Hur kommer hästen fram till dig vid hämtning i hagen?

Sv: Hur kommer hästen fram till dig vid hämtning i hagen?

Min häst brukar gnägga till svar när jag ropar på henne, hon kommer alltid till grinden.

Syrrans häst börjar gnägga redan när hon får syn på hennes mopen på vägen. Det som är roligt är att det åker en hel del moppar på den vägen, men hon vet vilken som är rätt :)

I alla tider har min tjej srikit långt innan nån annan har en aning om att jag är på väg. Hon har hört min bil då jag är kilometern bort. Stog alltid vid grinden och gnägga då jag kom för att hämta henne.

Nu är hon i trots åldern. Den första någonsin....... Så nu är det inte bara med henne inte. Hon vill att jag ska komma o hämta henne. Så en join up varannan dag just nu..

Nu har Bääs börjat komma som förr igen. Med gägg och vänta vid grinden. Eller så kommer hon direkt när jag ropar. Hennes trots är över:banana:. En av de största hon haft:angel:.. Vägra komma till mej från hagen..:D

min nya (haft i 2 mån) gnäggar när hon ser mej och kommer i galopp när ja visslar. ponnyn skriker och travar fram och tebax vid ingången när han ser mej (haft honom sen han låg i magen).
mysigt med sociala hästar!

Min kommer oftast till mig, antingen när jag kommer, när jag ropar eller när jag klivit in i hagen.

I vinterhagen (format som U med stallet i ena änden) beror det lite på vart de är o hur mycket han lyssnar på den äldre (som aldrig vill komma in, hon är ett äkta utemonster). Men han är alltid väldigt intresserad o kommer dessutom nästan alltid o hälsar om man går fram till staketet. Vissa dagar springer han o vissa går han beroende på vilket humör han är på, dock gnäggar han aldrig. Bara små halvdana pip när den stora är borta ibland, ingen gnäggig häst direkt.

Men han är alltid mkt lätt att "fånga" o vill följa med. Var misstänksam i början o lite skraj men det gick över på den första veckan. Där han föddes fick jag inte tag i honom en enda gång, bara stallägaren som kunde ta honom. Han var MYCKET reserverad för nytt folk och han mor kan fortf vika undan när jag kommer ibland, trots vi kände varann väldigt väl när jag red henne en period o då lätt hämtade henne i hagen.

hur är era hästar? väntar ni på att hästen ska komma till er eller går ni in en bit i hagen och möter den?

Vääldigt olika, lite från dag till dag.
Förra kusen kom springandes och gnäggade då och då, den var väldigt social och såg ofta människor som roligare än hagkompisarna :p Visst kunde jag gå och hämta den ibland om den var långt borta, men mest för att det då brukade ta ett tag innan den upptäckte att man var där, så då fick man mötas halvvägs.

Nuvarande pållarna är väldigt olika egentligen, den ena kan bli kinkig om den haft dåliga erfarenheter från föregående dag (fått träningsvärk eller tyckt att den blivit för pressad mentalt eller fysiskt, vääldigt kinkig ibland :p ) och då har den förut kunnat vara lite svår att ta in. Jag lyckades alltid få in den, ibland kunde man få ha lite tålamod, men inom 15 minuter max, ett par andra fick ibland inte in den alls :crazy: men numera "går" den alltid att få tag på direkt, oftast kommer den till grinden, ibland t o m springandes i full galopp - men jag tror det beror på att hagkompisen vallar dit den! ;)

Andra pållen KOMMER inte alltid, men låter sig alltid fångas direkt. På kvällen brukar den vara ivrig att få komma in så då förföljer den mig vid staketet när jag går förbi på vägen till stallet och brukar stå och vänta vid grinden när det är dags för intag. På dagen om man ska ta in dom för att rida kan det däremot vara lite olika, ibland kommer den springandes i full galopp när den ser mig, ibland kommer den gåendes när jag ropar, och ibland får jag gå och hämta den.

Men rent generellt så försöker jag FÖRST få pållarna att komma genom att vissla eller ropa och stå kvar vid grinden en stund. Kommer inte hästen/hästarna så går jag och hämtar.

Men kan man göra något för att den ska komma fram till mig i hagen
om den inte gör det själv. Jag har bara varit medryttare på den i
2 veckor

Men kan man göra något för att den ska komma fram till mig i hagen
om den inte gör det själv. Jag har bara varit medryttare på den i
2 veckor

Klart man kan, men om man skulle lära den komma till grinden, skulle det vara lika kul då som om den plötsligt en dag kommer springande för att den VILL komma till dig? :p
Man kan ju t ex alltid ta med sig en godbit. Men det är lite riskabelt, kan bli rätt tiggiga hästar... Eller en häst som bara kommer om man har godis och vägrar komma så snart man glömt det en gång.
Om hästarna alltid får mat när de kommer in (en tuss hö åtminstone) brukar de vara mer ivriga på att komma in. Även bra OM en häst skull rymma när man tar ut någon annan häst, då brukar dom springa hem till boxen! Råkade jag ut för för ett tag sen :angel:

C-ponnyn kommer direkt :D Hon älskar att vara inne. Gnäggar så fort hon ser mej :)

när du ska hämta in din häst, hur kommer den mot dig?

min ser redan när bilen kommer och sedan när jag går in i stallet och då springer hon till ingången och gnäggar mot mig :love:

jag brukar mocka å fixa mat innan jag tar in henne och när det är klart står hon ibland kvar och väntar och gnäggar till mig när jag närmar mig hagen. är hon inte kvar så kommer hon springandes mot mig när jag väntar vid ingången.

jag har inga problem med att inte ha grimma i hagen för den tar hon gärna på sig.

min förra häst gjorde lite som han ville. ibland ville han inte komma in och då fick man ta till olika metoder, men mestadels så stod han också och väntade vid ingången, men gnägga det gjorde han bara nån enstaka gång.

hur är era hästar? väntar ni på att hästen ska komma till er eller går ni in en bit i hagen och möter den?

Polenta kommer då jag ropar på henne :love:
Men ibland drar hon en repa i hagen före .. :smirk:

Min kille kommer framgalopperandes och innan jag ska sätta på grimman på honom har han som rutin att stegra och visa upp sig varenda gång :smirk::angel:

Min har olika "roliga" dagar. :cool:
Vissa dagar möter hon mig och andra dagar kan det ta en hel evighet att få in henne.. Oftast då när hon brunstar. jag bara ÄLSKAR ston ibland. :p

Samma här :smirk:

Min kommer när jag visslar på honom, då kommer han travandes lite lätt :rofl:

Det händer att han inte kommer, men jag går aldrig in i hagen o hämtar honom, då väntar jag ut honom, det kan ta högst 10 min innan han kommer.

Dom travar bort till grinden när dom ser bilden, och sen brukar det gnäggas lite när jag kommer ner för backen.

På sommarn när de går i stora hagen, så visslar jag bara så gnäggar dom och så kommer dom i full galopp:love:

Kan även tillägga att när stoet brunstar så får man hämta henne längst bort i hagen, tror att hon gör så bara får att:devil:

Har ju inga hästar kvar nu men när vi hade dem så gjorde dem som din. Kom till grinden när dem såg bilen och stod och väntade.:love:

Ser de mig inte så ropar jag, då kommer de galopperande.

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 249
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 678
Senast: jemeni
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 242
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 721
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Dagens nagellack!
  • Valet i USA