Hur kontaktar man egentligen en kennel..

et_flickan

Trådstartare
Om man är intresserad av valp/vuxen hund på foder alt köpa?

Jag har skrivit till en uppfödare om att eventuellt ta en valp/vuxen på foder. Tyvärr behövde inte de någon fodervärd så h*n slussade mig vidare. Jag skrev ett kort mail till den andra uppfödaren och frågade direkt om de behövde fodervärd. Var det dumt?

Jag har tänkt på att först skaffa en trevlig kontakt över mail för att sedan ringa. Är det fel?

Att berätta om sig själv och erfarenheter är ju antagligen A och O. Men den sista uppfödaren har ännu inte svarat. Har säkert gjort bort mig direkt :o

Så hur gör man?
Hjälp en som aldrig någonsin har haft med en seriös uppfödare att göra.

Sv: Hur kontaktar man egentligen en kennel..

Det där hur man ska ta kontakt är ju väldigt olika, en del människor vill ha första kontakten via mail, andra vill ha den på telefon och avgöra vem som är vem är helt omöjligt.

En uppfödare jag mailade svarade inte på mail alls, men hen hörde av sig på telefon när jag hade mailat att vi kände en av hens grannar och att hen kunde få referens av dem. Nu blev det tyvärr ingen valp där eftersom hens tik enbart fick en enda valp och det dessutom var en tik.
Jag har alltid mailat i första hand men lämnat med alla telefonnummer och fullständig adress för att uppfödaren ska ha en möjlighet att kolla upp mig.

Precis som snurrfian säger så va noga med att lämna alla kontaktuppgifter så den som ska svara kan välja kontaktsätt. Jag brukar, oavsett foder eller köp, vara noga med att ge bra referenser och skriva vad jag har som mål med mitt hundägande så uppfödarna förstår vid första mailet att jag är seriös. Jag skriver nog mailen så att jag är tydlig med vad jag erbjuder och vänder det sedan så som att: vad har uppfödarna och erbjuda MIG?
De flesta seriösa uppfödare vet vilken typ av hundar (utöver ras då :p ) de föder upp och jag upplever det som att de ofta då är ärliga också och talar om ifall de har en typ av hund som kan leva upp till mina förväntningar mm.

Våga ta ut svängarna i mailen skulle jag vilja säga så att du inte bara skriver "hej har ni en foderhund till mig" för då kommer du mest troligt försvinna i mängden av folk som bara vill ta en foderhund för att de inte vill lägga ut en hel köpesumma. Fodervärdavtal ska ju ofta gynna båda parterna mer än kärlek till hunden tänker jag :)

Lycka till

Våga ta ut svängarna i mailen skulle jag vilja säga så att du inte bara skriver "hej har ni en foderhund till mig" för då kommer du mest troligt försvinna i mängden av folk som bara vill ta en foderhund för att de inte vill lägga ut en hel köpesumma. Fodervärdavtal ska ju ofta gynna båda parterna mer än kärlek till hunden tänker jag :)

Lycka till

Sista mailet jag skrev var jag lite stressad och glömde typ allt :o

Men idag hade jag fått ett mail av en uppfödare om att eventuellt ta en vuxen tik. Känns ju jätte bra eftersom jag har en allergisk pojkvän som mår bäst av att slippa valptiden men som gärna vill ha hund och för mig som gillar valptiden men inte blir ledsen om jag inte får uppleva den eftersom jag antagligen ska börja arbetsträna inom en snar framtid.

Jag skulle inte fråga om de behövde fodervärd. Nu är inte jag uppfödare själv, men om jag vore det och fick frågan om jag behövde fodervärd så skulle jag nog avvisa spekulanten ganska direkt då jag tycker det ger ut konstiga signaler att fråga på det sättet. Det låter som om man vill komma billigt undan.
Bättre att fråga om köp och om allt klaffar, man kommer överens osv så kan man vid ett senare stadie framföra att det där med fodervärd låter himla intressant och lärorikt, eller vad nu ens anledning är.

I övrigt så tycker jag absolut att man kan höra av sig via mail till uppfödare vid en första kontakt. Men då tänker jag att man ska lägga ner lite tid på mailet och berätta en del om sig själv, sina planer och förutsättningar och varför man kontaktar just denna uppfödare. Det signalerar att man är väldigt intresserad, även om man väljer att maila istället för att ringa.
Jag har själv tagit kontakt med uppfödare via mail och sedan fortsatt kontakten via telefon och vid möte.

:)

Ring! Mail i såna här lägen är bara ett alternativ till folk som inte svarar i telefon.

Presentera dig själv, berätta om vad du erbjuder för hem och varför du söker en hund. Berätta varför du valt att kontakta just dem och fråga sen om de vet/har någon lämplig hund.

Jag har haft telefonfobi innan så att ringa drar jag mig för in i det sista. Blir alltid så uppstressad att jag glömmer hälften av det jag ville ha sagt o dessutom blir jag helt andfådd vilket enligt mig kanske kan låta som att jag ljuger ihop nåt o är rädd för att bli avslöjad eller så... Så jag är den som alltid mailar/vill få mail som första kontakt, oavsett vad det gäller.

Alla hundar jag skaffat, 3 från seriösa uppfödare, har jag börjat med mail. Sen har jag kanske behövt ringa efter ett par mail men då har det gått bättre eftersom jag visste att jag fått ner allt det väsentliga om mig i skrift innan o då kunde det bara handla om att komma överens om tid för besöket/hämtningen osv.
Min ena hund jag har nu som kommer från den "största" uppfödaren jag haft hund från, hade jag uteslutande mailkontakt med faktiskt. O det gick ju jättebra, jag fick valpen o jag har fortfarande bra kontakt med uppfödaren, som för övrigt ska passa hunden nu när jag reser bort. Även den passningen fixade jag enbart via mail :p

Men det är så klart väldigt olika från person till person, vissa uppfödare kan säkert tycka att det är mest seriöst att ringa som första kontakt.
Jag är dock glad och tacksam över att jag sluppit just den biten med att ringa då det är så jobbigt för mig, och ändå lyckats få uppfödare att lita på mig o låta mig köpa en valp.

Jag har telefonfobi. Det går jätte bra för mig att ringa till myndigheter/veterinärer eller liknande dock har jag jätte svårt att ringa tex privatpersoner eller så. Det är mycket bättre men det är fortfarande svårt. Jag har försökt träna bort det.

Sitter här just nu och försöker ta mig i kragen och ringa till den som omplacerar den här vuxna tiken.

Jag har mailat, berättat kort om mig själv, erfarenhet och vad jag söker för hund, samt ställt lite frågor.

Jag tror att det är olika om de föredrar mail eller telefon som första kontakt? Jag föredrar mail och föredra också en uppfödare som går lätt att nå via mail då jag hellre gör det än mailar även i framtiden.

Skriv upp vad du/ni vill ha sagt på ett papper innan samtalet så har ni det framför er när ni pratar med personen i andra änden så att inget fummlas bort. Och samtidigt kan man pyssla med telefonklotter för att hålla nerverna i styr.

Uppfödaren ringde mig idag. Jag var rätt så lugn för att vara jag men blev lite nervös mot slutet när jag pratade om sambons allergi. De skulle fundera lite och återkomma.

Jag har dock kollat rallylydnadskurser och olika spårkurser och även typ nästan bestämt mig för vilken brukshundklubb det blir :D

Om du vet vad det är för ras du söker så kolla med rasklubbarna, de brukar kunna ha annonser för hundar som behöver omplaceras eller som de söker fodervärd åt.

Själv blev jag tillfrågad på Stora Sthlm för flera år sedan om vi kunde tänka oss att bli fodervärdar, men det var då en uppfödare som kände till oss då vi redan hade hund från en annan hon känner och hon hade sett oss flera gånger. :)

Nu verkar det som att de är intresserade av mig och vill att jag kommer och kollar på den här tiken. Problemet ett är att sambon börjar få kalla fötter så att säga. Hund är jobbigt, hund tar tid, hund låser oss till att inte kunna göra något, vi hinner att ha hund längre fram, den ska tränas, blaha blaha.

Jag vill ju ha hund. Det är mitt intresse! Jag vill träna, jag vill röra på mig, jag vill!

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 914
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Det här är mitt första hundköp och jag känner mig rätt förvirrad hur kontakten med uppfödare egentligen går till. Jag har inte...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 787
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Ja, jag har ju två hundar med problemmagar.. Och två hundar med magar av stål. Det är dock en av de med problemmagar som jag inte blir...
Svar
9
· Visningar
2 023
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
22 245
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar