Hur kunde hon bli brun??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ireland
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 3 534
Sv: Hur kunde hon bli brun??

Det du säkert kan veta är att föl 2 är homozygot (har två lika anlag) för den svarta färgen. Detta betyder att båda föräldrarna är heterozygoter (har två olika anlag, ett brunt och ett svart) eftersom att de båda är bruna. Däremot kan du inte veta om fölet bär på fuxanlag eller inte. En häst med bara ett fuxanlag (heterozygot) är antingen svart eller brun beroende på vilket av dessa färganlag den har.

Med föl ett så vet du inte om det bär på ett (heterozygot) eller två (homozygot) anlag för brunt. Det samma gäller för fuxanlaget; fölet kan antingen ha ett eller inget fuxanlag.

Att båda fölen är skimmlar påverkar inte grundfärgen då det är en helt annan gen.

Nu blev det rörigt men du kanske fattade något :crazy: ;)

Därför att om en svart häst bär på anlag för brunt, så blir den brun. Om föräldrarna är svarta finns alltså inget brun-anlag.

Eller mer förtydligat, en svart häst saknar anlaget för begränsning av det svarta. Hade den haft begränsningsanlaget hade den blivit brun.

Men kan 2 svarta föräldrar få en skimmel .
Om Den ena (eller bägge) föräldern har en skimmel far/mor!?

mitt arabsto som jag hade va brun med vita täcken när hon föddes... (det stog i hennes papper:rofl:

när jag köpte henne va hon skimmel... med rätt mörka ben... hon blev ljusare och ljusare för varje år tyvärr fick jag ta bort henne förrå året :cry: men då va hon "nästan" vit...
pappan va skimmel mamman har jag inte riktigt koll på vad hon va för färg!

vi har hästar i stallet syskon den ena är skimmel det finns fler hel syskon som oxå är skimmlar (avblekbara) men den andra som vi har i stallet är fux.. helt plötsligt kom det vita prckar på honom!!! på vissa ställen (inget skav ir sår ir bett)

(vet att det finns flera trådar om sånt (kommer inte ihåg på rak arm vad det heter... men iaf )

men nu till saken alla helsyskon utom en är skimmlar medans en av dom är fux!!

förstår inte riktigt det där , utveckla gärna:crazy:
Om de bär på skimmelanlaget blir det skimmel , men bär inte en svart häst med två skimmelföräldrar på skimmelanlag?

Nej, de två föräldrarna har då gett varsitt svartanlag.

Min ena häst är fux. Hennes pappa är brun och mamman är skimmel. Sicken surprise det måste ha varit för uppfödaren.:D Båda föräldrarna måste således ha burit på fuxanlag.

förstår inte riktigt det där , utveckla gärna:crazy:
Om de bär på skimmelanlaget blir det skimmel , men bär inte en svart häst med två skimmelföräldrar på skimmelanlag?

Nej. Om den svarta hästen bar på ett skimmelanlag skulle den vara skimmel. Om hästen bär på anlaget, så syns det på den.

så summa summarium blir således att ett föl efter 2 svarta föräldrar bara kan bli svart eller fux!?:idea:

Fux syns väl direkt på fölen att de blir antar jag, så slutsatssen är att mitt lilla föl får behålla sin svarta färg!

Ok jag är helt med.
Men en sak som jag undrar över, är hur skiljer man egentligen på anlagen för svartbrun (alltså kolsvart kropp med brunt mule, ljumskar och öron) respektive mörkbrun samt vanlig brun ?
Man ser ju tydligt på hur vissa hingstar nedärver tex som stonas pappa exakt samma mörkbruna färg (+ att han gett en del fuxavkommer) men jag har aldrig sett någon avkomma med någon av de andra bruntonerna tex svartbrun eller vanlig brun.
Medans andra hingstar alltid ger den vanliga mellanbruna färgen.
Och som sagt vad skiljer dessa mot svartbrun där ju det bruna inte sprider sig på kroppen ?.
Har för övrigt en annan svartbrun i stallet där pappa är svart och mamma fux (morfar brun).

Ok jag är helt med.
Men en sak som jag undrar över, är hur skiljer man egentligen på anlagen för svartbrun (alltså kolsvart kropp med brunt mule, ljumskar och öron) respektive mörkbrun samt vanlig brun ?
Man ser ju tydligt på hur vissa hingstar nedärver tex som stonas pappa exakt samma mörkbruna färg (+ att han gett en del fuxavkommer) men jag har aldrig sett någon avkomma med någon av de andra bruntonerna tex svartbrun eller vanlig brun.
Medans andra hingstar alltid ger den vanliga mellanbruna färgen.
Och som sagt vad skiljer dessa mot svartbrun där ju det bruna inte sprider sig på kroppen ?.
Har för övrigt en annan svartbrun i stallet där pappa är svart och mamma fux (morfar brun).

Genetiskt sätt så skiljer sig inget, det är samma anlag. Möjligtvis kan det ha att göra med om de är hetero- eller homozygota för agouti- genen (dvs. den gen som avgränsar det bruna) eller extension (den gen som påverkar om hästen är röd eller svart i grunden). Men en svartbrun/mörkbrun/brun häst är alltid E?A?. Hade den varit ee så hade det varit en fux, hade den varit aa så hade den varit svart. Hängde du med?

Precis som bright_sara skriver har alla bruna hästar oavsett nyans samma genotyp, alltså E?A?. Skillnaden kan mycket väl bero på något av de exempel bright_sara skriver men jag har ytterligare en teori att det kanske beror på den genetiska "processen" penetrans. Alltså att vissa "processer" i hästens gen gör att den bruna färgen "penetrerar" olika mycket.
Jag är dock ingen expert så om någon annan vet svaret så varsogod att förklara :)

Senast ändrad av en moderator:

Kan de inte få brun avkomma? Dvar jag helt övertygad om. Hur kan det gå till?
U

Nej, det kan de inte. Eftersom agoutiananlaget är dominant, så skulle det synas om föräldrarna hade det. En svart häst har inget agoutianlag, för då skulle den vara brun.

En fux däremot kan bära agoutianlaget utan att det syns, eftersom det inte ger någon effekt på en fux.

Hur lång tid kan det ta innan de bleks av?
Jag har en 6-åring som föddes brun av skimmel-mamma och skimmelpappa (Cardento).
Han är idag gulbrun och varierar väldigt mycket i färgen, ibland gul, ibland gulbrun.
Kan han sluta som skimmel? :confused:

Tyvärr har jag bara ägt honom i ett år, så det enda jag har är bilder från senaste året och ett från när han är föl och då ser han ut som en normal brun fölunge, men den bruna färgen är åt det ljusare hållet. Han är också inreggad som brun.
I somras var han gulbrun, i höstas såg han ut så här:
http://ride.0taxi.com/susanne/cramer_hoppar.jpg

Nu är han ytterligare lite gulare än på bilden.

Morfar är Electro och han var väl brun...?

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 071
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 153
Senast: Emuliiaa
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 289
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 965
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka