Hur korkat är det att överväga en ridtravare.

Som sagt, du, jag har läst det tidigare och jag har läst det nu. Varför inte bara svara på det jag skrev?
Du hänvisar till ett material. Jag citerar det för att påvisa att det du säger inte riktigt stämmer och så kan du inte bemöta det på ett vettigt sätt..
Men, om du läser om den del som handlar om vinklar, hittar du där något om skillnader mellan raser? Om du läser den del som handlar om raser, hittar du något där som handlar om vinklar? Nej det gör du inte. Eftersom det inte hänger ihop. Därför har du dragit fel slutsats. Jag menar, jag ska väl inte behöva kopiera in hela kursmaterialet här för att du ska bli nöjd? Något jobb måste du göra själv.

Jag förstår inte vad du skriver. På viket sätt är ovanstående ett argument för att man använder indelningen balance, struktur och rastyp när man gör exteriörbedömningar av halvblod i Sverige?
Balans och struktur hittar du under:
"Exteriöra benämningar, mått och ledvinklar
"Huvud, hals och bål"

Typ hittar du under:
"Hästens typ" (som då handlar om raser)

Hur svårt kan det vara?

Tillägg: nu såg jag att du skrev halvblod. Men hur många gånger ska jag behöver påtala att jag inte diskuterar specifik ras? Och det är väl ganska uppenbart att kursen jag länkade till inte handlar om specifik ras/typ heller? Och din fråga/kommentar handlade ju inte om halvblod, utan om att "det är inte den metod man använder i Sverige".

Senast ändrad:
Men, om du läser om den del som handlar om vinklar, hittar du där något om skillnader mellan raser? Om du läser den del som handlar om raser, hittar du något där som handlar om vinklar? Nej det gör du inte. Eftersom det inte hänger ihop. Därför har du dragit fel slutsats. Jag menar, jag ska väl inte behöva kopiera in hela kursmaterialet här för att du ska bli nöjd? Något jobb måste du göra själv.
Det står mycket tydligt att exteriören har betydelse för prestation/ändamål, och hur väl den stämmer överens med rasstandard.
Det står också mycket tydligt att exteriörbedömning dels innefattar bedömning av vinklar.

Balans och struktur hittar du under:
"Exteriöra benämningar, mått och ledvinklar
"Huvud, hals och bål"

Typ hittar du under:
"Hästens typ" (som då handlar om raser)

Hur svårt kan det vara?
Men förstår du inte att det inte är samma sak? I materialet du lade ut så begränsades bedömningen av halsen till att den skulle vara dubbelt så lång på ovansidan som på undersidan. Alltså relationen mellan de båda måtten.

När man t ex bedömer huvud-hals-bål tittar man också på halsens ansättning (bredd och vinkel), totala längd och resning (böjning).

Man tittar med andra ord efter olika saker när man bedömer enligt det amerikanska haltersystemet jämfört med svensk exteriörbedömning.

Det står mycket tydligt att exteriören har betydelse för prestation/ändamål, och hur väl den stämmer överens med rasstandard.
Det står också mycket tydligt att exteriörbedömning dels innefattar bedömning av vinklar.
DELS innefattar vinklar. Men läs på rasdelen vad som ingår i rasskillnader.

Men förstår du inte att det inte är samma sak? I materialet du lade ut så begränsades bedömningen av halsen till att den skulle vara dubbelt så lång på ovansidan som på undersidan. Alltså relationen mellan de båda måtten.

När man t ex bedömer huvud-hals-bål tittar man också på halsens ansättning (bredd och vinkel), totala längd och resning (böjning).

Man tittar med andra ord efter olika saker när man bedömer enligt det amerikanska haltersystemet jämfört med svensk exteriörbedömning.
Det är inget amerikanskt "haltersystem" jag länkat till. Det är det system som man utgår ifrån när man exteriörbedömer, generellt. Uppenbart även i Sverige. I USA är hästsporten mycket större än i Sverige, även dressyr och hoppning är stort där.

@Fiador seriöst. Har du storhetsvansinne eller vad är det frågan om?
Det ger dig inga ledtrådar att ingen överhuvudtaget what so ever ens är inne på samma spår som du?
Det är som vanligt alltså att alla är okunniga idioter och du sitter på facit? Du funderar alltså aldrig ens överhuvudtaget på att det finns en liten minsta chans att det faktiskt är DU som missuppfattat vad typ aveln har vetat i generationer dvs att man blir mer specifik i hur man avlar fram hästar som ska passa till olika ändamål och att hästarna blir mer och mer olika beroende på användningsområde ?

Inte den minsta chans alltså att du kanske missuppfattat alltihop?

DELS innefattar vinklar. Men läs på rasdelen vad som ingår i rasskillnader.
Behöver inte läsa något jag redan läst. Ingen här har sagt att bedömning av exteriör enbart innefattar vinklar. Du vill ha det till att vinklar inte är olika för olika raser.. vilket det klart och tydligt står i den text du vill att alla ska läsa.
Materialet är så tunt, så det innefattar knappast något värt att hänvisa till.. Om det är den lilla delen i typavsnittet som handlar om "rastyp" du menar handlar om rasskillnader, så är det ju inte det den gör. Den säger egentligen mest att en av delarna i exteriörbedömningen under bedömningspunkten "typ" är hur pass väl hästen stämmer överens med rastyp och att vissa raser håller hårdare på detta än andra och vissa går mer på prestation.

:banghead:

Vilken av bilderna skulle vara mallen menar du? De finns ju bara där för att förklara begreppen, inget annat.
Bilderna ÄR mallen. En mall är något man utgår ifrån, som en förklaring till vad man bedömer, så att alla utgår ifrån samma sak när man tex bedömer lutningen på bogen. Eller bakdelen och bakbenen för den delen.
5.webp

Det är inget amerikanskt "haltersystem" jag länkat till. Det är det system som man utgår ifrån när man exteriörbedömer, generellt. Uppenbart även i Sverige. I USA är hästsporten mycket större än i Sverige, även dressyr och hoppning är stort där.
Uppenbart inte i Sverige, eftersom man bedömer andra saker här. Att hästsport är stort i USA innebär väl inte att vi har samma system här? Fahrenheit är också stort i USA, det hindrar ändå inte att vi mäter temperaturer i celsius här.

Titta igen på filmerna du länkade till. De säger ju uttryckligen ”idag ska jag berätta hur man bedömer halterhästar”, och sen är det inte ett modernt halvblod så långt ögat i någon av filmerna. Ser du inte att det är en helt annan typ av häst i de amerikanska filmerna? Att de uppenbarligen inte pratar om hopp- och dressyrhästar i de filmer du länkar till?

Om inte annat borde det ju ha varit en väckarklocka när de gång på gång säger hur viktigt det är att hästen har en markbunden trav så att den blir så bekväm som möjligt att sitta på. En markbunden trav är ju det sista man vill ha på en modern dressyrhäst.

@Fiador seriöst. Har du storhetsvansinne eller vad är det frågan om?
Det ger dig inga ledtrådar att ingen överhuvudtaget what so ever ens är inne på samma spår som du?
Det är som vanligt alltså att alla är okunniga idioter och du sitter på facit? Du funderar alltså aldrig ens överhuvudtaget på att det finns en liten minsta chans att det faktiskt är DU som missuppfattat vad typ aveln har vetat i generationer dvs att man blir mer specifik i hur man avlar fram hästar som ska passa till olika ändamål och att hästarna blir mer och mer olika beroende på användningsområde ?

Inte den minsta chans alltså att du kanske missuppfattat alltihop?
Men, återigen, vinklarna? Rastypiska? Det jag tror problemet är i diskussionen, det är att folk inte kommer ihåg den lilla detaljen utan blandar ihop vad som diskuteras. Sen råkade jag hitta en kurs, på svenska, hos en svensk avelsföreningen, som i princip har det upplägg jag hela tiden referat till, och inte heller där tas det upp att man vill några skillnader på vinklar. Borde det inte framgå där tycker du om det var så bombsäkert att man vill ha "olika" vinklar? Skulle den del som handlar om vinklar och strukturer inte förtydliga detta? Jag menar det är ju ändå en förening som riktar sig till olika raser?

Men, återigen, vinklarna? Rastypiska? Det jag tror problemet är i diskussionen, det är att folk inte kommer ihåg den lilla detaljen utan blandar ihop vad som diskuteras. Sen råkade jag hitta en kurs, på svenska, hos en svensk avelsföreningen, som i princip har det upplägg jag hela tiden referat till, och inte heller där tas det upp att man vill några skillnader på vinklar. Borde det inte framgå där tycker du om det var så bombsäkert att man vill ha "olika" vinklar? Skulle den del som handlar om vinklar och strukturer inte förtydliga detta? Jag menar det är ju ändå en förening som riktar sig till olika raser?

Det står ju tydligt att exteriörbedömninng innefattar vinklar och att exteriörbedömning görs för att uppskatta prestationsförmåga och rastyp/standard

Jag börjar fundera på om du enbart är på bukefalos för att genomföra något slags experiment om att få igenom sin vilja eller att studera människor i diskussion.. Att vilja gå mot alla andra och med skygglappar verkar vara ett tema i dina inlägg även i andra trådar.. :angel:

Behöver inte läsa något jag redan läst. Ingen här har sagt att bedömning av exteriör enbart innefattar vinklar. Du vill ha det till att vinklar inte är olika för olika raser.. vilket det klart och tydligt står i den text du vill att alla ska läsa.
Materialet är så tunt, så det innefattar knappast något värt att hänvisa till.. Om det är den lilla delen i typavsnittet som handlar om "rastyp" du menar handlar om rasskillnader, så är det ju inte det den gör. Den säger egentligen mest att en av delarna i exteriörbedömningen under bedömningspunkten "typ" är hur pass väl hästen stämmer överens med rastyp och att vissa raser håller hårdare på detta än andra och vissa går mer på prestation.
Därför att exteriörbedömning inte alltid handlar om specifik ras, därför finns det en uppdelning, där själva raskaraktärerna är separata. I en specifik rasbedömning kanske det inte är så isärhållet. För så klart, då ingår ju alla delar i själva rasen. Men om man tex forskar i ämnet då måste man hålla isär dom här delarna, eller om man har en rasförening som består av flera olika raser.

Det står ju tydligt att exteriörbedömninng innefattar vinklar och att exteriörbedömning görs för att uppskatta prestationsförmåga och rastyp/standard

Jag börjar fundera på om du enbart är på bukefalos för att genomföra något slags experiment om att få igenom sin vilja eller att studera människor i diskussion.. Att vilja gå mot alla andra och med skygglappar verkar vara ett tema i dina inlägg även i andra trådar.. :angel:
Men varför är det så svårt att förstå exteriörbedömning består av flera delar? Att vissa delar är generella, oberoende av ras? Medans andra är rastypiska? Strukturella vinklar tex (som ju har med skelettet att göra) är såna generella delar. Medans storlek, muskulatur, hårrem, specifika färger, mm är sånt som är mer rastypiskt och därmed skiljer.

Men varför är det så svårt att förstå exteriörbedömning består av flera delar? Att vissa delar är generella, oberoende av ras? Medans andra är rastypiska? Strukturella vinklar tex (som ju har med skelettet att göra) är såna generella delar. Medans storlek, muskulatur, hårrem, specifika färger, mm är sånt som är mer rastypiskt och därmed skiljer.
Nej, att en häst ska ha raka ben och inte ha exteriöra defekter är universiellt. Vinklar på ex bäcken eller has liksom halsansättning varierar, precis som önskemål om färg, muskulatur etc beroende på ras och användningsområde.

Sen varierar önskemålen ytterligare från domare til domare beroende på vilka personliga preferenser som denne har. Jag har visat ponnyer av olika raser ett flertal gånger på kvalitetsbedömningar och utställning varav en bl.a. blivit BIS innan jag övergick till SWB så jag är inte helt ute och cyklar när det gäller bedömning.

”Strukturella vinklar” som du kallar det, alltså vinklarna mellan skelettdelarna i bakdelen är inte alls generella, oberoende av ras. Vad får dig att tro det? Har du några belägg för det?

Arab och irish cob t ex har helt olika ideal för hur korset ska se ut. Eller ser du inte skillnaden här heller?
1c5c7f825d9fe31dd434380e6868eafe--arabian-stallions-arabian-horses.jpg

irish-cob-naebbets-black-spirit.jpg

Senast ändrad:
”Strukturella vinklar” som du kallar det, alltså vinklarna mellan skelettdelarna i bakdelen är inte alls generella, oberoende av ras. Vad får dig att tro det? Har du några belägg för det?

Arab och irish cob t ex har helt olika ideal för hur korset ska se ut. Eller ser du inte skillnaden här heller?
1c5c7f825d9fe31dd434380e6868eafe--arabian-stallions-arabian-horses.jpg

irish-cob-naebbets-black-spirit.jpg
Om alla dom bilder, filmer, länkar, kurser, jag lagt in inte räcker för att du ska förstå eller ta till dig skillnaden, så är det kanske lika bra vi lägger ner nu, eller hur?

Jag ser inte vad mer jag kan säga än att det man SER och vad som finns inunder, inte är samma sak om man inte har ett tränat öga och har bedömt många många olika typer av hästar. Om man inte kan ta till sig dom metoder som finns för att lära sig se dessa vinklar inunder muskulatur och annat så går det inte att diskutera. För då blir det subjektivt. Det är därför dom här mätmetoderna finns, för att man objektivt ska kunna bedöma hur vinklarna ser ut. Det är därför man använder den i vetenskapliga studier också. Det är fortfarande inte mitt påfund eller ens en åsikt.

Så mitt förslag är att vi lägger ner? För det blir bara rundgång.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka