Hur klarar ni era barns träning och tävling?

K

kantarell

Hur klarar ni det ekonomiskt med att era barn tränar och tävlar. Det jag tänker på här är hoppning.Vi har snart nått smärtgränsen mycket p.g.a. bensinpriset.
Jag är ensam med mitt barn och pappan skjuter inte till ett öre då hon inte håller på med någon "riktig" idrott enligt honom. Har ni några tips på hur man ska göra, jag kan inte ta extra jobb, har 50% sjukersättning och orkar knappt jobba de 50% jag ska.

Sv: Hur klarar ni era barns träning och tävling?

Hur klarar ni det ekonomiskt med att era barn tränar och tävlar. Det jag tänker på här är hoppning.Vi har snart nått smärtgränsen mycket p.g.a. bensinpriset.
Det beror förstås på hur gamla barn det handlar om. Tonåringar kan - och bör - förväntas bidra med egna intäkter i möjligaste mån tycker jag men det är ju inte lika lätt för en 9-10-åring. Men i övrigt är det nog bara att konstatera att bensinpriset beskär möjligheterna för väldigt mycket nuförtiden, inte bara barns hästhoppning utan vuxnas arbete på annan ort m.m. Man kanske får ransonera de mest långväga tävlingarna till någon eller några få per år, och fokusera på mer lokala evenemang...

Lite orättvist är det för bensinpriset slår ju hårdast mot oss i glesbygd, arbetsresor får man ju dra av men alla andra resor man måste göra, tänker mest då på föräldramöten,föreningsmöten tandläkare o läkarbesök mm.
Vad kan en tonåring bidra med , kan den söka sponsor t.ex.?

Pantburkssamling är oslagbart - skattefritt, inte så jobbigt för barn och ger dom där hundringarna extra som fattas.

Eller så - om man nu köper läsk själv så slutar man med det. Vatten att dricka är billigt.

Vad gör ditt barn för att ni ska ha råd att tävla ?
Kanske kan ni inte syssla med hästsport - det är ju ingen rättighet (tyvärr).
Säger ekonomin stopp så gör den.

Lite orättvist är det för bensinpriset slår ju hårdast mot oss i glesbygd, arbetsresor får man ju dra av men alla andra resor man måste göra, tänker mest då på föräldramöten,föreningsmöten tandläkare o läkarbesök mm.
Jo, jag vet precis vad du menar... :crazy:
Vad kan en tonåring bidra med , kan den söka sponsor t.ex.?
Jag tänkte främst på att tjäna egna pengar genom helg- och lovjobb av olika slag. Men ju äldre barn, och högre nivå, desto lättare att prata med företag om traditionell sponsring antar jag.

Ja jag vet att sätter ekonomin stopp så gör den det,men eftersom mitt barn gillar att hålla på med hästsport och jag tycker det är bra om hon har ett intresse som håller henne borta från en massa dumheter så vill jag ju att hon ska få fortsätta. Det är ju därför jag vill ha lite tips. Panta burkar är ju ett sätt men det finns nog inte så många här omkring.

Helg- och lovjobb låter som en fin idé. Möjligtvis i något stall i närheten? Går förstås inte de helgen hon tävlar, men de andra kanske? Annars om du känner någon som har ett företag som behöver hjälp med någon, eller någonstans när ni känner någon som jobbar? Är man under arton behövs det ofta personliga kontakter för att få jobb någonstans. Annars, hjälpa till med städning hos folk, äldre som har svårt med dammsugning etc? Tar ofta inte lång tid/vecka, men jag vet inte hur det skulle funka, om man måste skatta eller dyl.

Det kan också vara lönt att hyra ut ponnyn ett par dagar i veckan till en medryttare. Då får ni både in pengar och dottern får tid till annat... typ leta pantburkar :angel:

Även i obygden kan man hitta en o annan burk.
Runt bygdegårdar o festplatser på söndagmornar.
Låter inte det minsta roligt men om det är det eller inget så...
Jag bor vid en mindre grusväg och i snitt skulle jag säkert kunna plocka en burk varannan dag på hundpromenad - det är väl bensin till en tävling åtminstone.

Tack för de tips som kommit in, hyra ut ponnyn går bort, de som är intresserade har egen häst, panta burkar går nog också bort, men hon kan faktiskt försöka få jobb hos någon stapla ved skotta snö osv. Bara till träningarna går det bensin för 1400/ mån sen kan vi nog plussa på en tusenlapp på tävling.Jag kämpar på.

Pappan ska bidra till de höga kostnaderna om han har ekonomisk möjlighet. Sen så kan du kräva högre underhåll. Försäkringskassan har en sida där du kan räkna ut hur mycket han borde betala och sen kan du försöka prata med honom utifrån det. Som sista utväg kan du stämma honom på högre underhåll.

Oj vad duktig du är som ändå får det hela att räcka till ponny och dessutom tävlingar! När man inte har möjlighet att öka sina inkomster så kan man istället se över möjligheterna att minska sina utgifter. Men det kanske är redan översett? T.ex. baka allt matbröd själv, egen kokad mat istället för halvfabrikat, sänka varmen inne en grad, minska elförbrukningen, säga upp "onödiga" prenumerationer och liknande. Hur är möjligheterna att samåka med ponnyn till tävlingar? Kanske någon vill åka med er ibland och kanske ni kan åka med någon annan ibland?

Vi har nog dragit ner på allt som går,inga prenumerationer bara de tv-kanalerna som ingår i tv licensen Den lyx vi unnar oss är bredband och fast telefon. Jag försöker baka allt bröd men tror att jag skulle kunna få ner hushållskostnaderna mer utan att vi ska svälta. Tack och lov får jag mina kläder från min syster och dottern accepterar att hon får ett minimum och inga dyra märkeskläder. Ska kolla med försäkringskassan om pappan kan betala mer, men det är ju ingen rättighet att tävla. Det är sådana här gånger man inser att idrott inte sker på lika villkor. Jag är kanske dum som vill att min flicka ska fortsätta men hon gillar det och jag tycker det är fostrande så jag kämpar på. Vi har oftast ingen att samåka med men de gånger vi kan gör vi det. Själva tävlandet är inte så dyrt utan det är träningarna som drar i väg och kostar eftersom vi har minst 8 mil enkel väg att åka 1 gång /veckan någon gång har vi avstått men hon får ut så mycket av det så vi försöker komma iväg.

När jag var tonåring så tjänade jag pengar till hästen genom att jobba som reklamutdelare för SDR. Som tidningsutdelare finns det ofta mycket jobb. Kontakta företag!

Tack det värmde, och till Jettan bra förslag men vi bor på en mindre ort så all reklam delas ut av posten och tidningsdistrikten är stora det ena är 3mil och det andra är 15mil. Utbudet av extrajobb är inte så stort på liten ort men hon ska fråga de få företag som finns här.

Du har redan fått bra tips i tråden, din dotter skulle också kunna sätta upp lappar i affären om att hon kan passa barn, städa eller gå ut med hundar t.ex. mot lämplig ersättning. Kanske kan du även höra runt på ditt jobb om det finns någon som behöver barnvakt ibland. Kämpa på, det låter som att du gör ett gott jobb för din dotter och att din dotter är insatt i ekonomin, det är bra.

Tror inte att det är pappans rätt att besluta vad barnet ska tycka om för idrott!
Kolla upp vad reglerna säger.

det är ingen rättighet för ett barn åka till träningar varje vecka och tävlingar..vill inte pappan betala för allt så ska han väl inte behöva?visst det är inte så snällt av honom men hästar är lyx

Vad jag menar är att en pappa förmodligen ska bidra till sitt barns fritidsaktiviteter oavsett vad barnet väljer för fritidssysselsättning.
vill inte pappan betala för allt så ska han väl inte behöva?visst det är inte så snällt av honom men hästar är lyx
Det är datorer och tex konståkningsskridskor också.
Har man skaffat barn får man nog delta i uppväxten också.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 605
Senast: Enya
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 202
Senast: LaMagia
·
Kropp & Själ Jag känner mig sjukt stressad just nu och vet inte alls hur jag ska ta mig ur eller förbättra situationen. Det känns som om det är svårt...
Svar
11
· Visningar
1 831
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Halloj, Jag blev sjukskriven direkt efter gymnasiet och fick sen med tiden aktivitetsersättning. När jag fyllde 30 år så fick man ju...
Svar
11
· Visningar
2 660
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25