Hur kommer hästen fram till dig vid hämtning i hagen?

RIA

Trådstartare
när du ska hämta in din häst, hur kommer den mot dig?

min ser redan när bilen kommer och sedan när jag går in i stallet och då springer hon till ingången och gnäggar mot mig :love:

jag brukar mocka å fixa mat innan jag tar in henne och när det är klart står hon ibland kvar och väntar och gnäggar till mig när jag närmar mig hagen. är hon inte kvar så kommer hon springandes mot mig när jag väntar vid ingången.

jag har inga problem med att inte ha grimma i hagen för den tar hon gärna på sig.

min förra häst gjorde lite som han ville. ibland ville han inte komma in och då fick man ta till olika metoder, men mestadels så stod han också och väntade vid ingången, men gnägga det gjorde han bara nån enstaka gång.

hur är era hästar? väntar ni på att hästen ska komma till er eller går ni in en bit i hagen och möter den?

Sv: Hur kommer hästen fram till dig vid hämtning i hagen?

för tillfället så kommer min galopperande mot mej, annars i helt normala fall så brukar han smågnägga och komma fram dom sista metrarna.
förutom när dom får mat i hagen o han e hungrig..då kommer han också mot mej.

Mina kommer alltid direkt. Beror nog på att ledaren är väldigt social av sig och då hänger resterande med som svansar. Hör de inte när jag kommer hem så är det bara att ropa eller tuta (kör alltid in i hagen då jag också bor i den :D) så kommer hela gänget sättandes. Fördelen med att bo i hagen är 1. väldigt bra koll på hästarna 2. de blir lätt sociala = mycket kontakt 3. folk håller sig på avstånd och går inte gärna in 4. hästarna blir väldigt bilvana eftersom jag kör in där och får ofta tuta för att de ska flytta sig. Men de bryr sig icke om tutan mer;) Har inga grimmor på hästarna i någon hage. När de är i denna hagen så är det bara att öppna boxdörren och säga namnet + gå in, sätter inte på grimma då.

Oftast kommer dom genast då dom hör/ser bilen.
Unghästen kommer alltid i full fart. Ibland kan jag behöva ropa på dom andra så kommer dom också.

Min har olika "roliga" dagar. :cool:
Vissa dagar möter hon mig och andra dagar kan det ta en hel evighet att få in henne.. Oftast då när hon brunstar. jag bara ÄLSKAR ston ibland. :p

På kvällen så kommer de alltid i full fart, då vet de att det vankas käk men på eftermiddagar så är de mer misstänksamma, nästan alltid jobb som väntar då eller sanering efter en förmiddag med gyttjerullning.

Men vi har en sån där gammal klocka som vi ringer i (tänk er en gammal fröken-klocka som ringer in) när det är middags och eftermiddagshö ifall de är nere i skogen och inte kan höra eller se oss, superbra tips då jag använder den ibland när jag inte orkar gå och leta efter dem :devil: ring i klockan så är de där inom fem minuter! Snacka om pavlos-hundar-effekt, men sjukt smidigt då man behöver få tag i dem snabbt, eller är lat :smirk:

Endera kommer min i galopp, eller så står hon och tittar intresserat en bit bort så man får gå fram och hämta henne.

Enstaka perioder i sitt liv har hon levt rövare och galopperat runt för o busa/slippa. Men de brukar vara i typ 3 dagar åt gången och sedan dröja läääänge till nästa gång. Gissar att det kan vara att man tränat och åkt iväg många dagar på kort tid så hon är skeptisk mot vad som ska hittas på.

Ibland gnäggar hon när hon ser mig också, eller när jag visslar på henne :love:

Min kommer direkt till grinden. Brukar komma fram till grinden så fort hon ser att jag kommer till stallet så vill jag inte ha en häst som står o skrapar vid grinden får jag smyga in i stallet :p

I alla tider har min tjej srikit långt innan nån annan har en aning om att jag är på väg. Hon har hört min bil då jag är kilometern bort. Stog alltid vid grinden och gnägga då jag kom för att hämta henne.

Nu är hon i trots åldern. Den första någonsin....... Så nu är det inte bara med henne inte. Hon vill att jag ska komma o hämta henne. Så en join up varannan dag just nu..

Min kommer nästan ända fram till mej men stannar alltid ett par meter ifrån så att jag måste gå fram till honom. Har fått höra att det betyder att han inte respekterar mej men eftersom han respekterar mej i alla andra situationer så har jag inte gjort något åt detta.
När han är på dåligt humör kan det hända att han vänder och går en bit bort men stannar alltid när jag ropar på honom. Grimma ar jag aldrig i hagen, han får sånna skav då.

Min kommer gåendes när jag står vid grinden. Tar in honom med ett mantag :)

Jag har ju 3 hästar och det skiljer sig ganska mycket:

Sto 1 (hon är mammig:d): Hon gnäggar och har sig så fort jag kommer hem till gården och hon står vid grinden när jag kommer och ser jätte glad ut.

Sto 2 (humör som ett gäng åsnor): Hon gnäggar också när jag kommer men hon hatar att gå in, så då går hon längst bort i hagen och så står hon där och surar. Då brukar jag ropa: Kom då suris! Då kommer hon sakta men säkert och ska gosa.

Valack 3 (7 år men 2 år i huvudet): Han brukar stå några meter ifrån grinden när man kommer och då vänder han rumpan till (inte för att vara elak eller något sånt) då ska man klia honom på rumpan och så har ha gjort enda sen han vara liten. Sen är han som en barnslig liten snorunge, hoppar nästan upp i trädena när man ska leda in honom...han har något fel:idea::angel:

Ella gnäggar alltid när jag ropar på henne och kommer skrittande fram till grinden^^ Hon brukar stanna en bit ifrån mig och vänta på "tillåtelse" att komma fram:D

Ja, jag får olika reaktioner från olika hästar då vi har olika relationer. hajar ni :D

Ehm - ungponnyn som åkt tillbaka till sin ägare, gnäggade på mig så fort hon såg mig komma cyklandes på vägen från jobbet, när hon hör dörren till huset slå igen - ja till det mesta - haha..* Hon kom fram till en oavsett om det gällde mat/jobb/avmaskning - ja, vad som... DEN hästen lärde mig mycket vill jag lova.

Sen har vi det äldre stoet, hon kan vara lite hur som helst, oftast står hon bara kvar och väntar, kan hända att hon uppmärksammar mej och komemr lite närmare men för lat för att komma ända fram. Jag trär på grimman och lägger grimskaftet på halsen så går hon med, så gör jag med alla hästarna. Dock om jag visar tydligt att jag bjuder in henne så brukar hon till 99% komma. Det är väl matte som slarvar*

Sen har vi unghästen, valack, 1,5 år. Min bäbba - min gentleman - MIN HJÄLTE :love: Ja, när han var på hingstbete (ehm, ångrar starkt att han åkte på det) Så var dom andra så taskiga så att så fort jag kom försökte han antingen hoppa genom grinden eller kom springandes i hagen och gömde sig bakom mig. Han vet att jag skyddar honom mot allt ont med hjälp av både tänder och klor ;)

Så det är lite olika, men jag har hjälpt många som inte kan hämta sin häst i hagen - det är ett vanligt problem.

min är som din häst.. känner igen min bil och börjar då knata mot grinden.. håller sej vid grinden tills jag kommer ut och hämtar honom!! de är så söta!!:love:

Senast ändrad av en moderator:

jag står först och ropar, har jag tur kommer hon ! men det gör hon typ sldrig, så då går man och hämtar henne :angel:

Jag har 5 hästar o oftast kommer de i full fart när jag visslar, regnar det så står dom bara o glor o tycker jag är taskig som låtit dom vara ute o bli blöta

Min kommer alltid till grinden, i maklig skritt eller full galopp med bocksprång :D

Min pålla står och tittar på mig tills jag har tagit bort undertråden och klivit in i hagen, då kommer hon lunkandes smågänggande :)

min ponny frustar och gnäggar när hon hör mopeden för då vet hon att det är jag och då kommer hon springandes fram till öppningen och jag är förvånad för det har hon aldrig gjort förut nu har hon gjort så flera månader:):rofl:

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 249
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 678
Senast: jemeni
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 242
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 721
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Passar inte med min hund :(
  • Skällande hundar