Hur kan man veta om det är en klapphingst??

A

akktern

Funderade lite.. Vi har nämligen en ponny som står i vårt stall som är import från irland som de inte vet så mkt om.. Och han ska vara valack säger de men han är så ENORMT hingstig!! Försökte betäcka min häst genom staketet.. :crazy: och blir helvild om det kommer ett sto inärheten, blåser upp sig skriker och tar ut snoppen.. Men han kanske bara är sent kastrerad? Kan de vara SÅ hingstiga då? :confused:
 
Låt din veterinär ta ett blodprov för att kolla testosteron mängden. Blodprovet avslöjar direkt en klapphingst.
 
LÅter som en klappis !

Ta blodprov och kolla testosteronhalten. Jag vet inte exakt vad gränsvärdet är, men det vet veternären.
 
det går att känna ibland om en testikel är kvar där uppe.
Men är han sent kastrerad så kan hingst betendet sitta kvar.
 
ja.. Det skulle vara intressant att veta.. Men hans ägare skulle aldrig vilja betala för ett blodprov, de är så snåla.. :crazy: Alla ston är ju tokiga i honom och jag är rädd att han går igenom hagen en vacker dag och då är det ju dumt om han inte är ordentligt kastrerad :crazy: Fast jag tror han ska flytta snart, till ett stall med 3 jättemärriga ston! :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
4 281
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725
Hästvård Fick tyvärr avliva min ridhäst och kvar blev min 6-åriga shettisvalack. Jag har precis hämtat hem en shettishingst som snart blir 3 år...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 081
Senast: Egonson_
·
Hästvård Hej! Som jag lade ut i förra tråden letar min trettonåriga dotter efter sin första ponny. Jag själv har bra med erfarenhet och ridit...
Svar
5
· Visningar
3 408

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp