Hur lägga fram kritik på ridskola?

sandrafors

Trådstartare
Jag känner mej som världens tjatkärring som gnäller och klagar, men skulle jag inte säga något skulle jag få dåligt samvete för ridkskolehästarnas skull.

Hoppar då och då in på en ridskola i två olika grupper när plats finns ledig. Är en bra ridskola över lag med duktiga instruktörer och bra rutiner för hästarna. Ridlärarna ser till individen när det gäller hästen, instruerar efter hästens kapacitet och möjligheter. Samt att hästarna får mycket utevistelse samt går i flock. Under somrarna får de gå i flock på bete och vila upp sig.

Min frågan är hur man på bästa sätt lägger fram kritik och ni som jobbar på ridskolor hur ni brukar reagera? Om ni tar det som konstruktiv kritik och försöker förbättra och är tacksam över att man framför det man observerat, eller om det känns fel att någon som inte är insatt i verkasamheten eller sett hästarna avrje dag ska komma och "lägga sig i" ?

Det jag sagt är t.ex den här sadeln passar inte hästen. En häst hade fått lite skav av schabraket vid manken så jag bad att få rida barbacka. Hästen idag reds på endast kandarstång (ny häst på ridskolan som de har på foder och bettet var medskickat från ägaren som sa att den gick bäst på det) Men mungipan klämdes mellan stången och kindkedjekroken så jag sa att de måste byta bett på hästen.

Två gånger har jag velat säga att en häst såg halt ut men inte vågat, då jag inte vet hur hästen brukar gå och jag inte vet om det var pga ryttaren och den inte riktigt gick fram eller om den skulle gå sådär orent och stelt ändå.

Känns känsligt att påpeka att andras hästar ser halta ut som man inte känner eller vet hur de brukar se ut, även om det är en ridskolehäst.

Jag hade inte blivit särskilt glad om någon påstod att min häst var halt om de aldrig sett den innan och den kanske rörde sig så fast den var ohalt.

Hur ska man lägga fram kritik och hur bemöter man/ni kritik?

Känns som om varje gång jag är där ska jag kommentera eller klaga på något, fast jag inte är ordinarie elev eller har särskilt stor kännedom av deras hästar.

När jag red på en annan ridskola och tyckte min häst kändes halt på höger fram fick jag världens utskällning av ridläraren... så kanske därför jag är försiktig med att kommentera sånt igen. Men..

Kommentarer?

Sv: Hur lägga fram kritik på ridskola?

istället för att lägga fram det som kritik, så brukar jag ställa frågor. I dina exempel skulle jag fråga: Varför går hon på det här bettet? Och så ställa följdfrågor om jag inte var nöjd med svaret.

Samma med den hästen som såg oren ut "brukar han röra sig så där?" och ställa följdfrågor om man inte är nöjd med svaret.

Jag tror att du kan få ganska bra förklaringar på dina funderingar, och framföra dina åsikter - utan att du framstår som en besserwisser i det läget.

Jag jobbar på ridskola. Jag tar gärna emot befogad kritik, eller input om du hellre vill kalla det det. Särskilt som jag är ganska ny på arbetsplatsen och inte känner hästarna så väl. Det tycker jag inte är jobbigt alls, jag ser det bara som positivt om folk på ett vettigt sätt pratar med mig om saker de tycker är tokigt så jag kan se om det behöver åtgärdas. Sen kanske jag inte kan göra det själv, men jag kan föra det vidare inom organisationen. Men det handlar mycket om hur man framför saker också. Det är väldigt skillnad på att vitt och brett prata om att hästen är halt eller att man bara använder felinpassad utrustning jämfört med att komma till mig personligen och fråga om hästen brukar röra sig så, eller varför den har en viss utrustning och föra samtalet vidare därifrån.

Jo jag kan försöka fråga istället för att komma med ett påstående, det är just besserwisser jag inte vill uppfattas som. Vet själv hur man reagerar när någon kommer mer kritik på det sättet, då blir det taggarna utåt istället för att faktiskt ta sig en funderare och ta till sig ev. kritik.

Håller med här. Jobbar också på ridskola och har inget emot att det framförs kritik eller ställs frågor. Vi har hästar som fungerar utmärkt som ridskolehästar som har ngn liten rörelsestörning eller hästar som kan se orena ut när orutinerade ryttare sitter på. Dessa är genom kollade och de är inte halta eller har ont men jag förstår att man kan reagera speciellt om man kommer som ny och inte känner till hästarna. Vi vill inte ha halta, orena eller hästar som har ont i verksamheten och känner en elev att hästen inte känns fräsch så är det jätte bra att de säger ifrån, har man en grupp på tio st så kan man missa sånt och då är det iuppskattar att eleven påtalar det så att jag kan kolla hästen och ev byta häst till eleven. Så länge man frågar på ett schysst sätt så finns det ofta en förklaring. De hästar som inte verkar helt hundra men ändå fungerar, presterar och mår bra hade kanske inte fått en chans ngn annanstans men många av dessa fungerar i många många år. Ibland kommer det kritik som är obefogad eller kommer från okunnighet (många tycker att de är experter som kan allt efter några år på ridskola) och då får man ta emot det på ett bra sätt och försöka förklara på bästa sätt. Det som är värst är om ngn tycker men inte vågar säga det och sedan går och pratar om att de minsann har halta hästar eller dålig utrustning på den här ridskolan. Ta det direkt istället, så länge det handlar om omsorg om hästarna så är det inget jag har ngt emot...

det som känns jobbigt är att jag tror att de ska tänka "vem är hon som tror att hon kan bättre om utrustning eller vet vad som är fel på våra hästar". Har inte upplevt att de regerat så än. Men har som sagt svalt mina kommentarer om ev. halt häst och gått hem och mått dåligt över det ist.

Sen har man alltid sett upp till sina ridlärare (när man var yngre och red på ridskola, litade fullt och helt på vad de sa var det rätta) och nu flera år senare med egen häst, mer erfarenhet och medvetenhet ser man fel lättare men känslan av att kritisera eller ifrågasätta ridlärare känns fortfarande jobbig.

Och allt var så mycket enklare förr när man inte såg hälta på hästar, märkte om utrustning satt fel eller om hästar reds fruktansvärt :P

Och ju mer man lär sig desto mer inser man att det finns att lära och att man aldrig kan bli fulländad... haha sidospår men saknar tiden då man var liten och trodde man visste Allt, både om livet och hästar ;)

Okej, ja jag håller med dej, skulle folk prata runt om min häst om ev. hältor, utrustning, träningsmetoder utan att fråga varför och se om det finns en förklaring till det ena och det andra skulle det inte vara så kul...

Jag påtalar ju sakerna för att få höra en förklaring eller om de missat det jag uppmärksammat men är så rädd att det ska uppfattas fel.

Sen har man alltid sett upp till sina ridlärare (när man var yngre och red på ridskola, litade fullt och helt på vad de sa var det rätta) och nu flera år senare med egen häst, mer erfarenhet och medvetenhet ser man fel lättare men känslan av att kritisera eller ifrågasätta ridlärare känns fortfarande jobbig.

Det är väl det som är "faran", man hamnar lätt (eller tror att man kommer att hamna) i en "ja, och varför tror DU att DU kan mer än JAG - det är väl DU som tar lektioner och JAG som är ridlärare"-situation.

Så ne, det är inget roligt att växa upp och bli klok... ;)

Men som andra har sagt, försök lägga fram det som en fråga eller diskussion. det kan ju leda till ngt hela gruppen får nytta utav. Det hände faktisk i den gruppen jag red i för 2 år sedan. Ganska duktig vuxengrupp(+ jag 17 år :D) -dressyrinriktning. En av eleverna frågade ridläraren (även ägaren till ridskolan) om X:s sadel verkligen skulle ligga i så mkt framvikt. Det visade sig då att det var så enkelt att någon lagt fel sadel på fel sadelhängare vilket utmynnade i en diskussion hur viktigt det dels är att vara noga med hästarna och fråga om ngt ser knasigt ut och även hur viktigt det är att vi äldre tar lite extra ansvar både i stallet och när vi ska rida. Ett litet barn/nybörjare hade troligtvis inte ens märkt att sadeln låg fel. Det är ju ytterligare en aspekt på det hela.

Jag har känt mig "Du ska inte tro att du kan mer än mig, du rider ju på lektion". Ridläraren jag hade då är nåt år yngre än mig och vi har förmodligen hållit på med hästa ungefär lika länge. Skillnaden är att hon har haft egen häst i ett antal år och är ridinstruktör medan jag gått på ridskola i 20 år, haft några medryttarhästar och utbildat mig i hästmassage. Den gången handlade det om en häst som går ganska orent bak. När jag påpekade det första gången togs det emot bra och dom kollade med vetrinär som inte hittade nåt. När jag påpekade det sen kändes det som att "du rider ju bara på ridskola, du kan väl ingenting" eftersom hon ser hästar varje dag. Nog skulle man väl kanske ha gjort det på ett lite smidigare sätt. Men man aktade sig ju lite för att säga nåt om man inte tyckte hästen kändes bra. Men visst har jag ju sagt till ibland om det känns som hästen har ont i ryggen och det har inte alltid känts bra även om ridläraren säger att det ser bra ut.
Men många gånger beror det väl på hur man säger det. Men säger man typ "jag tyckte att *** rörde sig konstigt, har du sett det?" framställs du ju inte som någon besserwisser i alla fall. Sen kan ju faktiskt ridlärarna, även om dom ser hästarna varje dag, missa nåt.

även om ridläraren ser hästarna varje dag och borde se om nån går orent så ser hon hästarna varje dag och kan lätt bli blind för små orenheter, det kan ju vara allt från att den är sadlar för långt fram/bak, ryttaren är i obalans, den är snubblat till lite till att den faktiskt är halt. det är ju så sjukt svårt att se alla små felen när man ser hästen varje dag och under olika ryttare. antar att det är lättare när man själv rider hästen varje dag så märker man det snabbare, men när den äldre små sega ponnyn som vanligt travar runt med nybörjaren skumpandes på ryggen inte vill gå ut i hörnen ordentligt hörnen inget märkvärdigt, bara säga åt ryttaren att styra ut ordentligt i hörnen och smacka på lite. tror inte de första tiden tänker "hmm.. X är ovanligt trög och stel idag, ska kanske kolla upp sadeln och ta ut en vet + låta honom vila en vecka och se om det blir bättre".

Det var ridläraren själv som sa att hon ser ju hästar varje dag och menade ju då att jag inte skulle se lika lätt om en häst går orent, eftersom jag inte ser hästar i rörelse varje dag. Nu går den här hästen tydligen bra när ridlärarna rider, men orent när ridskoleryttarna rider....
Men även om ridlärarna ser hästarna varje dag, så är det ju som du säger att dom kan bli lite blinda för småfel. Det kan ju också ha hänt något i hagen som inte märkts när hästen tas in, och sen inte uptäcks förrän på lektion.
Och eftersom det är många hästar och många olika ryttare tar det säkert ett tag ibland innan dom märker att nåt är lite fel.

Ibland är det också svårt som ridlärare att avgöra om hästen verkligen är oren eller halt eftersom de kan variera kraftigt beroende på vem som sitter på. En obalanserad ryttare kan få en häst att se halt ut och en duktig ryttare kan få en halt häst att se ren ut. Ofta lär man sig vilka hästar som ser "halta" ut med obalanserade ryttare men visst kan man missa speciellt som man lätt blir hemmablind. De flesta orenheter/hältor kommer ju smygande. En häst som inte ser fräsch ut kollas alltid av personalen hos oss och då av flera st. Verkar en häst ha ont nånstans så får vi vidta åtgärder för det så klart.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 806
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 889
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 562
Senast: Fiorano
·
Hästvård Storyn: Igår (fredag) var min donna halt när jag tog in henne. Hon kändes ofräsch i torsdags men eftersom att hon liksom "värmde av"...
2
Svar
23
· Visningar
3 718
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar