Hur köper ni mobil?

mandalaki

Trådstartare
Köper ni med förhöjd månadskostnad under en bunden tid eller köper ni kontant?

Jag har alltid köpt med bunden tid, 0 kronor i butiken. Men nu när iphone 6 kommer så blir den så satans dyr om man inte köper kontant.

Hur tänker ni?

(Ni som aldrig skulle kunna tänka er att köpa en iphone för att androiderna är dubbelt så bra till hälften av priset kanske kan starta en egen tråd om det. :) Det jag undrar är alltså bara hur ni brukar resonera när ni byter mobil, oavsett om det är iphone eller android)

Köper ni med förhöjd månadskostnad under en bunden tid eller köper ni kontant?

Jag har alltid köpt med bunden tid, 0 kronor i butiken. Men nu när iphone 6 kommer så blir den så satans dyr om man inte köper kontant.

Hur tänker ni?

(Ni som aldrig skulle kunna tänka er att köpa en iphone för att androiderna är dubbelt så bra till hälften av priset kanske kan starta en egen tråd om det. :) Det jag undrar är alltså bara hur ni brukar resonera när ni byter mobil, oavsett om det är iphone eller android)

Jag köper gärna kontant, men det beror nog på att jag är van att ha kontantkort.
Nu har jag visserligen inte det längre, men att pröjsa allt på en gång är liksom det mest naturliga för mig.

Min man väljer alltid förhöjd månadsavgift och får därmed även erbjudande om ny telefon efter ett tag. Säkert praktiskt, men inte min grej.

Jag har för mig att det ibland går att göra en tredje variant också, en kombination av kontant och förhöjd månadsavgift där månadsavgiften blir lägre om en pröjsar mer vid själva köptillfället.

Jag har haft 3 i massor med år och köper oftast ny telefon genom att förlänga mitt abonnemang. Brukar ta pott-abonnemang där man får ringa för hela månadsbeloppet, men nu har jag ett fast-pris-abonnemang med fria samtal och sms/mms samt 5GB surf. Det kostar 399 kr/månad och jag har en iPhone 5c.

Brukar nappa på erbjudanden där mobilen följer med bindningstiden utan pristillägg. Min Galaxy S3 fick jag för 24 månaders bindning, 399kr för själva abb. Min S1 betalade jag nog nån liten slant för extra per månad, minns inte riktigt.

Nu nöter jag kontantkort och hoppas att telefonen håller länge till, nästa telefon blir nog också med bindningstid men tänkte vänta tills nån fräsch modell blir nedsatt i pris :).

iPhone 6 verkar för övrigt vara en av de bättre ajfånarna. Äntligen lite hållbarhetstänk från Apple. Men inget fö rmig :).

Det beror på.
Nu senast var telefonen betydligt billigare om jag tog den på avbetalning med ett bundet abonnemang i 24 månader. Det skilde (tror jag?) 700. De pangarna kan jag göra annat med. Samma med förra mobilen - den var också betydligt billigare med avbetalning än utan.

Tidigare har jag köpt kontant om det inte skiljt så mycket. Allt efter resonemanget att jag vill ha så låga månadskostnader som möjligt. Dvs jag väntar hellre tills jag har pengar och lever med låga månadskostnader. Man vet aldrig vad som händer i livet. Kanske blir jag arbetslös, kanske blir jag sjuk, kanske måste jag lägga en stor summa pengar på något livsnödvändigt. Då är det fint att inte ha något som måste betalas varje månad.

Köper alltid kontant. Billigast så och det är inte hela värden om den pajar innan tiden gått ut.

Jag köper alltid kontant, aldrig förhöjd månadsavgift. Eller ja jag har gjort det de 2 sista gångerna*. Tänker alltid att jag ska betala summan ändå så jag kan lika gärna betala bort det på en gång och sen slippa tänka på det. Fast jag har ju fått binda upp abonnemanget ändå.

(* Min iPhone 4 höll 3 år genom svåra prövningar och misshandel och hade säkert fungerat fortfarande om det inte vore för att jag trodde Samsung skulle leverera något bättre. Tji fick jag, galaxyn jag köpte förra året har i och för sig bara halvkraschat så den lyckas nog hanka sig fram till nästa sommar men då blir det banne i mig en iPhone! Bara som parantes till din parantes.)

Jag har haft 3 i massor med år och köper oftast ny telefon genom att förlänga mitt abonnemang.

Ja, så har jag också alltid gjort, det har varit bekvämt och bra. Men jag bytte nyss abonnemang till en låg och bra kostnad (hos Telenor). Och väljer jag en 64 GB iphone 6 kostar den över 11 700 om jag binder på två år! Det är ju helt galet dyrt.

Betalar jag kontant behåller jag ju min låga månadskostnad och betalar "bara" 7 400 (som även det är galet dyrt för en mobiljävel men det är åtminstone mindre än 11 700).

Jag har tidigare köpt med förhöjd månadsavgift men när jag senast pratade lite med försäljare av mobiler så kan man tydligen bara räkna med att batteriet håller ett år och det går inte på garantin och då känns det helt plötsligt väldigt dyrt att köpa med förhöjd månadsavgift. Så nu när jag tittar efter ny mobil så tänker jag köpa den kontant...

Det beror på.
Nu senast var telefonen betydligt billigare om jag tog den på avbetalning med ett bundet abonnemang i 24 månader. Det skilde (tror jag?) 700. De pangarna kan jag göra annat med. Samma med förra mobilen - den var också betydligt billigare med avbetalning än utan.

Ja, det låter ju kalas. Om det inte dyker upp mycket billigare abonnemang under bindningstiden förstås.

Jag har tidigare köpt med förhöjd månadsavgift men när jag senast pratade lite med försäljare av mobiler så kan man tydligen bara räkna med att batteriet håller ett år och det går inte på garantin och då känns det helt plötsligt väldigt dyrt att köpa med förhöjd månadsavgift. Så nu när jag tittar efter ny mobil så tänker jag köpa den kontant...

Är det väldigt dyrt att köpa ett nytt batteri?

Vad konstigt. Vilka mobiler gällde det? Jag har haft båda mina iphone längre än ett år.

Ja, så har jag också alltid gjort, det har varit bekvämt och bra. Men jag bytte nyss abonnemang till en låg och bra kostnad (hos Telenor). Och väljer jag en 64 GB iphone 6 kostar den över 11 700 om jag binder på två år! Det är ju helt galet dyrt.

Betalar jag kontant behåller jag ju min låga månadskostnad och betalar "bara" 7 400 (som även det är galet dyrt för en mobiljävel men det är åtminstone mindre än 11 700).

Är inte abonnemangsavgiften inräknad i de där 11 700 kronorna då? Låter ju helt kokko med över 4000 kronors skillnad.

Om du vill och kan byta till 3, så har dom iPhone 6 med fast-pris för 399 kr/månad. Tyvärr bara 0,5GB surf, men kör man mest på wifi så spelar det ju inte så stor roll.

Vad konstigt. Vilka mobiler gällde det? Jag har haft båda mina iphone längre än ett år.
Snarast att tiden den håller laddning försämras inom ett år, att den sen håller men måste laddas oftare. Sen beror det självklart på hur mobilen används, tex mina barn som spelar mycket, laddar batteriet ur snabbare och dör alltså snabbare. För andra som kanske bara ringer och surfar lite mer normalt så kanske problemet inte är lika stort. Men försäljare menade på fullt allvar att alla normala människor (i hans värld då) bytte mobil varje år så han förstod inte varför jag reagerade... ;)

Är det väldigt dyrt att köpa ett nytt batteri?

Det är dyrt att byta batteri på Apples produkter pga att du inte kan göra det själv lika lätt som på androiderna (där kostar batterier typ 100-200kr och det är skitlätt att byta själv). Det kostar 695kr att göra det direkt via Apple: http://support.apple.com/kb/index?page=servicefaq&geo=Sweden&product=iphone&locale=sv_SE

Såhär kan du byta batteri själv, kräver lite tålamod och små skruvmejslar bara, batteriet kostar typ 150kr:
http://iphoneguiden.se/guider/sa-byter-du-batteri-pa-iphone-4s/

Jag köper kontant och obundet men jag är heller inte så beroende av att telefonen är av senaste modell och då kan man ju komma ner i pris.

Alldeles för jätteofta så är det laddaren som sjunker i kapacitet och folk tror att det är mobilens batteri. Efter ungefär ett år är det vanligt att laddaren lägger av och då är en så trött på sin lur och det har kommit så många nya lurar en vill ha ny lur hellre än att köpa en ny laddare för typ en hundring så då är det skitenkelt att säga den 'allmänna sanningen' att batterierna bara håller ett år. Om du (eller någon annan) nu säger "STOPP! MIN mobils batteri var faktiskt slut efter ETT år! Det VET jag!" så är det säkert sant, men det innebär inte att det är vanligt och en generell sanning att det är så.

Liknande trådar

Kultur Jag har blivit informerad om ett Mycket Viktigt evenemang, till vilket biljetterna släpps inom kort och ansvaret för att få tag på...
Svar
17
· Visningar
995
Senast: Kirre
·
IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 622
Senast: hastflicka
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 158
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 185
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar