga..) rider ni när ni tävlar och hur ofta tävlar ni?

Vad använder ni för utrustning när ni tränar respektive tävlar?

Sv: Hur lägger ni upp er ridning/Vad har ni för utrustning?

Hej!

Jag har för närvarande en ganska "grön" häst som bara är riden i 1,5 år trots att han blir sju år nu till nyår. Jag rider mest i skogen i ett lågt tempo, skritt och trav och en och annan galopp. En eller två dagar brukar ägnas åt arbete på banan, lite lösgörande dressyr och lydnadsträning. I somras gick han sin först säsong och jag red en prova-på och två femmilare i lugnt tempo bara för att få lite rutin och social träning. Kommande säsong kommer att bli lika lugn och max femmilstävlingar. Beroende på hur nästa säsong känns för hästen så tar jag ställning till om vi ska gå upp på åtta mil eller om jag känner att något saknas. Sadeln jag rider i är en Torsion dressage, alltså bomlös. Det blir lite olika träning olika årstider, dels för att underlaget avgör och dessutom tävlingarna på sommaren som kräver sin vila efteråt. Under tävlingssäsong (vår/sommar) tränar vi lite hårdare om vädret tillåter (alltså inte för varmt). Är det mycket varmt och insekter blir det lugnare och mer vila. Mycket intensivt tävlande på sommaren = lugn höst/vila men har sommaren varit lugn uttnyttjar jag hösten ochdet fina underlaget till lite tuffare träning, mer galopp och lite högre travtempo. Sedan kommer ju vintern och halkan! På våra breddgrader brukar det vara isgata så då kommer en lugn period automatiskt. Efter nyår när det oftast är lite mer snö så drar vi igång igen och börjar planera träningen inför kommande tävlingssäsong och då trappar jag upp träningen lite efterhand så att det blir lagom att starta en femmil på vårkanten. Utrustningen är densamma på träning och tävling eftersom det är viktigt att veta att den fungerar och inte ger skav. Man köper INTE nya oprovade grejer till en tävling för att vara snygg... ;) När det kommer till antal tävlingar beror det på hur långa tävlingar man rider och hur snabbt man rider. Jag har som riktmärke att efter fem mil så får han två dagar enbart i hagen, sedan enbart skritt veckan efter tävlingen. Åtta mil - samma hagvila men flera skrittdagar, totalt ca två veckor.
Hoppas det gav någon ledning! :)

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 292
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 451
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
969
Senast: Bison
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 857
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Funikulit