Hur kom det sig att ni startade med Western ridning?

C

Citrus

Jag är nyfiken på vad som fick er att starta med Western ridning?
Har själv funderingar på att börja. Vad är enligt er den största fördelen med Westen ridning, vilka är era argument för att man ska börja?

Sv: Hur kom det sig att ni startade med Western ridning?

John Wayne stal mitt hjärta när jag var 8 år :D

För mig föll det sig naturligt, har alltid ridit på ett visst sätt och min far red western redan när jag var liten, eller som vi brukar säga western-hejsan-svejsan. Känslan för det fanns redan då och jag har försökt att rida Isl.hästarna jag haft genom åren på traditionellt sätt och försökt med allt vad instruktörer heter och de har alltid slitit sitt hår för det går inte att ta ur mig...

Så jag klev bort från gångartsridningen och tillbaka till det riktiga som är naturligt för mig. Jag har heller aldrig lärt mig det engelska klassiska så jag kan inte riktigt säga varför man ska börja med western, det bara är där

Min ponny hade westernsadel när han skulle ridas in, så jag bara fortsatte på det spåret. Att vi tillbringade halva barndomens somrar på High Chaparall bidrog säkert också (bodde bara någon mil därifrån :D).
Dessutom är sadeln extremt trevlig att sitta i!

Jag tycker om den mer avspända känslan man får bland westernfolket. Det känns så mycket mer jordnära på något sätt. Likadant med ridningen, det är så grymt mycket enklare! För mig faller sig det mesta inom western mer logiskt än allt petade man hade för sig i den engelska ridningen.
Det är dessutom en ascool känsla att styra 500 kg muskler utan att göra någonting! Man bara sitter där och sitter, och det funkar!
Givetvis rider man inom western med, men jag upplever att det är en helt annan typ av disciplin. Inte alls den där militära hemska stilen..
Prova vettja, vad kan gå fel? :idea:

Jag hade varit sugen på det i flera år innan jag kom igång. Jag var rädd för att hoppa och tyckte dressyr var tråkigt, och vad ska man i engelsk ridning att göra då? :p Alla mina tidigare ridlärare har alltid sagt att jag rider för mesigt, med "glappande tyglar och mesig skänkel". Men när jag testade western och insåg att, JAHA! Det är detta jag har ridit hela tiden! (och nu menar jag inte att W-ryttare rider med glappande tyglar, men här är det ju meningen att man ska rida med lösa tyglar, och inte med ett konstants stöd i bettet, och så sitter man inte och klämmer om med benen) Allt det mina ridlärare sa till mig gick in i ena örat och ut i andra, så jag lärde mig aldrig, vilket jag är glad för idag, då jag har mycket lättare att rida western. Så jag behövde aldrig träna bort det där med att rida mellan skänkel och hand hela tiden, eftersom jag aldrig hade gjort det :rofl: Usch, vilken dålig ridskoleelev jag måste varit...

För övrigt passar tävilnggrenarna, utrustningen och andan i western mig mycket bättre. Det är helt enkelt så jefla kul! Nu när jag ridit western några år har jag gått tillbaka och börjat nosa i dressyr och hoppning igen, men nu gör jag det på mitt eget sätt. :) Ett westerninspirerat sätt...

Jag persnoligen tycker att det är en trevligare o friare ridning.

Tycker att det inte är nå pjålt eller pet här o där utan man visar riktigt noga för hästen vad det är man vill och sedan är det inget mer med det.

Jag vill släppa ut hästen o rida så, fritt fritt fritt.

Min häst blev cool lugn sedan jag började med western. Tycker allt blir en slags frihet på något vis.

Sedan är det ju grymt mycket olika kategorier inom western:banana:

Säger inget ont om de andra grenarna men personligen tycker jag western är det bästa:banana:

Från början vägrade jag att ens testa western, vilken tråkig ridgren! TJI FICK JAG!

Hej
Jag började rida western för att hästarna jag fick låna bara kunde det. jag upptäckte att det var ett trevligt sätt o rida samt att sadeln var superskön, jag tycker man får bättre balans i den. Fem år senare fick jag möjligheten att träna för en av Sveriges bästa westerntränare o då var jag helt fast.

Folk som håller på med engelsk ridning o har sett mig rida brukar ofta fälla kommentaren att "...nu fattar vi vad det verkligen är att jobba med sin häst inte mot den." Det tycker jag stämmer bra även om jag gillar engelsk ridning också. Jag strävar alltid efter att få hästen vilja jobba och gör det jag ber om. Jag vill inte tvinga den, bara lätt övertalning vilket försts krävs på de flesta hästar. Varför inte ha en häst som bär sig själv i form istället för att du ska klämma ihop den och tvinga den att göra som man vill

Hej.

Av nyfikenhet, min ridlärare jag hade då var westernryttare och när hon skulle ha ett westernläger på ridskolan hakade jag på. Och upptäckte att jag hamnat rätt, dels passade det min häst bättre och ridmässigt för mig ramlade allt på plats. Sen att sadeln är mycket skönare och att man har bättre balans i den är ett plus, (mycket bättre än skjärtlapparna man ridit i förrut). Den hästen jag hade då var en travare och bara man tog i tyglarna så trodde han att han var på banan igen och drog järnet. Så rida honom med lätt hand var bara en fördel kan jag säga, han blev en lugnare häst och han tyckte om utmaningarna i trailen. Dom hästar jag har nu fungerar det också bra på, ett halvblod som är gammal hoppehäst som inte klarar av hoppningen längre men ännu har mycket att ge och en liten pigg knabstrupper som inte kan så mycket men lär sig all eftersom. Så prova på du, du kommer inte att ångra dig!

Jag hittade en lapp på vårt lokala ICA i Karlskoga om att det var w tävling i närheten. Mamma, syrran och jag åkte dit för att kolla. Då sa det bara klick.... alla år på ridskola med otrevliga tävlingsryttare, snorkiga ridtjejer och mobbning i stallet byttes mot en vänlig atmosfär. Någon (vet ej vem) bara kom fram till mig och sa:
-Hej! Dig har jag inte sett förut, har du vart på en w tävling innan?? Här, vi har broschyrer, fråga om du undrar nåt!
- Ehh, hej.. jaha, va trevligt! svarade jag och sen var det ju kört.

På framridningen red Håkan Forsgren en fin quarterfux som såg underbar ut. Hela ekipaget bara gled fram där, avslappnade. Han tog sig tid med mig och mina frågor. Jag har aldrig förr varit med om att en tävlingsryttare som gör det. Sen letade jag häst... det blev en quarterkorsning först, sen en arab och nu en app quarter. :D Jag kommer ALDRIG byta! Varit på en en clinics för ak. ridning då det passar min arab bättre, men jag hade inte råd att satsa på all den utrustning man skulle investera i. Hon hoppas istället av en tjej, det gillar hon. Som föregående talare är jag för feg för hoppning och tycker dressyr är lite tråkigt. Western är mitt i mellan :D

Det låter verkligen kul! Vill börja men var hittar man information om vilka western ridskolor (eller vad det nu kallas) som finns i landet? Har sökt lite men hittar inte mycket. har någon en länk till en sida vart man ska vända sig?
jag kan dessutom ingenting, tips om bra sidor med bra information mottaget tacksamt!:D

Mamma jobbade på turridning med westernhästar, därefter på westernridskola med Nh osv så det föll sig väldigt naturligt att jag också började rida western nån gång i 12årsåldern och hantera hästarna på nh-vis. Red på ridskola 1 år som åttaåring, det var inget för mig så jag slutade väldigt snabbt... Sen red jag bara hemma i skogen. Drogs tillbaka till det klassiska i 17-18års åldern och nu kombinerar jag. Tävlar western men rider mycket dressyr hemma och tränar för dressyrtränare som jobbar enligt den klassiska tyska skolan (inte svensk dålig ridning med handen som bromskloss och böja på nacken=jobba rätt stuket alltså) och det har visat sig att rider man dressyr så är det väldigt enkelt att rida western också, det är nämligen inte så mycket skillnad. Det mest intressanta i det hela är att tränaren blev väldigt imponerad över hur snabbt jag begrepp det här med sitshjälper och mjuka händer första gången vi sågs - det tackar jag westernridningen för!

Hej!
Jag följde med min bästa kompis till tävlingar på High Chapall. Blev helsåld då vi fick se hur de föste kor, hade barrelrace och hela alltet. Min väninna var westernfrälst sedan innan men jag hade tänkt mig en akademiskt utbildad häst men hon blev dessvärre avlivad senare på sommaren. Med min nya häst så ska vi bli utbildade av Peter Ljungberg. Detta går alldeles utmärkt och både jag och hästen trivs helt yppeligt.

Mvh Susanne.

*KL*
Nu är det visserligen inte jag som rider mest i familjen, eller ens näst mest med god marginal, men jag tar ändå åt mig äran av att ha "öppnat ögonen" på oss för western. :)
Tonårsdottern har ridit sin häst i klassisk dressyr och litet hoppning rätt länge, och frun har också varit inriktad på den banan med sin häst. Som hästfarsa och hästmake hade jag blivit mer och mer uttråkad av dressyr, både av själva riddisciplinen och av vad jag upplevde som en litet uppnäst, stiff och pretentiös stämning kring både träningar och tävlingar oavsett klubbar. Vita ridbyxor och kavaj... say no more. Jag hade ridit litet grann jag också, men kände att det helt enkelt måste finnas något roligare, en hästmiljö med mer... glädje och spontanitet helt enkelt. Annars fick det vara, då fick jag väl helt enkelt fortsätta köra motorcykel när tjejerna red. ;)

Så fick jag syn på en annons för RHC (tror jag det var) på High Chaparral förrförra sommaren, och beslutade enväldigt att dit skulle vi åka. :) Det vi såg där, både bland de tävlande och bland åskådarna var en öppen och glad stämning - inte opretentiös på tävlingsplanet men ändå mer avslappnad än vi var vana vid.

Ifråga om själva ridningen finns det förstås många likheter mellan klassisk dressyr och western, men ändå tillräckligt mycket olikheter för att både jag och frun skulle känna att det var en mer intressant form av hästhobby.

Sedan dess har ridning och träning varit inriktad mer eller mindre på western, själv rider jag fortfarande inte så mycket som jag skulle vilja pga tidsbrist och ett krävande jobb, men frun har engagerat sig i en lokal westernklubb. Dottern rider fortfarande dressyr och hoppning, men you can't win them all. :D

Det är dessutom en ascool känsla att styra 500 kg muskler utan att göra någonting! Man bara sitter där och sitter, och det funkar!
Håller med om att det är underbart (även om inte jag rider western)
Den känslan får man inom alla discipliner och träningsinrktningar när det är rätt.
T.S
Tycker du ska prova med western eftersom du är nyfiken på det. Provar du inte så kan du ju inte veta om det passar dig eller inte. Det finns inriktningar som passar alla, men alla hittar ju inte rätt med en gång.

vart i landet finns du? Lättare att ge tips om man vet det.

Varit på en en clinics för ak. ridning då det passar min arab bättre, men jag hade inte råd att satsa på all den utrustning man skulle investera i.
Måste ställa mig udrande till det. Akademiskt ridning kan du rida med precis vilket utrustning du vill. Det är många som tränar akademiskt i westernutrustning tex. Det har ingenting med utrustning att göra utan är ett sätt att träna sig häst helt enkelt.

Var på clinic i skåne för känd svensk ak tränare på ett stuteri för PRE hästar. Man talade om kapsoner men det dög inte med vanliga, de skulle vara handgjorda på ett speciellt sätt. Jag förstår vad du menar med att man kan träna i vilken utrustning som helst, men vid en viss punkt vill man ändå rida i den utrustningen som ändamålet är. Hon som köpte min häst sålde westernsadel och köpte en spansk så småningom, hon rider ak och ska rida upp för Bent i det där provet som jag aldigt kan komma ihåg va det heter. Men jag tycker också att ak ridning och w ridning har lika principer. JAG kände dock inte att jag smälte så väl in bland specialsydda ridkjolar och tweedkavajer. Passade dock min arab med hög hållning, men det gör ju western-dressage också, tyvärr är inte den sporten stor här.

JAG kände dock inte att jag smälte så väl in bland specialsydda ridkjolar och tweedkavajer. Passade dock min arab med hög hållning, men det gör ju western-dressage också, tyvärr är inte den sporten stor här.
[/QUOTE]

Oj. På våra AR kurser finns inga tweedkavajer eller ridkjolar. Där är det allt från spanska sadlar, dressyrsadlar, bomlösa "sofffkuddar" till westernsadlar. Vanliga ridbyxor på ryttarna och träns allt ifrån bettlöst, vanliga träns till westenträns. Det kanske går att hitta en annan AR tränare? (som inte är så pretentiös)
Det är ju synd om du väljer bort något du och hästen trivs med för utrustningen. Träffade en tjej med ett arabsto som tävlar western. (tror det var pleasure och trail) Hon tränade även för en AR tränare för hon tyckte det kompletterade westernträningen så bra att hon förbättrat sina tävlingsresultat en hel del. Hon tränade i sin vanliga westernutrustning.

Vad glad jag blir när jag läser detta! Sitter själv och velar mellan disciplinerna. Jag känner mig hemma i westernvärlden, utrustningen, folket. Har en kapson och spansk sadel men jag längtar efter en western dito:laugh:.

Men sen tilltalas jag av ak ridningen, mjukheten och formen på hästarna.

Jag kanske inte behöver välja utan kan använda mig av båda!
/ Harley

Senast ändrad av en moderator:

1010101010

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 824
Senast: Kajsalisa
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
728
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 626
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?