Hur lägger man en häst ner?

K

kitkat

Hur gör man detta och när bör man göra detta tycker ni.
P.S. Jag skulle tyck det var coolt att rida en zebra... ska det va så svårt...:banana:
Mvh Emma
 
Sv: Hur lägger man en häst ner?

Den enda gången som det är befogat är vid vissa veterinärbehandlingar. Då använder man en kastsele och har folk som vet hur den fungerar och kan göra det så skonsamt som möjligt för hästen.
 
Sv: Hur lägger man en häst ner?

Varför skulle du vilja rida en zebra? :confused:

En zebra klarar inte av att bära en människa på sin rygg. Eller, ja, klarar det gör de, men det förstör deras ryggar. De har inte utvecklats på samma sätt som våra domestiska hästar, och deras ryggar är inte skapta att bära något på.

Finns en del mystiska människor i olika delar av afrika som satsar på att korsa zebror och hästar och försöka få fram "ridzebror".
Oetiskt och idiotiskt. Dessutom kan man inte tämja en zebra.
De är faktiskt ganska så aggressiva och vilda djur, och om du försökte sätta dig på en skulle den antagligen sparka ihjäl dig.
Ganska kvickt också.

Har sett en zebra sparka ihjäl en gnukalv för att den kom för nära där han stod och betade... hmm. Kanske inget för ridskolan.
 
Sv: Hur lägger man en häst ner?

det är mest en rolig tanke de är ju så snygga och förutom färgen så liknar de hästar till väldigt stor del. De är ju ca 1,50 höga iaf så nog borde de klara en människa på ryggen. Det borde ju få att tämja dem också... precis som vi en gång gjorde med hästar..
 
Sv: Hur lägger man en häst ner?

Vad häftigt men han såg väldigt liten ut...
 
Sv: Hur lägger man en häst ner?

För att de är alldeles tokiga... men frågan är om man verkligen försökt att i generationer ha dem tama och att människor pysslar med dem dagligen... då kanske man skulle kunna avla bort de värsta instinkterna så småningom...
 
Sv: Hur lägger man en häst ner?

men varför hålla på med det när det redan finns hästar, åsnor, kameler mm att rida.
 
Sv: Hur lägger man en häst ner?

När det gäller Zebror så har man försökt länge i Afrika där det finns gott om dem, minst sedan den vita rasen började kolonisera där. Den enda vettiga lösningen var att göra zehorse som gick att använda till att köra med. Till ridning dög inte end den. Zebran är inte lika stark och viktbärande som t ex en åsna.
zehorse = korsning mellan häst och zebra.
 
Sv: Hur lägger man en häst ner?

det är mest en rolig tanke de är ju så snygga och förutom färgen så liknar de hästar till väldigt stor del. De är ju ca 1,50 höga iaf så nog borde de klara en människa på ryggen. Det borde ju få att tämja dem också... precis som vi en gång gjorde med hästar..

Nej det har man försökt med....du ska inte tro att du är den första som har tänkt "den där randiga grejen ser ut som en häst, alltså måste den gå att rida på" :)
Men det går inte :cool:
 
Sv: Hur lägger man en häst ner?

:o :)

226845wCeb_w.jpg


ser nästan fejkat ut...
 
Sv: Hur lägger man en häst ner?

Ser inte bilden! Men har sett bild tidigare på två stycken framför en vagn. De såg ut ungefär som hästar med randiga ben, inte helt olika en okapi.
 
Sv: Hur lägger man en häst ner?

det är ett bra tag sedan jag läste detta och har dessvärre glömt vart jag läste det. men-
det va nån snubbe i london som hade zebror i fyrspann, det gick alldeles utmärkt. han hade drosk versamhet typ.. men han fick lägga ner verksamheten pga att zebrorna bet de som gick för nära.. och det är lätt hänt i gamla london..
 
Sv: Hur lägger man en häst ner?

*duuh*

har ni inte sett Super Sebran eller? :p

haha.. men va inte det bara en målad åsna?
 
Sv: Hur lägger man en häst ner?

Älgar finns ju också ;) :D

(Nej jag har inte tråkigt på jobbet)

de ska visst vara hiskeligt snabba!

Har hört från en som jobbat på "tomteland" att de hade en tam älg, fast sedan blev det en ny lag att man inte fick rida på dem längre. någon som vet mer? (detta var över 10år sedan)
 
Sv: Hur lägger man en häst ner?

hmm var det inte Kung Karl den tolfte som gjorde ett försök att rida in älgar?

Har för mig det men kommer inte ihåg exakt.

Och nej.. jag har inte sett superzebran :p
 
Sv: Hur lägger man en häst ner?

He he känns som älgar inte ens påminner om hästar så därför har inte tanken om att rida dem nått mig direkt... Men åter till min grundfråga är det någon som har några tankar om detta???
 
Sv: Hur lägger man en häst ner?

Här är en sida full med olika korsningar man gjort mellan olika sorters djur.. Bland annat finns just Zonky ( zebra/åsna), Zorse (zebra/häst) och en Zony (zebra/ponny)

http://www.hemmy.net/2006/06/19/top-10-hybrid-animals/

Lite kul att se, men jag tycker inte att det är speciellt vettigt att hålla på och korsa djurarterna sådär :crazy:
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
229
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
523
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 032
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
784

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp