Hur kan jag hjälpa min väns dotter?

Jag tycker det är mycket märkligt om man är från Sverige - d v s - antagligen fått en ganska god allmänbildning om förhållanden runt om i världen - och inte tar reda på vilka regler som gäller i det land man väljer att flytta till. Så tyvärr, jag tycker att det är föräldrarnas ansvar.

Jag håller med dig i sak.
Men i verkligheten är många svenskar så vana att bli omhändertagna av samhället att man "glömmer" att man kan behöva egna försäkringar när man är utomlands utan tycker att Sverige har ansvaret för att hjälpa till. Tänker exempelvis på personer som hamnar på sjukhus under semestrar och har missat försäkrings-detaljen. Det händer med jämna mellanrum.

jag tror att sannolikheten att man kollar upp sådana saker ökar om man kommer från en plats där sjukvård inte är en självklarhet för alla.
Vi svenskar är så duktiga på att tycka att vi har rätt till allt - och kostnadsfritt också. Och att ta för givet att det gäller oavsett var vi svenskar befinner oss.

Men alltså 50.000. Det är mycket i chile men i Sverige går det att ta SMSlån (lär bli några st men det går) på sådana summor (inget att rekomenderad men är det liv eller död och tills det finns en plan så har nöden ingen lag)

Hade det varit mitt barn och jag som satt mig i den sitsen hade jag sålt allt jag äger och har. Pratat med sjukhus om avbetalning. Kollat lånmöjligheter. Pratat med ev. Försäkringbolag. Pratat med ambassder mm.

Men faktum är att kan de inte ens med god vilja skrapa ihop 50 000 utan att tigga ihop HELA summan på fb så undrar jag vad de ska göra när nästa räkning kommer?

Går inte att beklaga situationen nog mycket.

Även om barnet är svensk medborgare, så är det ingen garanti för rätt till svensk sjukvård. Det beror på olika saker, bland annat hur ev avtal mellan Sverige och Chile ser ut, samt om familjen formellt sett bor stadigvarande i Chile eller inte. Och då är det olika för olika länder.

Nätverket runt den här familjen har enligt min mening börjat i fel ände med räddningsaktionen, utan att sätta sig in i formalian.

De har väl löst det på det sätt man löser det i Chile, de har använt sig av de lösningar som känns rimliga och logiska i det sammanhang där de är? Att vända sig till myndigheter och se vad man har rätt till bygger ju på a) man tror att man kan ha rätt till något därifrån och b) man tror man kommer få det man har rätt till. Så är det ju inte överallt, så jag är inte så förvånad att folk i en annan kontext med annan syn och förväntan på det offentliga inte tänker på de lösningar som känns självklara för den som lever i en svensk kontext.

De har väl löst det på det sätt man löser det i Chile, de har använt sig av de lösningar som känns rimliga och logiska i det sammanhang där de är? Att vända sig till myndigheter och se vad man har rätt till bygger ju på a) man tror att man kan ha rätt till något därifrån och b) man tror man kommer få det man har rätt till. Så är det ju inte överallt, så jag är inte så förvånad att folk i en annan kontext med annan syn och förväntan på det offentliga inte tänker på de lösningar som känns självklara för den som lever i en svensk kontext.
Nu verkar väl iofs rätt mycket av nätverket kring de här personerna bestå av svenskar?

Jag tror att jag har läst att Chile tillhör de länder där medborgarna har tillgång till rejält subventionerad vård.

Men det är ju meningslöst att spekulera eller försöka ge några fler råd/tips när frågan om medborgarskap och officiell bostadsort (land) är så oklar.

Min känsla är att man vill undvika myndighetskontakter (vilket kan vara begripligt) och då ser jag ingen lösning (vilket det kan finnas ändå).

Senast ändrad:
Men i verkligheten är många svenskar så vana att bli omhändertagna av samhället att man "glömmer" att man kan behöva egna försäkringar när man är utomlands utan tycker att Sverige har ansvaret för att hjälpa till. Tänker exempelvis på personer som hamnar på sjukhus under semestrar och har missat försäkrings-detaljen. Det händer med jämna mellanrum.

jag tror att sannolikheten att man kollar upp sådana saker ökar om man kommer från en plats där sjukvård inte är en självklarhet för alla.
Vi svenskar är så duktiga på att tycka att vi har rätt till allt - och kostnadsfritt också. Och att ta för givet att det gäller oavsett var vi svenskar befinner oss.
Fast man ska inte överskatta värdet av försäkringar heller. Allt går inte att lösa den vägen.

Jag skulle säga att det vi andra lär oss av det här är att GRUNDLIGT sätta oss in i allt byråkratiskt om vi funderar på att bosätta oss utomlands men behålla det svenska medborgarskapet. Även många svenskar som bor i EU-länder blir ofta lite chockade när de fattar att de inte kan få planerad vård i Sverige.

Nu verkar väl iofs rätt mycket av nätverket kring de här personerna bestå av svenskar?

Jag tror att jag har läst att Chile tillhör de länder där medborgarna har tillgång till rejält subventionerad vård.

Men det är ju meningslöst att spekulera eller försöka ge några fler råd/tips när frågan om medborgarskap och officiell bostadsort (land) är så oklar.

Min känsla är att man vill undvika myndighetskontakter och då ser jag ingen lösning (vilket det kan finnas ändå).

Eller så har man inte tänkt på myndighetskontakter som en lösning? Det kanske inte är den lösning man tänker på i deras kretsar i Chile? Det låter ju inte som de mest mäktiga och välbeställda av kretsar, om man säger så.

För att förstå varför folk gör som de gör och vad de ser som möjligt och rimligt att göra måste man ju förstå deras referensramar. Här verkar det ju inte som att man ser myndigheter och staten som go-to lösningen, utan att försöka samla från vänner och bekanta på olika sätt. Alltså att det är så man kan lösa saker, snarare än genom myndigheter eller försäkringar. Det är ju knappast något principbeslut som ligger bakom det, utan rimligen är det väl det som framstår som den normala lösningen för dem? Du kan ju inte bedöma vad de gör (att den troliga förklaringen är att de vill undvika myndighetskontakter) utifrån dina egna referensramar. Uppenbart har du andra referensramar än dem.

Jag har inte alls fått intrycket av att nätverket skulle bestå av svenskar, vem mer än TS verkar vara svensk i deras nätverk? Tvärtom så verkar ju mannen, som är svensk, inte ha särskilt starka band till Sverige genom familj eller liknande?

Spekulera om nätverket är ju meningslöst. Vi svarar väl alla utifrån hur vi förstår läget.

Inget av det du skriver är svårbegripligt för mig. Jag fattar inte riktigt varför du ens går på mig om det.

Vad jag kan se är jag den enda som gett några substantiella råd i tråden hittills och den enda med en väldigt likartad erfarenhet, där jag också fick till en lösning.

Just på grund av den osäkerhet kring all formalia som blir tydlig i TS inlägg, väntar jag med vidare råd tills vi ser vad som händer med de jag gett hittills. Jag tror att ett steg i taget är lagom tempo här. Situationen är givetvis vansinnigt pressande för de berörda.

Det jag försöker göra är alltså att dela med mig av djävligt surt förvärvad kunskap. Det var inte direkt ett nöje att lära sig de här sakerna.

Ja men det är ju alldeles lysande, vad gör man sen när räntorna ska betalas och fler räkningar från sjukvården dyker upp? Tar nya SMS-lån? :banghead:

Lyxfällan finns mig veterligen inte i Chile.

Fast det var ju det jag menade med att det inte var att rekomendera men jag hade ju hellre valt kronofogden än mitt barns död..... Sedan skrev även jag att utsikten för att kunna betala fler räkningar inte kändes så trolig om de inte kom på en långsiktigplan?

Läs gärna hela inlägget istället för att haka upp dig på ordet SMS lån

Fast det var ju det jag menade med att det inte var att rekomendera men jag hade ju hellre valt kronofogden än mitt barns död..... Sedan skrev även jag att utsikten för att kunna betala fler räkningar inte kändes så trolig om de inte kom på en långsiktigplan?

Läs gärna hela inlägget istället för att haka upp dig på ordet SMS lån
Jag har läst hela inlägget,,,,,,,,,,,

Jag tror som andra har sagt att det första är att ta reda på om barnet är svensk medborgare och hur fort hon kan komma in i svenska sjukvårdssystemet.
Detta kommer handla om så mkt pengar och behandlingar så jag tror inte det går för er att samla ihop det.

Så börja kolla ovanstående.

Det räcker ju inte heller att vara svensk medborgare för att få tillgång till fri sjukvård. Man måste också vara skriven i Sverige för att inte få en räkning från sjukhuset. Så det är nog inte löst på direkten. Men som långsiktig lösning verkar det vara deras enda hopp om de nu inte har tillgång till vård i Chile.

Absolut! Jag håller med dig. Att ta eget ansvar är främmande för många i detta land.

Pappan får väl flytta tillbaka till Sverige med dottern om de är svenska medborgare
Vill inte vara negativ men det där med att pappan flyttar hem med familjen, lär inte hjälpa dottern i tid. Immigrationsärenden tar extra lång tid nu då myndigheten drunknar i ansökningar, om nu någon har glömt hur situationen ser ut i Sverige. Förtur verkar inte existera.

En kompis försöker flytta hem från västerländskt land med sin familj då föräldrarna är gamla och sjuka och behöver hjälp här hemma (den ena har tyvärr hunnit gå bort under pappersexercisens gång).
Alla barnen och mannen är svenska medborgare (barnen födda utomlands). Mamman är det inte. De har väntat i 1,5 år på att få inresetillstånd. 2 år är visst inte ovanligt nuförtiden för rutinärenden.
Den tiden har inte den lilla flickan med Downs. :(

Vilken otroligt trist och ledsam situation. Tyvärr tror jag att 50.000:- bara är en droppe i havet. Jag jobbar med personer med downs och det finns liksom ingen ände på sjukdomarna. Kort sagt, det kommer blöda pengar under kommande 40-50 åren. (Eller mer om man har tur (?) och personen lever längre)
Ibland kanske man måste inse att man inte kan rädda alla. Alla som behöver vård kan inte komma till Sverige.

Det räcker ju inte heller att vara svensk medborgare för att få tillgång till fri sjukvård. Man måste också vara skriven i Sverige för att inte få en räkning från sjukhuset. Så det är nog inte löst på direkten. Men som långsiktig lösning verkar det vara deras enda hopp om de nu inte har tillgång till vård i Chile.
Eftersom det inte är ett EU-land har det att göra med om Chile är ett sk konventionsland eller inte, vilket jag inte vet om det är. Jag tänker inte kolla heller, det får nätverket runt barnet göra. Men medborgarskapsfrågan och frågan om mantalsskrivning är ju ett enda frågetecken här tills vidare, så sjukvårdskonventionen är tills vidare överkurs..

Det kan också ha betydelse om den/de svenska förälderns/-arnas senaste mantalsskrivningsort var i Stockholms län eller inte. Av något skäl gäller i viss mån generösare regler för utlandssvenskar som bodde i Stockholms län då de senast bodde i Sverige. Men det är ju också överkurs.

Oavsett ersätts inte sjukresor hem till Sverige för utlandssvenskar som bor i konventionsland eller övriga världen. Chile är ettdera av de två (dvs Chile är inte EU). Kan de av medicinska eller ekonomiska skäl inte få hem barnet, måste de ju lösa situationen i Chile. Det kommer Sverige inte att finansiera.

Inte tusan kan du ta ett SMS-lån i Sverige om du varit skriven utomlands i flera år.

Jag har ingen aning om det går jag har aldrig tagit ett SMS-lån men min tanke var mer att i sverige går det att ta relativt stora lån utan säkerhet och jag själv hade undersökt alla möjligheter, pappan har kanske någon i sverige som kan tänka sig att stå på ett lån tills de själva har möjligheten att flytta till sverige och ta över lånet i eget namn.

Jag har ingen aning hur det ser ut för familjen annat än det TS skriver men jag brukar i alla lägen prova se längre bort än till första motgång och i det här läget tar jag för givet att dom är despirata och undersöker alla möjligheter öven mindre bra sådana

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka