hur klarar hundar "delad vårdnad"?

U

Uddatyp

jag och mamma ska ev. ha hunden varannan vecka och jag är lite orolig att hunden ska bli orolig över att byta hem så ofta? eller vänjer dom sej? blir dom förvirrade?

hur funkar sånt för hundarna?

Sv: hur klarar hundar "delad vårdnad"?

jag försöker alltid tänka på hur djurens vilda artfränder har det när jag har sånna frågor...

och en vargflock är ju då det närmaste... och en varg skulle nog bli väldigt förvirrad...

det är bara vad jag tror... för antingen är man en flock, och då håller man ihop, eller så är man inte en flock...

Man måste se förbi sig själv, du är garanterat lyckligast om hunden får vara hos dig, men hunden då?

Jag tycker det är bättre att hunden får ett permanent hem, men jag vill inflika att jag inte har nån erfarenhet av situationen, men med vargflocken i huvudet så känns det allt annat än rätt...

jag försöker alltid tänka på hur djurens vilda artfränder har det när jag har sånna frågor...

och en vargflock är ju då det närmaste... och en varg skulle nog bli väldigt förvirrad...

det är bara vad jag tror... för antingen är man en flock, och då håller man ihop, eller så är man inte en flock...

Man måste se förbi sig själv, du är garanterat lyckligast om hunden får vara hos dig, men hunden då?

Jag tycker det är bättre att hunden får ett permanent hem, men jag vill inflika att jag inte har nån erfarenhet av situationen, men med vargflocken i huvudet så känns det allt annat än rätt...

Jag tänkte precis samma tanke.

Men, tänker man ett steg längre så finns det ju massor med hundar som klarar av att vara på hunddagis om dagarna väldigt bra. Många klarar inte av det, men minst lika många verkar inte berörda av situationen efter ordentlig "inskolning".

Jag och min hund kommer flytta mellan mina föräldrar, men hon har blivit ordentligt präglad på mig, jag är hennes ledare inte min mamma eller pappa, jag är hennes trygghet och vi kommer flytta sällan, ungefär var fjärde vecka, vilket jag tror gör det enklare för hunden än att flytta varannan vecka.

Luddigt, men ajg är stressad just nu:angel: Hoppas något framgick!

Beror helt på vilken hund ni får tag på. Vissa grejar det utan problem, andra inte.

Om jag ser till mina hundar skulle det inte vara något som helst problem att ha delad vårdnad tillsammans med någon annan.

Dock skulle jag se till att ni första tiden är båda två tillsammans med hunden. Annars kan det säkert bli svårt att få den att känna sig trygg. Bo allihop på samma ställe första månaderna så ska det säkert gå bra.

jag och mamma ska ev. ha hunden varannan vecka och jag är lite orolig att hunden ska bli orolig över att byta hem så ofta? eller vänjer dom sej? blir dom förvirrade?

Det går jättebra, en hund är en hund och inte en varg och dom funkar ganska olika i sådana sammanhang. Jag har gjort så med mina hundar en längre tid. När vi hade taxen kunde dom på tre dagar hos mamma och fem dagar hos mig, ibland en vecka hit och en vecka dit. Det berörde dom inte det minsta utöver att dom alltid var lite gladare när dom fick komma till mig då jag aktiverade mer. Är dom vana går det utmärkt. Har dock märkt av nu när min vita bott med mig i över ett år och blivit passad av mamsen nån enstaka gång-DÅ kan han bli gnällig. Jag tror helt klart att ni kan ha hund på det viset.

Dock skulle jag se till att ni första tiden är båda två tillsammans med hunden. Annars kan det säkert bli svårt att få den att känna sig trygg. Bo allihop på samma ställe första månaderna så ska det säkert gå bra.
Ja det kan jag hålla med om att det kan vara en bra idé.

Jag har en hane som bor hos fodervärd. Han är hos mig emellanåt i perioder när jag ska ställa honom eller fodervärden av någon anledning behöver lämna iväg honom. Han fixar det galant, och är lika hemma hos oss båda. Detta trots att det är mer än 20 mil emellan oss, så det kan gå månader mellan det att vi träffas.

Hundar är otroligt anpassningsbara, och är det en sund hund borde den inte ha något problem. Vår kille är precis lika lycklig, och följer lika gärna med, vem som än har haft/ska ha honom. Han tycks uppskatta de totala miljöombytena från stad till landet, storflock och bara en kompis. Han ser bägge ställena som sitt hem, och har inga problem med att växla bostadsort.

Då tror jag att det är viktigare att man kommer överens om hur hundens liv ska funka.
Vad den får och inte får. Så den inte har en egen stol vid matbordet på ena stället, och inte får vara i köket på det andra.

Jag har delad vårdnad med pappa om våran hund.

Han bor hos mig i 3 dar och hos pappa i 4 dar, han klarar det alldeles utmärkt.
Han ser ut som " hallå, glöm inte mig" ibland när jag kliver ur bilen och han ska vara med husse. Men han blir inte knasig eller nåt utan accepterar situationen utmärkt.

Men han är ju med oss hela dagarna på jobbet, så han träffar oss båda varje dag.
Hoppas det går bra för er med.

Då tror jag att det är viktigare att man kommer överens om hur hundens liv ska funka.
Vad den får och inte får. Så den inte har en egen stol vid matbordet på ena stället, och inte får vara i köket på det andra.

Faktiskt så spelar inte det heller så stor roll. Hos fodervärden, som bor i en etta, får vår kille sova i sängen och vara i möblerna. Det får han som regel inte hos oss, utan bara när vi inviterar honom. Han har inga problem med att anpassa sig efter olika regler i olika hushåll. Han vet vad som gäller på de olika ställena eftersom det är konsekvent just där. Att reglerna skiljer mellan ställena har han inga problem med.

Faktiskt så spelar inte det heller så stor roll. Hos fodervärden, som bor i en etta, får vår kille sova i sängen och vara i möblerna. Det får han som regel inte hos oss, utan bara när vi inviterar honom. Han har inga problem med att anpassa sig efter olika regler i olika hushåll. Han vet vad som gäller på de olika ställena eftersom det är konsekvent just där. Att reglerna skiljer mellan ställena har han inga problem med.

Precis så var det hos oss också!

Vissa hundar klarar det, vissa klarar det inte... Ni måste känna efter hur just ER hund känner sig när den måste flyttas omkring. Mår det inte bra av det får ni bestämma var den ska bo. Den ska inte behöva göra något den inte mår bra av. Men det är svårt, har varit i den sitsen själv:(

Gilly

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 729
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 116
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 286
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 691
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka