Hur länge ammar man?

Sv: Hur länge ammar man?

Jag undrar en till sak, när mamman ammar (de jag sett) så lägger de babyn i knät o så öppnar de bara bh;n o tutten liksom ramlar ner till babyns mun..

Mina tuttar sitter nästan högre än armhålorna :( man kan ju inte bära en 5kg baby så högt?
 
Sv: Hur länge ammar man?

[En skillnad är väl anledningen till att man inte vill amma, få ston har psykiska sår efter incest, våldtäkter och dyl. Däremot händer det ju att ston stöter bort sina föl och inte låter dem dia och då sitter man i samma läge som när brösten inte fungerar trots att man väldigt gärna vill amma- då tar man till ersättning istället.
När det gäller fölungar som inte riktigt växer som det ska så börjar man tillskottsfodra snabbare, när det gäller mammor blir det folkstorm om att de ska amma oftare för då tar sig säkert bebin istället för ersättning.
Personligen tycker jag att det är allra viktigast att barnet blir mätt, minns jag inte fel har dessutom PROBITstudien (randomiserad studie omfattande 17000 vitryska barn) visat att
bröstmjölk inte har några skyddande effekter efter 6 mån.
Jag är så kass på vetenskapsengelska att jag klipper in en liten kort "redogörelse" över av PROBITstudien jag hittat på nätet;
"I studier av barn som ammats kortare än 6 mån och längre än 6 mån, så kan man inte hitta några skillnader mellan skillnader mellan grupperna. Faktum är att i de flesta studier försvinner effekterna redan efter 3-4 mån. De flesta studier finner heller ingen skillnad mellan hel- och delamning. Den samlade vetenskapliga evidensen talar för att skyddseffekter av amning är som allra störst de 2 första veckorna, för att sedan brant minska med tiden."

/QUOTE]

Nu tror jag du missuppfattat mig eller så har jag varit otydlig :crazy:
Självklart finns det de som mår väldigt dåligt psykiskt och fysiskt av att amma vilket jag skrev och har man tex blivit våldtagen och det låser sig med ammningen så tycker jag självklart att man inte skall ge sig på att amma.

Även barn som inte går upp utav ammningen bör precis som fölen få "tillskott" jag tycker ingen skall svälta ihjäl eller ta att mamman halvt skall dö pga att tvingas att amma. Självklart skall barnen få mat,jag är inte för någon form av tortyr vare sig för föl eller barn.

Det jag frågar mig är varför det skulle bli ramaskri om jag skulle säga att "Jag vill inte att mitt föl skall dia mer än 1 månad,sedan vill jag kunna åka iväg med stoet en heldag utan fölet" (nu tror jag ingen säger så men OM) folk hade blivit galna.

Jag kanske är trög men jag har svårt att förstå varför man inte ammar OM man har en problemfri och fungerande ammning, även efter 6 månader kan man amma även om man jobbar,dock tycker jag att första tiden är viktigast,efter 6 månader börjar många ge barnet vanlig mat eller har tom kommit långt med det.

Sedan vill jag inte hoppa på någon speciefik eller trampa någon på tårna,men jag har svårt att förstå det.

/QUOTE]
När det gäller råmjölk har jag inte hört någon propagera för att man inte ska ge barnen. Däremot kan vissa omständigheter göra att man pumpar istället för att amma. Precis som man kan pumpa ur och ge i flaska till det nyfödda fölet för att vara säker på att den får i sig råmjölken. När det gäller amning tycker jag att det är ledsamt om man tar beslutet att inte amma bara för att man inte vill, finns det dock psykiska eller fysiska skäl som gör att man är oförmögen att amma så är det väl fantastiskt att det finns ersättning så att barnen ändå överlever!/QUOTE]

Jodå det finns de som inte vill ge råmjölken också,eller inte kan tänka sig att sitta med en pump första tiden och visst är det superjobbigt med pump (gjorde det själv i början)
Nu låter det som att vi har samma åsikter,jag pratar om problemfri ammning som sagt inte de som har ont eller mår psykiskt dåligt.Tycker också att det ät toppenbra att ersättning finns då många barn annar hade svultit ihjäl eller dyl.

/QUOTE]Jag tror inte att det är så många som känner sig äcklade över amning, däremot har många en gräns när de känner att det är dags att sluta amma då barnet klarar utmärkt att smälta vanlig föda.
Precis som när stona själva avvänjer fölet, det finns mjölk men de säger stopp./QUOTE]

Det räcker väl att läsa här och på andra forum för ammning att många är äcklade över tanken på att amma och att mammor borde förbjudas att amma offentligt just pga att folk anser sig må illa av att se det och folk som redan innan barn ens är planerade bestämmer sig för att inte amma pga det verkar vara jobbigt och osmakligt.

Helt OT, säger verkligen stona ifrån när det är dags att sluta dia? Fortutsatt att hon får fortsätta gå med fölet och inte blir ombetäckt.
Har sett fall där en 1 åring och en 3,5 åring fortfarande gått och snuttat på mamman :eek: och mamman verkade tycka att det var helt okej. Sedan kan jag förstå att en människa behöver arbeta och behöver ha sin kropp för sig själv av olika anledningar till skillnad från stoet som i det naturliga inte behöver gå till jobbet eller dyl.
 
Sv: Hur länge ammar man?

Mina bröst hänger inte heller nere vid knäna.
Men jag är tillräckligt stark för att orka hålla upp bebisen.
Orkar man inte bära en bebis kommer man få problem över huvudtaget.

Och om att störa sig på saker man inte har med att göra, jag stör mig på mycket som inte är mitt bekymmer egentligen.
Jag stör mig för att jag tycker synd om bebisar som inte får göra det enda de kan i början.
Den instinkten är så stark hos bebisar och jag kan inte förstår hur man kan neka bebisen det.
 
Sv: Hur länge ammar man?

För att det är mänskligt att ha åsikter om olika saker man brinner för eller tycker är viktigt...:idea:

Folk har ofta starka åsikter vare sig det gäller ammning,vilket halsband man skall ha till hunden,vilket bett man rider på,huruvida grannen klipper sin gräsmatta,inne/utekatter,matlagning mm
 
Sv: Hur länge ammar man?

Ok sånt bryr jag mig knappt ett dugg om, grannens hund får ha vilket halsband de vill :)

Om mamman mår bättre av att inte amma så låt henne låta bli, syrran gick ner till 47 kg (169 lång) eftersom folk tjatade så envist på att hon inte skulle sluta amma. sen slutade hon i alla fall o blev sig själv igen.

Äsh klart jag kan bära ett barn, men absolut INTE en 6kg i 45 min rakt opp och ner... bar du dina barn som var över ett år så högt som vid armhålorna i flera timmar varje dag så de kunde äta ? stark är du nog då.. pippi lotta!

Kanska kan man ligga o amma?
 
Sv: Hur länge ammar man?

Helt OT, säger verkligen stona ifrån när det är dags att sluta dia? Fortutsatt att hon får fortsätta gå med fölet och inte blir ombetäckt.
Har sett fall där en 1 åring och en 3,5 åring fortfarande gått och snuttat på mamman :eek: och mamman verkade tycka att det var helt okej. Sedan kan jag förstå att en människa behöver arbeta och behöver ha sin kropp för sig själv av olika anledningar till skillnad från stoet som i det naturliga inte behöver gå till jobbet eller dyl.

Nog finns det säkert något undantag som tillåter fölen att fortsätta snutta men de allra flesta säger ifrån vad det lider (inte minst inför nytt föl). Däremot så går ju vi människor in och skiljer av fölen tidigare än vad det skulle ha gjorts i det fria.
 
Sv: Hur länge ammar man?

Du pallar upp barnet med kuddar och ser själv till att du sitter bekvämt och kan få stöd för arm och dyl med hjälp av kuddar.
Sedan finns det sjalar man kan använda om du vill stå och amma.
Sedan kan man också ligga ner och amma (toppensätt om man har "korta" bröst).
Jag har faktiskt bara önskat mig "långa" bröst under en period och det var just under amningen när jag skulle amma två, tänk så bekvämt att bara kunna stoppa dit "bröstslangarna" åt två olika håll!:p
 
Sv: Hur länge ammar man?

Ok det betyder alltså att jag endast kan amma liggandes eller under en mkt begränsad tid då jag håller mig hemma, låt säga första tio dagarna?

Jag kan ju inte bära med mig en amningskudde ut så fort jag ska ut, då är det ju lättare med en termos varmvatten så man kan blanda ersättning till babyn.

Jag tänkte kanske amma tio första dagarna, för då är man väl ändå hemma efter snitt? då vill man väl inte ut o krångla med nyop mage o allt?

Finns det ersättning på BB om det behövs? eller måste man köpa md sig egen?
 
Sv: Hur länge ammar man?

Jag vill inte förhindra min baby att göra det enda den kan som du säger, jag komemr ju låta den suga på en flaska istället för på min tutte :)
 
Sv: Hur länge ammar man?

Ok det betyder alltså att jag endast kan amma liggandes eller under en mkt begränsad tid då jag håller mig hemma, låt säga första tio dagarna?

Jag kan ju inte bära med mig en amningskudde ut så fort jag ska ut, då är det ju lättare med en termos varmvatten så man kan blanda ersättning till babyn.

Jag tänkte kanske amma tio första dagarna, för då är man väl ändå hemma efter snitt? då vill man väl inte ut o krångla med nyop mage o allt?

Finns det ersättning på BB om det behövs? eller måste man köpa md sig egen?

Det behövs inte amningskudde för att amma men personligen gillar jag att ha en vanlig kudde till stöd (bara att knöla ner i ryggsäcken). Sitter du ner och använder ditt egna ben till stöd är det heller inga som helst problem att amma. Det är dessutom betydligt mindre meckel att ge barnet bröst än flaska (jag har själv gjort båda delarna). Väljer du sjalmodellen blir det inga som helst problem med stöd. jag ahr själv inte använt sjal men vet många som är frälsta!

Jag hade valt att vara hemmavid tills jag kunde gå normalt efter snitt. Små nyfödingar är dessutom känsliga för infektioner så i rs-tider skulle jag inte vilja trängas i någon folksamling.
Jag tror att du kommer att upptäcka att allt kommer att gå bättre än du förväntat! Bestäm dig inte för någonting innan du är "där"!
 
Sv: Hur länge ammar man?

Ok men menar du då att sitta med knäna uppdragna mot hakan/magen? o på så sätt ge babyns rygg stöd? alltså mina tuttar sitter vid armhålororna o igår övade jag på kisse men inte sjutton orkade jag bära honom på det där sättet, så han skulle nå alltså speciellt länge?

En kudde ger ju bara 10 cm stöd, jag behöver nog mins 24cm stöd för att babyn ska nå upp till tutten?
 
Sv: Hur länge ammar man?

Det låter som du har dåligt självförtroende eller nått? Jag har fått den uppfattningen i alla fall på dina senaste 5 inlägg.

Jag fick sluta helamma för jag gick ner till 44 kg (47kg på inskrivningen) och sonen inte ökade ordentligt. Det var bra tungt och jag lämnar hellre över till pappa så får han mata med flaska för det tycker jag är väldigt jobbigt.

Rasmus väger 6,3 kg och mina tuttar och bröstvårtor sitter där de satt innan jag blev gravid och det är inga problem alls att hålla upp honom och amma, men jag har honom lite halvt sittande eftersom han kräks så mkt, och ju mer upprätt han är ju lättare hamnar luften överst i magen när det är dags att rapa.

Hur bebisen ska ligga vid bröstet beror på hur dina bröstvårtor ser ut och bebisens sug teknik.


Sen får man superkrafter som mamma, jag har haft Rasmus sovandes på min vänstra arm utan stöd i 20 minuter nu medans jag surfar med höger, och inte är jag trött eller har mjölksyra.

Jag kan bära runt på honom i timmar om det är så.


Du ska absolut inte säga att du inte klarar något först du testat. För man orkar och klarar mer än man tror. Det verkar som du nästan bestämt dig att du inte kan?

Hur du påverkas av ditt snitt vet du ju inte heller och jag kan inte säga något då jag födde vaginalt och åkte hem efter 8 timmar.
Min sambo är inte hemma nu men om du vill kan jag be honom ta kort på hur jag håller Rasmus när jag ammar om de inte finns någon bra sida på nätet med olika hjälp?

Kom på en sak till, när man ammar har man ena handen fri, eller båda om man sitter skräddare + massa kuddar. För det händer oftast nått precis när man satt sig, telefon ringer, man vill byta tvkanal eller så kliar de nånstans ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur länge ammar man?

Då kan du köra med två kuddar. Skulle jag bara amma ett barn kunde jag dra upp ena benet (gärna mot ett stöd men går bra utan), luta högerarmen mot det, barnets huvud mot högerarmen och böja sig lite fram, nemas problemas. Jag är övertygad om att du komemr att hitta en amningsställning som passar just dig, dina bröst och din/diba bebis/bebisar. När de är kan man också luta sig rätt rejält bakåt och ha bebin rakt mot kroppen så tar kroppen vikten och inte armen. Lycka till!
 
Sv: Hur länge ammar man?

Dåligt självförtroende?

Varför då? eller vart försöker du utläsa det?
 
Sv: Hur länge ammar man?

Nej jag får bara den uppfattningen det behöver ju inte betyda att det är så.

6 kg bebis är inte svårt/tungt att bära på i flera timmar, konstig nog. Och efter ett tag klarar man t.om av att amma och laga mat samtidigt ;)
 
Sv: Hur länge ammar man?

Amningstekninken kommer du fixa, det är jag alldeles säker på, alla har olika knep.
 
Sv: Hur länge ammar man?

Nej jag lider inte av dåligt självförtroende :)

Mmm jag får låta det vara en privat sak hädanefter, om jag ammar eller inte :) så slipper man röra till det för folk i onödan!!
 
Sv: Hur länge ammar man?

Jag fick ofta amma och laga mat samtidigt när yngsta sonen var bebis. Storbror behövde ju mat och jag ville inte låta honom vara hungrig. Bor själv med mina barn.
Jag hade aldrig pallat att hålla på med ersättning, man har ju båda händerna upptagna tills barnet lärt sig hålla i flaskan själv.
Om jag var trött låg jag ner och ammade.
Man kan få bra stöd av armstödet på soffan eller fotöljen. Funkar tom på vanliga stolar som har armstöd.
Finns inget armstöd kan man ta upp ena knät att ha armen på.

En ettåring som ammas kan sitta upp knät, eller ja, halvligga och luta sig mot armen.

Tror inte att nyfödda bebisar söker efter och kan ta sig fram till en flaska med ersättning.
Tycker att alla som ger ersättning beklagar sig över att bebisarna är hårda i magen.
Om man väljer det själv för att man har lust är det väl inte så snällt.
 
Sv: Hur länge ammar man?

Det är inte så svårt att amma som du verkar tro, man sitter med bebisen i famnen, håller ena armen runt/under och stödjer, sen kan man ta den andra armen och hjälpa till med om det känns tungt.

Det är faktiskt svårare att få till det med ersättningen för att vara ärlig, då har man bara en arm att hålla bebis i och den andra är upptagen med ersättningen, sen ska man sitta och fibbla med flaskan för att det ska bli rätt så det inte kommer för fort eller för långsamt osv.

Tänk att du ska ha barnets huvud i armvecket, barnets huvud är ju ytterligare minst 10 cm upp från armen.
Men mitt tips är att be om hjälp på BB, förhoppningsvis finns det personal som kan hjälpa dig till rätta så du får en bra och mysig amningsperiod oavsett hur lång eller kort den blir!
 
Sv: Hur länge ammar man?

Det är rätt! Känns det inte bra för dig så gör det inte det! Varför är det ingen som har med att göra! Det är ditt eget beslut för det är ju trots allt bara du som har din kropp!
Och dina framtida barn kommer bli precis lika friska som de barnen som ammas! Och dom kommer älska dig precis lika mycket som ammade barn älskar sina mammor!

Vad ammningsförespråkarna än säger så vet du vad som är rätt för dig! :)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
5 172
Senast: sweet_extraa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp