Hur känna när hästen hoppar av....

M

Midi

det undrar jag. är ganska orutinerad och jag lblir ofta sen och blir liksom hängande i språnget, då jag mer själper än hjälper. Hur ska man kunna lära sig när hästen hoppar. Ibland känner jag det och ibland inte. Men hur man kan öva så man blir säker? Rider på ridskola.
Vad ska man tänka på vid anridningen? Gillar att hoppa men är himla kass bara :D

Sv: Hur känna när hästen hoppar av....

Ta ett stadig tag i manen en liten bit fram på halsen strax innan hindret. Då hänger du med bra när hästen hoppar och riskerar inte att bli hängande i tyglarna. Med tiden lär du dig känna när hästen hoppar av, det är bara en fråga om övning.

Vissa serier, studs etc, kan vara bra för ryttarens balans. Fast då gäller det att du har en rutinerad häst så du kan koncentrera dig å dig själv.

Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

det är svårt, det tycker jag ochså.. speciellt med ridkoslehästar som oftast tar ett minilitet extrasteg när dom egentligen skulle kunna hoppa av..
tipsa din ridlärare om att få hoppa med galoppbommar innan, så att avståndet alltid stämmer när ni rider emot, och sitt å räkna in själv..

Säger som båda ovanstående. mantag och galoppbommar. då får du ett bättre öga för avstånd.
Annars är det träning, träning och åter träning som behövs. Lycka till :D

Mvh Diabetikern

tack :)
idag gick det super och jag blev inte sen i ett enda språng. allt va kanske inte super, men det kändes bra och nu börjar det kännas kul igen att hoppa. :banana:

Ja det är bara träning och timming som gäller. Men sen så finns det ju hästar som hoppar väldigt "konstigt" också och dte gäller det bara att man sitter o driver på hästen tills den har hoppat av. "Bättre att man är lite efter i språnget, än före"brukar min ridlärare säga.

Ett ganska vanligt ryttarfel är att man sitter för upprätt i sadeln. Du ska sitta i hela sadeln, men ha axlarna lite "före", annars är det svårt att hänga med. Annat vanligt fel ar att man bromsar ända in i språnget, då hänger du redan i tygeln när hästen sätter sig.

Liknande trådar

Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
681
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 219
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
851
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 110
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka