Hur kolla på tänderna?

I

Instant

Idag märkte jag att det finns lite olika sätt som domarna kollar tänderna på. ;) Jag har alltid varit van vid att de bara lyfter för att kolla sidorna men idag så skulle han öppna hela käften på henne. :crazy:

Varför gör de så?

Sv: Hur kolla på tänderna?

Kanske för att se insidan av tänderna också. Lyfter man bara läpparna så kan man ju bara se utsidan av tänderna.

Öppnar man hela käften så kan man dessutom se ner i svalget om man är intresserad av det =)

Förmodligen för att se om några tänder saknas, ganska vanligt att de inte har P1:orna. Dock brukar inte det flesta domare bry sig om det, men det finns ju de som gör det och ger avdrag.

Okej! Jo men han fick ju se att de finns där när jag öppnade munnen på henne. Ändå åkte vi ut med en tvåa. :smirk:

Har det något med domarens nationalitet att göra?

Men domaren ska ju kunna känna igenom hela hunden, inklusive öppna munnen. Om det var därför ni åkte på en tvåa vet jag inte, men för en hund som är van att bli anterad brukar det inte vara ngt problem om domaren öppnar munnen ist för bara lyfter på läppen. Dessutom kan det vara svårt att se p1:orna, man brukar behöva känna.

Vet inte om det har med nationalitet men jag tycker mig ha märkt, och även hört från andra att tyska domare är väldigt noga med tänderna.

Liknande trådar

Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
483
Senast: Jeps
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 482
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 856
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 730
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp!