Hur kunde hon bli brun??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ireland
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 3 534

Ireland

Trådstartare
En häst på mitt jobb är efter Cardento. Mamman är efter Mowgli och är skimmel.
Denna hästen blev brun. Min chef skulle försöka få fram en skimmel, men det blev en brun häst. Hur stor är den sannolikheten egentligen? Långt bak i stamtavlan? Jag menar, pappa, mamma och morfar är skimlar..

Sv: Hur kunde hon bli brun??

Tja, båda föräldrarna bar ett anlag för brunt och just vid denna tillverkning var det de två generna för just den färgen som möttes. Alltså ett brunt anlag från hingst och samma från sto....

Nu i en något förenklad beskrivning... ;) Är en liten djungel och jag är inte 100% insatt.

Gira :banana:

Ps. Vårt sto som är mörkbrun är efter en skimmelhingst var föräldrar också är skimlar sam 50% i ledet efter. På mödernet är det enkom brun i närmsta leden. Nu är märren dräktig med en skimmel.....

Senast ändrad:

Om båda föräldrarna är heterozygota skimlar, så är chansen att avkomman blir skimmel 75%, och alltså är chansen till icke-skimmel 25%. Är däremot någon av föräldrarna homozygot skimmel (dvs har dubbla skimmelanlag) så blir alla dess avkommor skimlar.

Skimmel är ett dominant anlag, det behövs alltså bara ett för att hästen ska bli skimmel.

Skimmel lägger sig ovanpå grundfärgen, både Cardento och mamman är alltså födda med någon grundfärg, för enkelhetens skull säger vi brun, och så har de varsitt skimmelanlag, så båda är skimlar.

De kan alltså föra vidare skimmel eller icke-skimmel. Nu föll det sig så att båda förde vidare icke-skimmel, och då blev fölet brunt. Det är alltså 25% chans/risk att fölet inte blir skimmel efter två heterozygota skimlar.

Vi har oxå ett sto till salu som verkligen är huvudbry. Hon är PRE(som ni säker vet mest skimmlar) hennes mamma och pappa är skimmlar och det finns BARA skimlar i tre led bak. Ändå är märren brun! Lustigt eller hur. PRE-hästar DNA-testas som föl så det ÄR rätt föräldrar.

Men det behöver ju inte vara så konstigt? Det kan ju vara generationer med heterozygota skimlar, det syns ju inte på hästen om den har ett eller två anlag. Med två såna heterozygota skimlar är chansen som sagt 25% för ett icke-skimmel-föl. Det är likadant inom lippizaneraveln - generationer med vita hästar, och nu och då en brun häst.

Ok. Ja mamman har fått ett föl tidigare som också blev brunt. Dock har jag inte riktigt koll på vem pappan är till den hästen. Det konstiga med den avkomman är att han blev 176 cm och mamman är 158.. pappan skulle väl vararunt 165..

haha det kan bli himla konstigt ibland

Mitt förra sto och hennes halvsyster var båda efter skimmelföräldrar men blev vackert gulbruna.

Genetik är roligt :)

Avblekbar skimmel?
De flesta skimmlar föds ju faktiskt svarta / bruna och blir med tiden skimmlar, för vissa tar det väldigt lång tid och kortare för andra.. :crazy:

Antar att detta var till mig?
Avkommerna är 3 resp 8 år, så jag tror inte de börjar skifta nu ;)

jag var i helgen och tittade på pre i spanien och träffade då en svart avelshingst på ett stort stuteri.
Hingsten var kolsvart med 2 skimmelförldrar och där både mor och farföräldrar var skimlar och så gott som deras alla föräldrar var skimlar . Det svarta kom lååångt bak! Så nog går det!

http://www.librogenealogico.com/arbol.asp?ref=251926

Nja så kan man inte riktigt säga att det svarta kom långt bak, skimmel är egentligen ingen färg vilket egentligen gör det väldigt fel när man bara skriver skimmel i papperna. Skimmel är en häst med en blekanlag som lagt sig på hästens egentliga färg och blekt av den. Födelse färgen är egentligen den färg som hästen som är skimmel som vuxen har. Så även om flera generationer benämnts som skimlar så är det kanske flera generationer svarta med blekanlag.
Tyvärr verkar det vara svårt att få med födelsefärgen på hästens papper om det är uppenbart att den skall bli skimmel här i sverige.
Utomlands är de mkt duktigare på detta är ju ganska intressant att veta vilka färger man har att spela med när man avlar vilket man kanske inte alltid vet om man träffar på skimmelföräldern som vuxen.
I min hingsts danska pass tex står svartbrun blir skimmel. Jag har sett på några andra som är utlandsfödda att det tex stått skimmel född brun odyl.
På mina småttingar efter ovannämnda hingst skrev idbeskrivaren deras färg som skimmel född svart och skimmel född svartbrun, men båda passen kom tillbaka med enbart skimmel som färg.
Tråkigt tycker jag när sådana detaljer försvinner.

Det var konstigt att de tog bort födelsefärgen i passen, då det kan vara jätteviktigt att veta.
Vad var det för ras?

Håller med! det vore mycket intressant att veta i vilken färg hästen i fråga är född. Synd att det inte kan stå i passet, men jag har liksom du sett det i utlänska pass. (inte spanska heller tyvärr):(

KL

Min valack var svart när han föddes, och började blekna sent, man såg några strån i svensen som var vita vid 2 års ålder, nu är han endast lite stickelhårig på kroppen, spräcklig i huvudet och har vit svans. I hans papper står det mörkbrun. Hur gör jag nu om han ska tex ut o tävla? Han är ju inte precis mörkbrun..

jo visst men du förstod min poäng :crazy: , att den "synliga" färgen kom långt bak och att det således inte är konstigt att två skimmelföräldrar kan ge en brun avkomma, som trådskaparen undrade!

En föjdfråga .. kan 2 svarta föräldrar (den synliga färgen är således svart) få något annat än en svart avkomma?

Två svarta föräldrar kan få en svart eller fuxfärgad avkomma, men inte en brun.

Är själv värdelös när det gäller hur färger nedärvs.
Har själv funderat en del på färgerna på mina fölisar och vad de i sin tur borde bära på för färggener.

Pappan är som sagt född svartbrun (numera skimmel) båda mammorna är mörkbruna. På båda föräldrarna finns det majoritet brunt bakåt men även svart och fux (långt bak).

Föl 1 född svartbrun (blir skimmel)

Föl 2 född riktigt blåsvart (blir också skimmel)

Kan man utifrån detta bli klok på vad de i sin tur bär med sig för färger ?
Att den ena blev svart innebär det att hon inte har något anlag för brunt (då hade hon väl blivit svartbrun som den andra eller) ?

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 073
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 156
Senast: Emuliiaa
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 291
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 967
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka