Hur länge klarar sig kläckta ägg?

MM

Trådstartare
Tappade ett paket ägg i golvet och 3 kläcktes. La dom i en försluten matlåda så länge.

Hur länge klarar dom sig där?

Tänkte haft dom till en middag senare i veckan.
 
Sv: Hur länge klarar sig kläckta ägg?

När jag läste rubriken tänkte jag spontant "VA?? Kycklingar på köksgolvet?!".

Men nåt bra svar har jag tyvärr inte.
 
Sv: Hur länge klarar sig kläckta ägg?

Haha :D

Jag visste inte om jag skulle skriva kläckta eller spruckna..
 
Sv: Hur länge klarar sig kläckta ägg?

De klarar sig länge. Ett ägg med skal har en hållbarhet på flera månader i rumstemperatur, ett kläckt klarar sig utan problem en vecka skulle jag säga.

Min mamma har jämt kläckta ägg i kylen efter div olyckor (hon har egna höns) och de brukar kunna stå där rätt länge utan att surna.
 
Sv: Hur länge klarar sig kläckta ägg?

Men så bra :)
Då låter jag dom stå kvar i kylen tills jag ska ha dom.
 
Sv: Hur länge klarar sig kläckta ägg?

Ehum. Ett kläckt ägg resulterar i en kyckling, ett knäckt ägg blir en omelett. :D
 
Sv: Hur länge klarar sig kläckta ägg?

DÄR var ju ordet jag letade efter! Haha!
Jag tyckte det lät lite konstigt men det var huvudet som inte var riktigt med.

"Jag är inte dum i huvudet, jag har bara lite otur när jag tänker" :D
 
Sv: Hur länge klarar sig kläckta ägg?

Jo jag funderade en stund på vad som egentligen menades med svarstanken:
"Om man matar, ger dom vatten och ser till att de är varma så kan de leva uppåt 10-15 år".
 
Sv: Hur länge klarar sig kläckta ägg?

Va, kan hönor leva upp till 10-15 år?!
Det visste jag inte. Trodde max 2-5 år.
 
Sv: Hur länge klarar sig kläckta ägg?

Va, kan hönor leva upp till 10-15 år?!
Det visste jag inte. Trodde max 2-5 år.

Jo då. Vår granne hade en höna som blev närmare 14. De sista månaderna så fick hon sporrar som en tupp och började även gala.

Men då hade hon inte lagt egna ägg på rätt många år.

Gamla hönor kan dock få för sig att vilja ruva och få fram kycklingar även om de inte värper själva längre. Så lägger man då in ägg från andra hönor till henne så tar hon fram en kull.
 
Sv: Hur länge klarar sig kläckta ägg?

*KL*

Ogenerad trådkapning:

Hur i :devil: ska jag få skalen att släppa från mina hårdkokta ägg? Knepet att lägga dem i kallt vatten hjälper inte.
 
Sv: Hur länge klarar sig kläckta ägg?

*KL*

Ogenerad trådkapning:

Hur i :devil: ska jag få skalen att släppa från mina hårdkokta ägg? Knepet att lägga dem i kallt vatten hjälper inte.

Låt dom ligga några veckor i kylen INNAN du kokar dom, färska kokta ägg är svårskalade.
 
Sv: Hur länge klarar sig kläckta ägg?

Knäcker du skalet lite lätt över hela ägget innan du lägger dem i kallt vatten? Så att vattnet liksom "sipprar in"?

Om inte det heller hjälper så är nog äggen för färska = svårskalade.
 
Sv: Hur länge klarar sig kläckta ägg?

Ja tror jag läst om någon som blivit ännu äldre. Min äldsta dam är 8 år nu. Jag hoppas på att att hon klarar sig länge till. Hon är en vacker stolt och klok höna :heart
Värphybrider blir inte särskilt gammla iom att man slaktar dem när de ska rugga första gången eftersom de slutar värpa under ruggningen. Sen tar många bort sina äldre höns eftersom de värper sämre än unghöns. De lägger dock större ägg. När de blir riktigt gammla så slutar de värpa helt.
De stora ägg som säljs som frukostägg i affären är från hönor som snart kommer tas ur produktionen.
006.jpg

fast här är hon bara 6 år
 
Sv: Hur länge klarar sig kläckta ägg?

Det kanske är så att de är för färska då.

Jag kanske inte ens borde förvara dem i kylen, utan bara svalt i skafferiet?

/Svea, som alltid blir lite full i skratt när lokala affären annonserar om nykläckta ägg. Jag vill hellre ha nyvärpta. Eller uppenbarligen såna som är värpta för ett par veckor sedan.
 
Sv: Hur länge klarar sig kläckta ägg?

*KL*

Ogenerad trådkapning:

Hur i :devil: ska jag få skalen att släppa från mina hårdkokta ägg? Knepet att lägga dem i kallt vatten hjälper inte.

För mig hjälper det inte att lägga i kallt vatten, däremot att spola i kallt vatten. Kanske 30 sek.
 

Liknande trådar

Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
12 364
Senast: Sel
·
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
522
Senast: seahawk
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
418
Senast: Myzan87
·
Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 387
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp