Hur klipper ni era tävlingshästar?

R

Ridi

Jag tänkte klippa min häst i morgon men kan inte bestämma mig för om jag ska ta bort allt utom det på benen och det under sadeln eller "täckesklippa". Jag tävlar i hoppning och tränar vissa kvällar och för tillfället får jag stå och vänta tills hästen är torr innan man kan lägga på stalltäcket och åka hem. Hur brukar ni göra som tävlar i hoppning tar ni bort allt eller sparar ni något?

Tidigare år har jag tagit allt utom benen och det är ju praktiskt för hästen är ju torr på någon minut. Och det är ju även snyggare med en helklippt häst. Finns det någon som har ett bra själv till att inte ta allt, om man nu bortser från att man alltid måste hålla hästen väl täckad.

Sv: Hur klipper ni era tävlingshästar?

allt ska bort!! allt allt allt! :D

Behåller du inte håret på benen eller en snutt under sadeln? Min har inte så mycket hår på benen så det är inte lönt.

Det är Tisdag i morgon och hade tänkt klippa då men jag ska tävla på Lördag. Tror du det är för nära inpå? Kommer jag ihåg rätt så har jag klippt ganska nära tävlingar de andra åren och hästen har sett bra ut.

Håller med, ta allt! Benen också, såå fult med lurviga ben. :devil:

Jag gjorde helklipp nu sist o sparade benen, men i nästa klipp åker rubbet!:)

men vad sjutton gör man när hästen får halvt panik om man börjar närma sig benen...:(

Min ena var kittlig på benen första ggn. Reagerade inte alls nästa gång.
Varför vill man lämna pälsen under sadeln?
Det är mkt lättare att hålla rent plus att den inte blir kall där av svett som aldrig torkar.

Jag har klippt hela förrutom benen och en liten plätt under sadeln. Men med hans korta päls blev det ingen rand vid benen och det syns inte att han är kippt. Men jag märker stor skillnad och slipper svettig häst efter varje ridpass. Men helklippning inkl. ben och huvud är helt klart snyggast om man har en riktigt lurvig häst.

Jag klipper hela hästen på de hästar som svettas mkt, men aldrig benen.

Resten klipper jag endast halsen på och en bit under magen.

Finns ingen anledning att klippa hela hästen om det verkligen inte behövs finns ju någon orsak till att de sätter vinterpäls.

Klippte min för ett par veckor sedan och valde då att klippa hela hästen förutom ben och huvud. Som tur är så har hon intesåpass mycket päls att det syns att jag lämnat de ställena, för hon är otroligt rädd om huvudet och kittlig på benen.

När hon sätter mer päls senare i vinter ska jag försöka få tag på en mindre klippmaskin och ta huvudet och benen också, ifall det ser ut att behövas.

Ullis

Lämnar en plätt för sadeln, låter benen och halva huvudet (klipper efter sidostyckena) va lurvigt.

Jag brukar klippa halva huvudet men min har inte heller så mycket hår på benen så det syns inte så stor skillnad. Så då tar jag väl allt utom det på benen och en liten plätt under sadeln, det är ju också lättare än och försöka få snygga linjer som ändå inte blir raka.

Jag klipper överallt när hästen ska vara igång men eftersom min häst nu har halv konvalicent så har jag klippt en "galoppklippning"

En sak jag undrar över är varför ska man egentligen låta en liten plätt under sadel vara kvar?

För att sadeln kan skava. Och skavsår på ryggen är det sista man vill ha

Men sadeln ska väl inte skava om den sitter bra? Eller är det bara jag som haft tur med sadel som ligger helt stilla och aldrig skaver?

Låter bli att klippa öht. Min ena är oklippt för han får panik bara han ser klippmaskinen.

Sen är han fux och blir jätteful när han är klippt, blir beige!! :eek: jättestor kontrast mot dom ställen han inte är klippt (huvudet)blir det också så jag skiter i hela klippningen nu. Han får va lite långhårig, får inte så jättetjock päls ändå. Vill inte utsätta honom för veterinär och sprutor mer än nödvändigt och tror knappast att det är bra att hålla på och droga dom flera ggr om året. :crazy:

En sadel kan aldrig ligga still, för då skulle aldrig ryggmusklerna röra sig ;)

Eller bogen..

Men det bror ju helt på hur man rider och vad. Hoppar man så är det ju ganska omöjligt att ha en sadel som ligger stilla

Det är väldigt individuellt om hästen lätt får skav av saker eller tål att man klipper allt även under sadeln, det är inte hur "bra" sadeln ligger som avgör utan helt hur känslig hästen är. Har själv tex en som får skav av allt, man måste tom vara jättenoga med vad det är för kant på shabraket på honom, fel shabrak och han har jätteskav av förklarliga skäl så lämnas alltid pälsen under sadeln på honom och han går inte att klippa underbenen på då får han skav av benskydden. Medans andra jag har går att klippa rubbet på utan att de någonsin får skav.

Jag kilpper så mycket det går. lämnar dock under sadeln och halva benen.

Sadeln skaver inte i dessa fall pga placeringen utan mot "stubben" som blir första dagarna där pälsen är bortklippt, därför väljer en del att strunta i att klippa en plätt under sadeln. Hästar är olika känsliga för detta - jämför med att en del mäniskor kan inte raka hela benen då de får plitor och obehag av friktionen som byxorna ger på låren (för att inte tala om de en del får om de rakar sig i skrevet!!:devil:)

För att svara på frågan: hela hästen utom en plätt under sadeln och benen!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 118
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 337
Senast: QueenLilith
·
Träning Hej! Jag köpte i mars -18, min första häst. En riktig rallyräka som jag främst tänkt tävla hoppning men även dressyr med. Han står nu på...
2
Svar
22
· Visningar
3 616
Senast: mackan
·
Hundavel & Ras Min älskade hund blev akut sjuk i tisdags natt och det fanns ingen annan lösning än att åka och ta bort honom. Nu känns det bara tomt...
2
Svar
37
· Visningar
4 029
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?