Hur länge ammar man?

Sv: Hur länge ammar man?

Nu hackar jag inte på dig, så tro inte det :)

Men hur i hela friden kunde BM på BB veta det?
 
Sv: Hur länge ammar man?

Jag ställer mig i yddrasils hörna.. jag vill inte heller amma, ugh ser inget alls mysigt med det :confused: är helt säker på att jag kan ge mitt barn närhet utan att den behöver suga på mig.
 
Sv: Hur länge ammar man?

Nja de frågade massa fårgor om läckage och så men jg sa som det var att det inte läckt en droppe och att brösten var i normal storlek.. Då sa BM att jag förmodligen inte kunnat amma även om jag velat :)
 
Sv: Hur länge ammar man?

Precis som jag tycker! Alla vill ju faktiskt inte amma.. Även om det verkar vara så att vi är en minoritet här på buke :D
 
Sv: Hur länge ammar man?

Jag tycker det är synd om du ska tycka att det är äckligt att amma ditt barn när barnet fyllt 1.
Som barn vill man nog inte ses som äcklig av sin mamma.
Är det just vid årsdagen som barnet blir för stort helt plötsligt?
Det är samma barn som en dag innan. Och brösten är samma.

Jag kan inte förstå när det blir äckligt.

Vad knasig du är som lägger ord i min mun ;)

Jag kanske inte tkr just att "1 år" är kört men 2 år - för länge sen. Hajar du?
 
Sv: Hur länge ammar man?

Man behöver ju inte tycka att det är mysigt, det är ju faktiskt bra för ditt barn att amma, de får i sig en massa antikroppar osv
 
Sv: Hur länge ammar man?

Ja, det är det säkert, men så uppfattade jag inte humlanotrocaderos inlägg, utan att hon bara inte ville
 
Sv: Hur länge ammar man?

Fast jag tycker det är lite skillnad på att tycka det är ickemysigt,tråkigt,tidskrävande än att må dåligt på riktigt eller ha ont.

Jag tyckte det var supertråkigt att amma i början och dessutom lite bökigt, men mådde aldrig dåligt av det,finns ju de som ballar ur helt och verkligen mår dåligt av det (har jag hört)
 
Sv: Hur länge ammar man?

Det har varit bra för mina barn att bli ammade trots att jag mådde riktigt dåligt de första veckorna för att det gjorde så fruktansvärt ont.
Så det där argumentet att "mår mamman bra så mår bebisen bra" har någon som hade dåligt samvete över nåt hittat på.
Har hört det i många sammanhang, men oftast när det gäller amning, barnvakter och rökning.

Man ammar inte för att det ska vara mysigt. Man gör det för att ge sitt barn mat. Precis som alla andra däggdjur.
Eller är det helt ok och kanske till och med lite bättre att ta en djurbebis från mamman och ge mjölkersättning?
Så slipper ungen suga på mamman. Hon kanske tycker att det är jobbigt.
 
Sv: Hur länge ammar man?

Eller är det helt ok och kanske till och med lite bättre att ta en djurbebis från mamman och ge mjölkersättning?
Så slipper ungen suga på mamman. Hon kanske tycker att det är jobbigt.

Det där har jag också funderat på,om någon skulle föda upp sitt föl på mjölkersättning för att inte slita på stoet/sätta igång stoet tidigare eller dyl skulle det bli folkstorm, vari ligger skillnaden?

Varför är det så mycket viktigare att djurbebisarna skall ha råmjölken och modersmjölken medan det inte är lika viktigt för våra egna barn?

En annan sak jag funderat över är,varför mår vi människor så dåligt/känner avsmak och äckel inför att "dia" våra barn när djuren inte gör det?
 
Sv: Hur länge ammar man?

Det är lite sjukt. Ett djur som av nån anledning inte vill dia sina ungar ses inte som en bra mamma och man låter inte henne få fler ungar.

Jag tror att vi är lite bortskämda här. Man får inte må dåligt över nånting. Ens egen bekvämlighet ska gå före allt annat.
Livet ska helt enkelt vara så himla bekvämt hela tiden.
 
Sv: Hur länge ammar man?

*hugger närmsta knapp*

Jag är oxå glad över att jag kämpade på med amningen, jag tyckte verkligen det var en pina, det gjorde så ont med sår och blåsor på bröstvårtorna de första 5-6 veckorna. Det var oerhört påfrestande för mej att amma ibland varje timme under flera dygn och då hjälpte vi till med ersättning nån gång/dag för att underlätta för mej. Efter 2 månader fungerade amningen bra, ersättning nån gång ibland och vid 3-3½ månad kände jag att nu funkar det jättebra och utan ersättning!
Sonen är 6 månader nu och håller på att lära sej äta mat men det varierar från dag till dag hur bra det går, igår t.ex ville han bara ha amma så då blev det så, jag erbjuder annat först men vill han inte så ammar jag istället, mycket smidigt, snabbt o enkelt.

Jag har ingen aning hur länge jag kommer amma, innan jag blev gravid så hade jag en föreställning om att upp till ett år skulle vara "lagom" men alla ens föreställningar och förutfattade meningar står ju på ända när man väl fått sin bäbis:D, inget blir som man trott. Det ger nog sej självt när det är dags att sluta amma, men helt klart är att jag har ingen brådska, så hårt som jag kämpade med att få det att funka så tänker jag inte skynda för ett avslut!
 
Sv: Hur länge ammar man?

Ja jkag använder ju inte det för att jag har dåligt samvete för det har jag inte.. Inte ett skit. Snarare tvärt om! Jag är glad och lycklig för att inte jag ammar och Idun hon skiter i vilket för hon får sin mat iallafall.
Hade jag ammat hade jag förmodligen inte levat idag. Så jag är glad över mitt beslut att inte amma! :)
 
Sv: Hur länge ammar man?

Jag har hört många om tycker det är skitjobbigt med att gå runt med mjölktuttar att de knappt kan vänta tills de "får" sluta amma... Att det läcker osv.
Men alltså när man ammar länge är detc så att brösten "lär" sig att inte läcka???
Jag läckte första 1½ veckan ungefär inann produktionen anpassat sig. Sen kunde de läcka på morgonen eftersom Rasmus sov 8-9 timmar på raken.
När jag började ge ersättning så läckte jag första kvällen jag hoppa över kvällsmålet.

Och är det inte bökigt på vintern med mjölkstockning och allt vad det nu heter?
Födde i slutet på oktober och har aldrig haft mjölkstockning, en kompis fick mjölkstocking i maj och en bekant till sambon fick mjölkstockning jämt fast hennes 2 ungar är födda på sommaren. Spelade ingen roll om hon ammade och pumpade dygnet runt.
Och så slutligen en ren mode fråga :D
Har ni fortfarande ammningskläder?
Aldrig använt amningskläder. Har amningsbh som jag hade när jag var iväg på stan för att kunna amma lite diskretare.

Nu har jag ju inte ammat mer än 4 månader men svarade ändå. Jag ger både ersättning och ammar och visst är Rasmus nöjd vad han än får, men det går inte att jämföra närheten med att amma med att ha bebisen i famnen och mata eller bara sova, jag tycker det är skittrist att ge flaska och det är sambon som matar om han är hemma. Nästan så det är mysigare att kolla när katten äter.



Lamborghini skrev:
Varför är det synd om mig/mina framrida barn om jag väljer o sluta amma inom 1 år..? Det är väl rätt normalt att man gör det har jag förstått.
Och vad är det som säger att du kommer ha samma uppfattning när du väl har en bebis på 1 år?

Innan jag vart gravid skulle jag inte amma i mer än 4 månader, det blir Rasmus om typ 7½ timme och inte tänker jag sluta amma honom! Nästan så jag vill ta upp honom ur spjälsängen och lägga honom i min säng :love:
 
Sv: Hur länge ammar man?

Det där har jag också funderat på,om någon skulle föda upp sitt föl på mjölkersättning för att inte slita på stoet/sätta igång stoet tidigare eller dyl skulle det bli folkstorm, vari ligger skillnaden?

En skillnad är väl anledningen till att man inte vill amma, få ston har psykiska sår efter incest, våldtäkter och dyl. Däremot händer det ju att ston stöter bort sina föl och inte låter dem dia och då sitter man i samma läge som när brösten inte fungerar trots att man väldigt gärna vill amma- då tar man till ersättning istället.
När det gäller fölungar som inte riktigt växer som det ska så börjar man tillskottsfodra snabbare, när det gäller mammor blir det folkstorm om att de ska amma oftare för då tar sig säkert bebin istället för ersättning.
Personligen tycker jag att det är allra viktigast att barnet blir mätt, minns jag inte fel har dessutom PROBITstudien (randomiserad studie omfattande 17000 vitryska barn) visat att
bröstmjölk inte har några skyddande effekter efter 6 mån.
Jag är så kass på vetenskapsengelska att jag klipper in en liten kort "redogörelse" över av PROBITstudien jag hittat på nätet;
"I studier av barn som ammats kortare än 6 mån och längre än 6 mån, så kan man inte hitta några skillnader mellan skillnader mellan grupperna. Faktum är att i de flesta studier försvinner effekterna redan efter 3-4 mån. De flesta studier finner heller ingen skillnad mellan hel- och delamning. Den samlade vetenskapliga evidensen talar för att skyddseffekter av amning är som allra störst de 2 första veckorna, för att sedan brant minska med tiden."

När det gäller att sätta igång stona snabbt kan man väl göra vissa liknelser mellan den delade föräldraledigheten där många mammor är tillbaka i arbete efter 6 månader.

Varför är det så mycket viktigare att djurbebisarna skall ha råmjölken och modersmjölken medan det inte är lika viktigt för våra egna barn?

När det gäller råmjölk har jag inte hört någon propagera för att man inte ska ge barnen. Däremot kan vissa omständigheter göra att man pumpar istället för att amma. Precis som man kan pumpa ur och ge i flaska till det nyfödda fölet för att vara säker på att den får i sig råmjölken. När det gäller amning tycker jag att det är ledsamt om man tar beslutet att inte amma bara för att man inte vill, finns det dock psykiska eller fysiska skäl som gör att man är oförmögen att amma så är det väl fantastiskt att det finns ersättning så att barnen ändå överlever!

En annan sak jag funderat över är,varför mår vi människor så dåligt/känner avsmak och äckel inför att "dia" våra barn när djuren inte gör det?

Jag tror inte att det är så många som känner sig äcklade över amning, däremot har många en gräns när de känner att det är dags att sluta amma då barnet klarar utmärkt att smälta vanlig föda.
Precis som när stona själva avvänjer fölet, det finns mjölk men de säger stopp.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur länge ammar man?

Detta svar är till ingen och alla :)

varför störa sig så himla mkt och irritera sig över att någon ANNAN inte vill amma av bekvämlighetsskäl?

Då har man för lite att göra anser jag....
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
5 172
Senast: sweet_extraa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp