Hur kom ni fram till rasen?

Sv: Hur kom ni fram till rasen?

Red som andra på ridskola några år, medan jag parallellt skötte om andras hästar på helger och lov. Shettis, New Forest, Fjording, Ardenner, Arab, Travare och Tinker har det hunnit bli. När jag sedan för 3,5 år sedan första gången skulle bli medryttare på en Islandshäst blev jag fullständigt såld! Som att vara glad och lyckligt barn på shettis igen! Två månader senare köpte (var bara tvungen!!) jag min egen Islänning, 2,5 år gammal då. Rider nu in honom och är fullständigt överlycklig och skulle inte vilja byta bort honom för allt smör i småland, han kommer jag att ha hela hans liv. Möjligen blir det fler Islänningar längs vägen...

Jag var såld på hästar innan jag fick chansen att rida. Drömde om att tävla i galopp så det var engelska och arabiska fullblod som var min passion. Började rida 1971 sporadiskt på shetland och russ. Från 1973 började jag på allvar att rida på ridskola och första hästen där var 172 i mankhöjd (Tänk vad vig man var då!) och korsning knapstrup-fullblod. Sedan blev det fjordingar och stora hästar, ju större desto bättre tyckte jag, men också araber och fullblod, de senare i galoppträning, parallellt med ridskolan på mer "vanliga" hästar.

Red på kompisar hästar och på hästhandlarens. Det senare ter sig idag rent livsfarligt när jag som 14-åring tex var ute och red barabacka på vägarna med en fullblodshingst, mitt i betäckningssäsongen eller res en stor envis dam, korsning ardenner-halvblod och brd som en lagårdsdörr, barbacka ute på vägarna. Sadel hade inte hästhandlaren och tränsen var gamla och slitna och inte passade de så bra alla ggr. Men det bekom inte mig något. Det största bekymret var att komma upp på hästen, sedan var jag nöjd med att rida. Tur mamma inte förstod hur farligt det egentligen var...

Sedan har jag fortsatt rida på ridskola och på kompisars hästar. Jag gillade heta hästar och det blev ofta så at jag red andras hästar när desjälva inte klarade av dem, dvs problemhästar. När det så vardags att skaffa egen häst, vilket jag vägrade göra tills jag hade egen mark att ha den på, så kolade jag fullblod, arab, lipzzaner, andalusier och islandshäst. Jag har alltid varit nyfiken på rasen. Jag fastnade för islänningen med tölt och gott lynne och det har jag aldrig ångrat. Jag fick en ny dimension i ridningen med de extra gångarterna och kände mig lika nyentusiastisk som när jag började rida. Det är nu 11 år sedan och jag har aldrig ångrat det, men gillar fortfarande fullblod mfl raser. Hade ett fullblodsto och avlade på ett tag (och en del ponnyer) men nu har jag enbart islandshästar.

Anette

Red på ridsskola med ponnys och "stora bruna" men tröttnade. Det var allt runt om kring ridskolan som jag tröttnade på -sura ridlärare, utbrända hästar och snorkiga ridskole"kamrater" (så är det som tur inte överallt, men så var det där..). Den kulturen var inget för mig så jag slutade. Hamnade så småningom på turridning i Vemdalen och det var som ett gift. Det var 7-8 år sedan och sedan dess har jag hållt på med islandshästar... :bow:

Började rida som barn, på Stockholms Ridhus. Sedan fortsatte det med Islandshästar i slutet av 60-talet, tror att stallet hette Stall Maja. Det låg i Vallentuna. Vi red dem nog mest som vanliga hästar, en del var snälla, en del fullkomligt sjövilda. Sen har jag för mig att jag red på vanlig ridskola igen. Började rida igen som vuxen och har ridit till och från, stora bruna och alltid på ridskola. Är en riktig fegis och slutade rida flera gånger för att jag blev rädd. Men återkom alltid för att jag längtade så efter hästarna.

Började rida igen 1998 på stora bruna. Red några år men så blev jag rädd igen. Två väninnor rådde mig att testa islandshästen. Trist tänkte jag, en skogsmulle, jag vill ju rida dressyr. Men jag anmälde mig till privatlektion på islandsridskola. Och det har jag aldrig ångrat. Roligare ridning finns inte, tycker jag. Nu har jag min första egna häst, det är helt fantastiskt. Tänk, jag som inte ens vågade gå ut i hagen har en egen pålle. De har verkligen ett fantastiskt psyke. Orädda, piffa, envisa, underbara och extremt roliga att rida:love: :love: .

OlleAtlas

knasan skrev:
Gick på ridskola när jag var liten för mina föräldrar trodde väl att jag ville det och jag var ju snäll och sade aldrig något.
När vi flyttade ut på landet -83 tyckte mina föräldrar att jag skulle ha en häst, så då tyckte jag också det.(...) Vet inte varför det blev islandshäst, jag hade ju snackat om dem en del och mamma lyckades hitta någon som sålde sådana och hade verksamhet så vi åkte dit. Det lät ju bra att man inte kan växa ifrån dem, tyckte vi, och att de är härdiga, det stämmer med familjens ideal för övrigt, skogsmullar som vi alltid varit hos oss. Minns inte alls när jag fick veta att de kunde tölta, det var så svårt att få info då. Provred en, och den stack med mej och jag visste inte alls om det skulle vara så eller inte så vi köpte den. Jag trodde inte att jag skulle våga be mina föräldrar om att titta på fler.
:rofl: :rofl: :rofl:
/Flash - som fortfarande har Stor Brun, men drömmer om islandshästar :love: !

Oj en kort fråga som har ett lååångt svar i mitt fall...

Jag började som 7-åring på ridskola i Ö-vik. Det var diverse ponnyer där, jag minns mest ett russ som hette likadant som jag. Efter 1 år så tyckte min dagmamma (och dessutom min bästis mamma = den som satte oss i ridskolan till att börja med) att ridskolan inte var så bra egentligen så vi fick börja på den andra ridskolan i trakten. Jag kommer fortfarande ihåg första gången vi kom dit. Dagmamman sa direkt att ett sto (som hette Dindy) var nog lite het så henne skulle vi undvika. Ingen av oss fick Dindy första gången, jag fick en liten russvalack som hette Golden Boy och min kompis fick en korsning som hette Morning Star. Golden var lite mer framåt än Morning, som mest gillade att stå still i mitten... :angel:

Vi red där 1 gång/vecka i 2 år till. Våra föräldrar turades om att skjutsa. Sedan flyttade vi till Stockholm och min bästis flyttade ut på landet och fick egen häst - otroligt orättvist! Nåja jag fortsatte komma till samma ställe på ridläger 5 år efter det. De första 3 åren hade jag Dindy som ridläger häst (hon var mycket riktigt het - nästan okontrollerbar när det var fråga om hoppning...), sedan var det dags att rida stor häst och då red jag Tartuffe (som tränats av Pessoas - Nelson var kompis med ridskolans ägares pappa som också var huvudridlärare vid sidan om dottern) och Zeus (pappans favorit). Under vintrarna red jag både på Djursholms ridskola (snobbstället nr 1) och Täby ridskola (mer lera, men tyvärr också mindre bra hästar). På Täby ridskola red jag ofta en ponny som hette Onyx, bitsk som få i spiltan med otroligt fin i dressyren och en riktig utmaning i hoppningen (men han kunde när man gjorde rätt, hästen var D-ponny och vi hoppade över 1 m på lektion ihop med stora hästar!) Jag lärde mig nog en del ovanor under de åren, men också en del bra saker!

I tonåren slutade jag rida helt. Andra saker blev liksom viktigare... 1997 började jag utbildningen till mitt nuvarande yrke och flyttade då till Lund, ca 50 m ifrån ridskolan (som jag dessutom var tvungen att cykla förbi varje morgon och kväll). Det tog inte så lång tid tills jag gick in och bad om en ridtid, eftersom jag inte var nybörjare gick det fort och jag hamnade snabbt i den mest sociala gruppen som turades om att ha med fika efter varje ridlektion. Sedan blev jag involverad i det mesta i ridklubben, från städdagar, via att skritta instruktörernas hopphästar till att vara "ringmaster" på nationella hopptävlingar med deltagare som Jens Fredriksson... Under den här tiden hamnade jag också på mina första "hästfester" och det var väldigt kul!

När jag var färdigutbildad hamnade jag i Karlstad och fortsatte då på den ridskola som en av instruktörerna i Lund rekommenderade. Den ridskolan var helt otroligt bra. Majoriteten av hästarna gick galoppombyten, de som inte gjorde det var unghästar! Lärde mig många dressyrkonster där och fick mer självförtroende. Tyvärr var det inte samma sociala sammanhållning på den ridskolan dock. Så jag vågade mig istället på att rida som medryttare. Först i ett travstall där jag red allt från unghingstar till tävlingshästar som tröttnat på tillvaron som körhästar och behövde omväxling, inte sällan var jag den första ryttaren på deras ryggar men detta var totalt okomplicerat och inget jag tänkte på, hästarna var tränade av proffs...

Efter den perioden så hittade jag min första riktiga hästkärlek sedan Dindy och Onyx. Det var medryttarhästen Dapper som också var en av Sveriges första Morganhingstar. När jag red honom var han över 20 år, men fortfarande lite hingstig. Han kunde precis ALLT. Hade gått Fälttävlan på hög nivå så galoppombyten var inget bekymmer och ville man hoppa en trädstam ute i naturen så tyckte han det var fjantigt snarare än svårt. En gång stack han och hoppade det högsta jag gjort en över 1 m hög rishög mitt ute i skogen (hade ingen aning om vad som fanns bakom högen...). :crazy:

Pga jobbet var jag tvungen att flytta ifrån honom och till Stockholm. Där började jag så småningom rida på en ridskola som var otroligt dålig. Ambulansbesök var inget ovanligt på våra lektioner... Då blev jag rädd. Riktigt rädd. Inget hände mig personligen, men det liksom kokade över... Så jag bestämde mig för att de där islandshästarna var ju små och söta och snälla så de kunde jag ju rida (hade ridit tur typ 3 ggr innan dess, via jobb mm). Sökte då efter en medryttarhäst (helst islandshäst) och red samtidigt privatlektioner på islandshästridskola. Hittade väldigt snart en pärla till läromästar som lärde mig hur tölt skulle vara och samtidigt tog hand om mig så all rädsla försvann (åtminstone så länge jag satt på honom...). Ägaren hade flera hästar och så småningom fick jag även prova fler hästar. Omständigheterna ledde mig från gården och jag red under ca 3 år totalt flera olika islandshästar som medryttare. Återkom under slutet av dessa år till samma gård där jag börjat rida.

I september förra året så vågade jag då äntligen språnget och köpte mig min egen häst! Han är hingstig (mot andra valackar, inte ston) och kunnig som Morganhingsten, ser ut precis som Onyx, lika trygg som islandshäst-läromästaren och är som Dindy var inför hinder när man kommer till en galoppbacke! Dessutom har han inget emot att matte kramar och pussar lite på honom... :love: Han lär mig långsamt konsten att rida och tävla i 5 olika gångarter och har på dessa korta månader suddat ut den sista unsen av rädslan som fanns kvar. Nu har jag precis blivit medryttare till ett ganska nervöst sto med klockren tölt (det har INTE min älskling) och jag är inte det minsta rädd - inte ens när hon tvärvänder och sticker med mig! ;)

Jag är nu 28 år, brukar säga att jag ridit ca 15 år eller så pga avbrotten vid tonåren, flyttar osv men det kanske börjar närma sig 20 egentligen... Nåja nu först börjar jag få lite koll på min sits när jag sitter ned, fast min "fältsits" är toppen och har så varit ända sedan ridskola nr 2 i mitt liv (där Golden, Morning och Dindy fanns) :p

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 702
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 021
Ridning Jag behöver råd. Jag har köpt en 5 åring som inte är riden jättemycket. Nu har jag märkt att varje gång hon börjar bli trött stannar...
Svar
13
· Visningar
1 641

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar